Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

AAP og eget initiativ til undervisning for arbeid.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har fått vedtatt AAP gjennom NAV grunnet kronisk irreversibel sykdom.
Slik jeg ser det er det eneste alternativet skolegang, og saksbehandler har gitt signaler om at dette er nok det mest fornuftige. 
Vi har dog ikke hatt planleggingsmøte enda, det er først om to uker. 
Gjør jeg noe galt om jeg bestiller undervisning allerede nå? MÅ dette avklares med NAV først, eller anses det som positivt at man tar initiativ til å komme i arbeid igjen på raskest mulig måte?

Anonymous poster hash: 4ff74...7ea
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bestiller du undervisning nå, så må du være sikker på at det er kompitabelt med AAP, og forberedt på å droppe det helt - om saksbehandleren din på NAV nekter, eller om det kommer i konflikt med reglene for hvilke typer kurs/skolegang som kan kombineres med AAP.

Hva slags undervisning/skolegang er det snakk om? Er du nødt til å bestille nå / kan du vente litt? NAV kan vise forståelse for at du tar tak i ting tvert når søknadsfrister og sånt kommer i veien for å diskutere det skikkelig med saksbehandler. Kan du si noe mer om din situasjon? (Det kan være relevant.)

Hovedregelen er at når man går på AAP så skal man være i behandling, eller arbeidsrettede tiltak. Terskelen for å godkjent utdanning som tiltak er høy, og både alderen din og akkurat hvordan dine helseproblemer arter seg er relevant.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/11-6-bistand-til-%C3%A5-skaffe-seg-eller-beholde-arbeid (Se under "Særlig om arbeidsavklaringspenger under utdanning ")

http://veilederforum.no/content/n%C3%A5r-utdanning-blir-finansiert-av-nav

Om det enda er mye å ta tak i for å avklare hvordan sykdommen din påvirker dine framtidsutsikter, så kan det være aktuelt med hovedfokus på behandling, og at du såvidt får lov til å ta utdanning ved siden av det.

Har selv gått på AAP i noen år nå.

Jeg hoppet på et vekterkurs og var godt igang før dette ble avklart med NAV - her var det tidskritisk å komme igang, så annonsen for kurset på en fredag, kurset startet på mandagen etterpå. 0 kjangs på å få forhåndsgodkjent dette, men siden det var snakk om noe konkret, kort og veldig arbeidsrettet - så fikk jeg forståelse for det, og til og med dekt kursavgift.

Årene gikk, uten arbeid. Faen heller, jeg ser ingen annen utvei enn å prøve nok en gang med utdanning. Siden jeg lå så langt bak at jeg hadde mistet retten til støtte fra lånekassen, så kunne jeg få AAP i inntil et år som en overgangsperiode for å prøve studier igjen. Hadde ikke kjangs på å få denne utdanningen "dekt" gjennom AAP, og bare det å få lov til å begynne krevde flere runder med saksbehandler.

Når det viste seg at jeg hadde store nok problemer til at det ikke "gikk" å gå tilbake til lånekassen som normalt, så var reglene såpass strenge at jeg endte opp med en løsning der hovedfokuset mitt er å følge opp med behandling, og jeg får såvidt lov til å fortsette med studiene, siden de ikke er til hinder for behandlingen, og ikke ville vært til hinder for normale arbeidsrettede tiltak.

Men nok om meg, er jo ikke engang sikkert at jeg er et eksempel som er sammenlignbart med deg.

Sørg for at du og saksbehandler er på bølgelengde med hvor du vil hen med utdanningen, og hvordan utdanning og behandling/utredning skal kombineres. Det er knallviktig at man følger opp den biten for å ha håp om å kombinere AAP og utdanning. Det kan og være lurt å være forberedt på at det ikke nødvendigvis går bra med utdanningen - gjør det ikke det, så er det greit om man holder seg inne med NAV mens man forsøker.

Rent konkret - om du gjør noe galt eller ikke kommer an på hvor omfattende den utdanningen du bestiller er, og hvorvidt det er nødvendig å bestille tvert. (Relevant: er det nettbasert? I så fall kan du bestille, og benytte deg av angrefristen om NAV ikke blir med.) Kort og arbeidsrettet, typisk noen få måneders varighet -> null problem. Langtidsrettet og omfattende... og det bør være godt avklart med NAV på forhånd.

Anonymous poster hash: 9d798...526
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...