Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp gjestenettverk ved hjelp av to rutere

Anbefalte innlegg

På min ruter fra Nextgentel har jeg ikke lenger muligheten for gjestenettverk etter at dem oppdaterte firmwaren for noen dager siden.

For å sette opp gjestenettverk til leietakeren, har jeg altså gått til anskaffelse av en ny ruter. Nextgentel sier imidlertid at den nye ruteren ikke kan komme på deres nett, siden de har sperret for andre rutere enn deres egne!

De foreslår imidlertid at jeg kobler fra LAN-porten på deres ruter til LAN-porten på den nye ruteren min. Derved skulle jeg kunne komme på nett og få opprettet gjestenettverk på min nye ruter.

Har forsøkt dette - uten hell.

Noen som har noen tips?

Nextgentel sin ruter: Inteno 150dg

Min nye ruter: D-Link DIR-842 (http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/DIR842/d-link-dir-842-wifi-router

Endret av bnt050
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min nye ruter kan ikke stå for routing, tror jeg. Dette skyldes at bredbåndet kommer fra Nextgentel, og de sier at kun deres ruter kan komme på internett. Derfor antar jeg at min nye ruter ikke kan stå for DHCP.

Går det ikke an ta jeg knytter LAN (primær-ruter) til WAN (ny ruter) og allikevel la primær-ruter ta seg av routingen?

Lenke til kommentar

Dette kommer nok til å ta hele helgen min, og med mine helt elementære kunnskaper er det ikke sikkert jeg får det til. Skulle ønske det var lettere løsninger for forbrukerne.

Fordømte NGT, som måtte fjerne gjestenettverksfunksjonen!

Går det ikke an å logge seg inn som admin til NGT sin ruter og få til passordbeskyttelse av nytt trådløs SSID? Jeg har fått til å lage en ekstra SSID i tillegg til den jeg bruker. Problemet at den nye SSID (gjestenettverket) ikke kan gis passordbeskyttelse. Eller det vil si: Man kan gi det passord, men så går det ikke an å logge seg på. Noe galt med krypteringsfunksjonen, antar jeg. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker på sikkerheten her - ønsker ikke at leietaker skal kunne snoke i mine nettaktiviteter (nettbank osv).

Hva bør jeg bruke da? LAN-LAN eller LAN-WAN? Fordeler og ulemper med dem?

Har du normale sikkerhetsfunksjoner aktivert på din PC skal det utrolig mye til for at leietakeren klarer å snoke i privat innhold på din maskin, spesielt fra nettbank etc.
Lenke til kommentar

Jeg har denne ruteren: https://www.nextgentel.no/privat/hjelp/tema/bredband/ruteroversikt/inteno-dg150b/

Jeg har klart å lage en ekstra SSID, som sagt. Og den lar seg fint bruke, har jeg funnet ut. Men det er når jeg legger på passordbeskyttelse på den at det ikke lar seg logge seg inn på den lengre. Uansett om hvor mye jeg har forsikret meg at passordet er riktig, kommer det feilmelding når en klient logger seg på: "Authentication error" eller lignende.

Ifølge NGT har de med siste oppdatering på programvaren fjernet muligheten for gjestenettverk.

Lenke til kommentar

Vedrørende sikkerhet: 

Dersom jeg kobler opp LAN-LAN og lager en egen SSID for den nye ruteren med passordbeskyttelse, vil mine internettaktiviteter likevel kunne "snokes" av leietakeren fordi denne er på samme nettverk som meg?

Er det slik at selv om det er 2 ulike SSID, kan tilgang på den ene gi mulighet for å snoke på aktiviteter på den andre når de er på samme nettverk (LAN)? 

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med å tilbakestille firmware på Nextgentels rutere? Dette hadde jo vært løsningen for å få tilbake gjestenettverk, men vedder på at NGT har en eller annen sperre, evt. er jeg redd noe vil gå galt. Vil ikke ødelegge noe utstyr... :(

Lenke til kommentar

Separat SSID har ingen sikkerhet. Sikkerheten oppstår dersom man har forskjellige subnet som separeres ut.

Edit: Firmware kan du laste ned fra produsentens hjemmeside. Det er enkelt å oppgradere nedgradere.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Hvordan settes ruteren i bridge?

Jeg har 4 "interfaces" på ruteren - Guest, LAN, WAN, IPTV.

Det er på alle - med unntak av WAN - forskjellige valgmuligheter under "Physical Settings":

- standalone interface

- bridge over multiple interfaces

- bridge alias

- any WAN

Som dere forstår, er jeg rimelig elementær på dette området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...