Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov med sex mellom på pasienter på åpen psykiatrisk avdeling?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Som tittelfeltet viser: Vet noen om det er lov for to pasienter på åpen psykiatrisk avdeling å ha sex med hverandre?

Spørsmålet er bare av nysgjerrighet :-) Har ingen planer om sex på psykiatrisk.

Hilsen en som akkurat har kommet på psykiatrisk, og som har 1000 spm. om systemet i seg selv. Første møte med psykiatrien i Norge.

Anonymous poster hash: 69778...523

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke akkurat min spesialitet dette her. Har i alle fall ikke prøvd det, men når det gjelder dette med hva som er lov og ikke lov, så er det vel gjerne noen lover som gjelder.

Vil vel tro at disse lovene (blant flere andre) kan være aktuelle:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-62

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63

Hvis man er innlagt på ortopedisk med brukket ankel og gipset bein så går det vel neppe så går det vel neppe så bra om man hopper opp i sengen til en med lårbeins- eller kraniebrudd. To overleger som finner hverandre på et bøttekott, det går vel heller ikke så bra.

Når man er innlagt eller er på et sykeshus så må man vel sannsynligvis oppføre seg der etter, i alle fall så lenge man er inne på sykehuset. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Sånn umiddelbart tenker jeg at en person ikke mister sin selvbestemmelsesrett fordi han er innlagt på åpen psykiatrisk avdeling.

Det er mulig at det er inngått en avtale om det ikke skal forekomme, men det har vel kanskje du bedre kjennskap til enn meg.

Faren som jeg ser det er at noen personer kan være sykere enn andre, selv om man ikke oppfatter det. Det kan da være at personen er for syk til å gi ett tilstrekkelig samtykke, eller for syk til at den personen vet hva den gjør.(Dette er worst case senario fra min side,har ikke all verdens kjennskap til psykriatrien)

Tenker derfor at psykiatrisk avdeling kanskje ikke er den beste sjekkearenanen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville vel tro at en frivillig innlagt har de eksakt samme rettigheter som en hvilken som helst annen pasient ved et sykehus. Er man "frivillig" og "myndig" så har man vel i utgangspunktet de samme rettigheter som alle andre sykehuspasienter.

Et sykehus er vel helt generelt ikke den optimale sjekkearena og man må vel oppføre seg som "folk" så lenge man er innenfor dørene og eventuelt på gressplenen utenfor. Dette gjelder jo likt uansett hvilken avdeling man er på. Hvis det eventuelt ikke skulle være slik så måtte dette være hjemlet i en lovtekst eller noe lignende.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Så lenge det er snakk om vokse personar så kan dei gjere som dei vil.

Det åpenbare problemet her er at ein fort vil kunne bryte forskjellige bestemmelsar i lovverket.

Som f.eks frå straffelova:

§ 295. Misbruk av overmaktsforhold og lignende

Med fengsel inntil 6 år straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang, eller får noen til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv ved
a) misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, eller
b) å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming dersom forholdet ikke rammes av § 291, eller
c) å utnytte en person under 18 år i en særlig sårbar livssituasjon.

Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

§ 296. Seksuell omgang med innsatte mv. i institusjon
Med fengsel inntil 6 år straffes den som
a) har seksuell omgang med noen som er innsatt eller plassert i anstalt eller institusjon under kriminalomsorgen eller politiet eller i institusjon under barnevernet, og som der står under vedkommendes  myndighet eller oppsikt,
b) får noen som han står i et forhold til som nevnt i bokstav a til å utføre handlinger  som svarer til seksuell omgang med seg selv, eller c) skaffer en annen seksuell omgang med noen som han  står i et forhold til som nevnt i bokstav a.

Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74, endret ved lov 19 juni 2015 nr.  65.

Disse paragrafane er meint å beskytte den som er plassert på ein slik institusjon frå å bli utnytta av myndigheitspersonane som held dei der. Men som pasienten som måtte forstå at ein utnytter den andre pasientens sårbare situasjon så vil ein kunne risikere straff.

Sjukehuset vil nok så langt som det er mulig vanskeliggjere slik kontakt mellom pasientane. Både fordi at ein del av omsorgsansvaret som sjukehuset har ovanfor pasienten også går på å beskytte dei mot å bli utnytta seksuelt. Men også fordi slike nye seksualiserte forhold ikkje nødvendigvis er til det beste for pasientens behandling.

I tillegg kan det være greit å prøve å hindre slik atferd av hensyn til dei andre pasientane og ansatte på avdelinga.

Endret av The Avatar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

§ 296. Seksuell omgang med innsatte mv. i institusjon

Med fengsel inntil 6 år straffes den som
a) har seksuell omgang med noen som er innsatt eller plassert i anstalt eller institusjon under kriminalomsorgen eller politiet eller i institusjon under barnevernet, og som der står under vedkommendes  myndighet eller oppsikt,

b) får noen som han står i et forhold til som nevnt i bokstav a til å utføre handlinger  som svarer til seksuell omgang med seg selv, eller c) skaffer en annen seksuell omgang med noen som han  står i et forhold til som nevnt i bokstav a.

Tviler på at denne gjelder for innlagte pasienter på et sykehus. 

Om det dreier seg om et beinbrudd, en hjertelidelse, noe med lungene eller noe psykiatrisk, det skulle bli akkurat det samme.

Når det gjelder dette med besøk og slike ting så finnes det sikkert noen reglement av en eller annen type som regulerer det, men sant nok, reglementet må ha en lovlig hjemmel bak seg.

Når det gjelder straffbarhet så går nok det mest på relasjonene mellom behandler og pasient.

Eksempel  (Kanskje litt dårlig.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

På Google finner jeg noe om "Regulering av pasienters adgang til å besøke hverandre på rommet".

Jeg gidder ikke åpne slike store pdf-dokumenter.

Men hvis institusjonen har vedtatt at det ikke er adgang for pasienter til å besøke hverandre på rommene, så vil det til og med være forbudt å sitte der sammen og lese i et ukeblad...

Det vil si at selv om det egentlig ikke er ulovlig etter norsk lov, er det lurt å ikke gjøre de ansatte på psykiatrisk sure. Ikke surere enn nødvendig, iallfall. Det vil vel også variere fra sted til sted hvor stor mulighet det er til å omgå disse reglene. Vil tro at alle besøk måtte være svært korte for å redusere sjansen for å bli oppdaget. Og som psykiatrisk pasient har man vel neppe bruk for slikt stress...

Lenke til kommentar

Takker for meget nyttig informasjon om hva man kan søke på. Min interesse i saken, den går jo stort sett på det juridisk faglige innenfor et rettsområde som jeg vet lite om. Ved å "google riktig" så fant jeg nå en ganske brukbar beskrivelse av "gjeldende rett", synes jeg:

https://helsedirektoratet.no/Documents/Lovfortolkninger/Psykisk%20helsevernloven/Pasienters%20adgang%20til%20%C3%A5%20bes%C3%B8ke%20av%20hverandre%20p%C3%A5%20rommet%20og%20samtykke%20til%20restriksjoner%20ved%20tvang%20uten%20d%C3%B8gnopphold.pdf

Slik som jeg leser dette skrivet, så er det i prinsipp riktig som jeg hevder over at for en pasient ved et psykiatrisk sykehus som ikke er umyndiggjort og som er der frivillig, så gjelder det i utgangspunktet de samme regler og de samme rettigheter som for alle andre sykehuspasienter, enten det dreier seg om psykiatri, beinbrudd, hjerte eller lunger.

Stort sett så har man vel ikke sex med hverandre når og mens man er innlagt på et sykehus, og det gjelder vel også likt for alle sykehusavdelinger. 

.. Det vil si at selv om det egentlig ikke er ulovlig etter norsk lov, er det lurt å ikke gjøre de ansatte på psykiatrisk sure. Ikke surere enn nødvendig, iallfall.

Her er man nok også inne på noe. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Generelt sett er det samme adgang for pasienter ved en psykiatrisk institusjon til å ha seksuell omgang med hverandre som det er for alle andre å ha seksuell omgang med pasientene. Den primære begrensningen ligger i straffeloven § 295 bokstav b: 

§ 295. Misbruk av overmaktsforhold og lignende
Med fengsel inntil 6 år straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang, eller får noen til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv ved

b) å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming dersom forholdet ikke rammes av § 291 [voldtekt], eller

Etter denne bestemmelsen er det straffbart å utnytte noens psykiske lidelse/utviklingshemming for å oppnå seksuell omgang. Det at man er psykiatrisk pasient selv er ikke et hinder for at man kan utnytte andre psykiatriske pasienter - det er forskjell på alvorlighetsgrad av psykiske tilstander. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...