Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Om å rette baker for smed


Helotun

Anbefalte innlegg

 

Mener du fremdeles at det var riktig at jeg som satt stille fikk tilsnakk for anonymt å ha omtalt en plagånd, og ikke han som hostet på meg når jeg ventet 1 måned, til alle var spredd og de fleste forlengst hadde glemt hvem som satt ved siden av meg, med å sende reiserapporten?

 

Men hva er egentlig problemet, hvor vil du med innlegget ditt? Jeg leser og leser og skjønner fortsatt ikke hva du er ute etter...

 

Hei, kan du lese mitt siste svar til Izor for der prøver jeg å presisere hva jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du var en drittsekk ettersom du ikke ga beskjed til vedkommende i en situasjon der han kunne gjort noe for å endre det.

Deretter sender du ut en mail til hele turfølget og forklarer at han var en plageånd. Vedkommende har da ikke noe han kan si eller gjøre for å rette opp i det.

 

Hadde du sagt fra til vedkommende med en gang hadde det ikke vært noe big deal. Vedkommende hadde snudd seg når han hostet.

At hele bussen hadde hørt at du sa dette til vedkommende er bare bullshit. Du kan si det så lavt at kun han hører det, så dette er bare en unnskyldning for å sette deg selv i bedre lys.

 

Så ja, jeg synes det er riktig at du fikk tilsnakk.

Hvordan sender du ut en mail anonymt btw? Du har samlet inn epost-adressene til dem på bussen/turen, så de vet jo at den kom fra deg?

Endret av TheHaughom
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den å rette baker for smed-analogien som du virker ganske opptatt av syntes jeg blir feil, ettersom det er du som skriver brevet om din opplevelse og du får en negativ tilbakemelding på det du skrev. Brevet er altså i fokus.

At naboen din burde tatt hensyn er jo åpenbart, men det er altså brevet ditt du har fått tilbakemelding på.

Blir som at smeden skal holde kjeft til bakeren, for så klage til hele baker-forreningen om ett dårlig brød han fikk og spiste opp for en måned siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men hva er egentlig problemet, hvor vil du med innlegget ditt? Jeg leser og leser og skjønner fortsatt ikke hva du er ute etter...

Hei, kan du lese mitt siste svar til Izor for der prøver jeg å presisere hva jeg er ute etter.

 

Jeg skjønner fortsatt ingenting, eller er det bare det at du føler det urettferdig behandlet? 

 

I den grad det hjelper har du min dypeste sympati. Verden er et urettferdig sted å oppholde seg, og denne gangen var det din tur. Jeg håper virkelig du greier å legge denne vonde opplevelsen bak deg.

 

Hva dette har med jus å gjøre forstår jeg heller ikke... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"sjefen i selskapet burde ha ringt den som plaget meg"

 

Jeg har nok en litt annen oppfatning av dette enn de fleste her, men ikke jeg heller kan støtte deg på ovennevnte punkt. Sjefen i selskapet kan ikke ringe til "plageånda" lenge etterpå, når ingen, hverken du eller reiselederen, med ett ord har klaget på framferda mens den pågikk. Det toget er gått. Du må være kvinne, siden du innbiller deg at hintet å legge hånda over øret kan hjelpe. På mannfolk er ethvert hint helt bortkastet - si det, eller ti stille!

Som også andre har sagt, denne sjefen kan ikke nekte deg å skrive hva du vil, men han har rett til å si hva han mener, og du burde ha forutsett dette og ikke sendt referatet til selskapet i det hele tatt. Du har deg selv å takke, og en meningsytring fra sjefen bør du tåle, spesielt siden du er en smule brutal selv, mot sidepassasjeren.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er dessverre fremdeles ikke enig med deg i at du har blitt utsatt for justismord eller karakterdrap av sjefen for reiseselskapet. Det er selvfølgelig trist om du har hatt en kjip tur, med påfølgende "kjeft" i etterkant. Men hvorfor la det plage deg i ettertid? Move on.

 

Det er sagt utallige ganger allerede, men om du ønsker å sende mailen er står du fritt til å gjøre dette. Men for min del ser det ut til at du heller vil ha en bekreftelse fra oss om at noen har vært slemme med deg.

 

Når det gjelder selskapet tenker jeg at du kan "straffe" det, ved å aldri bruke det igjen, utover det har du ingen sak.

Lenke til kommentar

Jeg er dessverre fremdeles ikke enig med deg i at du har blitt utsatt for justismord eller karakterdrap av sjefen for reiseselskapet. Det er selvfølgelig trist om du har hatt en kjip tur, med påfølgende "kjeft" i etterkant. Men hvorfor la det plage deg i ettertid? Move on.

 

Det er sagt utallige ganger allerede, men om du ønsker å sende mailen er står du fritt til å gjøre dette. Men for min del ser det ut til at du heller vil ha en bekreftelse fra oss om at noen har vært slemme med deg.

 

Når det gjelder selskapet tenker jeg at du kan "straffe" det, ved å aldri bruke det igjen, utover det har du ingen sak.

Jeg vil takke deg og alle dere andre som har kommet med synspunkter. Det har vært lærerikt.

Lenke til kommentar

Damer som blir truet får verdiløs voldsalarm, og må holde seg inne, mens mannen går fri, og etter noen dager blir noen drept. Jenter som anmelder voldtekt opplever politiets trenering, og at mannen går fri som straff. Og vi husker alle historien om den norske jenta som ble voldtatt i Jemen i 2014. Hun ble fengslet mens forbryteren gikk fri. Så reagerte hele verden og jenta ble satt fri av sultanen, og forbryteren ble ikke straffet. Min sak med reiseselskapet er også en slik ’baker for smed’-sak. Er det noen som støtter meg i det, så jeg kan ta opp saken med selskapet.

Skjønner frustrasjonen din, men jeg klarer ikke å ta deg seriøst. Du sammenligner en som hostet på deg, med at noen blir drept og voldtatt.

 

Derfor regner jeg med at det er måten du har ordlagt deg på i e-posten du sendte, og ikke klagen i seg selv, som er grunnen til at du ble nektet å sende den.

 

Uansett vitner sammenligningen om at du har problemer med å skille mellom plagsomme tilfeller, og alvorlige kriminelle handlinger. Du kan begynne med å prøve å forestille deg hvordan det føles for personer som enten er voldtatt, eller kjenner noen som har blitt drept, når du trekker det frem i en sak der en har hostet på deg.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det var det som var poenget, men å beskrivet fenomenet med at den får kritikk er det synd på, og den som gir kritikk er slem. Sånn er mange menneskers instinktive reaksjoner. Dumt, men jeg har nettopp sett det i praksis selv.

 

"Å rette baker for smed" synes jeg ikke er et helt treffende uttrykk her. Jeg tenker mer på "å skyte budbringeren".

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

En kan bli like mye slått ut av influensa som av et fysisk angrep.

Å bli hostet på er risikabelt.

Det er ekkelt, og kan føre til feber, sykemeldinger og tapt inntekt.

Folk tar altfor lett på det.

Den som er syk bør forsøke å unngå smittespredning. Jeg forstår at TS reagerer.

Men denne saken har ikke blitt håndtert på rett måte.

 

Du burde sagt fra der og da. Alle trenger ikke å høre det. Du kan snakke lavt.

Hvis noen hører det du sier, så har de også hørt ham hoste og vil forstå deg hvis du tar det opp på en saklig måte.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

"Å rette baker for smed" synes jeg ikke er et helt treffende uttrykk her. Jeg tenker mer på "å skyte budbringeren".

På hvilken måte er TS utelukkende budbringer?

TS forfatter jo og sender brevet, og er dermed både avsender og budbringer. "Å skyte budbringeren" er jo rettet mot at man personen(budbringeren) selv ikke er ansvarlig for det som blir sagt/skrevet, men viderebringer på vegne av noen andre.

Lenke til kommentar

En kan bli like mye slått ut av influensa som av et fysisk angrep.

Å bli hostet på er risikabelt.

Det er ekkelt, og kan føre til feber, sykemeldinger og tapt inntekt.

Folk tar altfor lett på det.

Den som er syk bør forsøke å unngå smittespredning. Jeg forstår at TS reagerer.

Men denne saken har ikke blitt håndtert på rett måte.

 

Du burde sagt fra der og da. Alle trenger ikke å høre det. Du kan snakke lavt.

Hvis noen hører det du sier, så har de også hørt ham hoste og vil forstå deg hvis du tar det opp på en saklig måte.

Ja, jeg kunne nok ha sagt ifra direkte, og det har jeg også gjort andre ganger når jeg har blitt plaget. Men grunnen til at jeg ikke sa noe denne gangen var at vi satt i en liten buss uten et eneste ledig sete, og jeg måtte ha denne karen ved siden av meg hver dag, for de andre i bussen var par. Jeg var redd han skulle bli sur, og at de andre skulle synes jeg var en pusling som ikke tålte et host. Det må være en akseptabel vurdering. Han hostet direkte i øret mitt flere ganger om dagen, og etter 3 dager var jeg like syk, og var syk i 2 uker etterat jeg kom hjem. Og, kanskje det viktigste, jeg hadde skrevet i reiserapporten at han var en plagånd selv om jeg hadde sagt ifra, for det er ingen med normal folkeskikk som hoster direkte i ørene på andre folk. Jeg synes fortsatt at det var dårlig gjort av selskapet å klage på at jeg skrev sannheten, i stedet for å si til plagånden at sånn oppfører man seg ikke på våre reiser.

Lenke til kommentar

Så du antar at han ville vært en plageånd selv om du hadde sagt fra?

At han hadde fortsatt med hosting i øret ditt, selv etter du hadde sagt fra at det ikke var greit?

 

At du hadde sagt "Unnskyld, hadde vært fint om du hostet i en annen retning" eller lignende hadde fikset hele situasjonen.

Det hadde ikke blitt dårligere stemning dere imellom av den grunn, og dersom noen hadde overhørt det hadde INGEN brydd seg.

 

Jeg synes fortsatt at det å henge ham ut til hele reisefølget i etterkant var total skivebom.

Lenke til kommentar

At du hadde sagt "Unnskyld, hadde vært fint om du hostet i en annen retning" eller lignende hadde fikset hele situasjonen. Det hadde ikke blitt dårligere stemning dere imellom av den grunn

Tøys - selvfølgelig hadde han blitt sur. Ingen liker å bli irettesatt for sin oppførsel. Mulig trådstarter skulle sagt det likevel, men det blir en avveining. Enten risikere å bli syk, eller være sikret en sur nabopassasjer resten av turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At du hadde sagt "Unnskyld, hadde vært fint om du hostet i en annen retning" eller lignende hadde fikset hele situasjonen. Det hadde ikke blitt dårligere stemning dere imellom av den grunn

Tøys - selvfølgelig hadde han blitt sur. Ingen liker å bli irettesatt for sin oppførsel. Mulig trådstarter skulle sagt det likevel, men det blir en avveining. Enten risikere å bli syk, eller være sikret en sur nabopassasjer resten av turen.

 

 

Nei, det blir jo naturligvis mye bedre stemning om trådstarter sitter i dagevis og irriterer seg over vedkommende.

For øvrig er jeg fortsatt uenig i at det hadde skapt dårlig stemning, med mindre vedkommende med viten og vilje satt og hostet TS inn i øret. Jeg betviler at det er tilfellet, men mer et resultat av at vedkommende var i samtale med de på raden bak (slik som TS har forklart det).

Lenke til kommentar

Helotun - bare for å få litt klarhet i situasjonen - hvorfor sendte du reisebrev til reiseleder for kontroll? Var dette en form for "reportasje-avtale" du hadde med reiseselskapet mot at du fikk reisen for lavere pris? Hvis det ikke var det ser jeg ingen grunn til at du skal ta til deg kjeften du har fått fra sjefen i reiseselskapet, og han/hun kan selvfølgelig ikke gi deg forbud mot å sende reiserapporter. Jeg ville enkelt og greit ha funnet meg et annet reiseselskap hvis de kjefter på folk som refererer fra reisene deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...