Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Om å rette baker for smed

Helotun

Anbefalte innlegg

På en gruppereise fikk jeg en uoppdragen, forkjølet mann ved siden av meg på bussen, som hostet i øret mitt når han snudde seg og snakket med de som satt bak. Jeg la handa over øret, men hverken han eller de bak skjønte hintet. Det var en liten buss uten et eneste ledig sete, så jeg kunne ikke flytte.

I tillegg til at jeg ble plaget fikk jeg også kjeft av sjefen i reiseselskapet for anonymt å ha kalt mannen en plagånd i reiserapporten, som jeg skriver for meg selv, men sender til medreisende som gir meg epost-adressen, etterat den er kontrollert av reiselederen. Sjefen sa de ikke ville ha sine reisende omtalt som plagånd, og gav meg forbud mot å sende reiserapporter. Jeg syntes dette var urettferdig og å rette baker for smed. Jeg var jo også en av selskapets reisende, og det kunne vel ikke være sånn at det var greit at han plaget meg, men fy-fy at jeg skrev om det. Jeg gjorde for at han skulle lese det og kjenne seg igjen og ikke gjøre sånt mer. Hvorfor ringte ikke sjefen til plagånden og sa at sånn oppførsel ville de ikke ha noe av? Det var vel fordi det både i Norge og verden forøvrig i stor stil praktiseres å straffe offere for overgrep i stedet for forbryteren. Noen eksempler: Man river opp den som blir mobbet, mens mobberen går fri. Den som får en flyseterygg i fanget blir bedt om å flytte, hvis han klager. Damer som blir truet får verdiløs voldsalarm, og må holde seg inne, mens mannen går fri, og etter noen dager blir noen drept. Jenter som anmelder voldtekt opplever politiets trenering, og at mannen går fri som straff. Og vi husker alle historien om den norske jenta som ble voldtatt i Jemen i 2014. Hun ble fengslet mens forbryteren gikk fri. Så reagerte hele verden og jenta ble satt fri av sultanen, og forbryteren ble ikke straffet. Min sak med reiseselskapet er også en slik ’baker for smed’-sak. Er det noen som støtter meg i det, så jeg kan ta opp saken med selskapet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en juridsk problemstilling gjemt i teksen din som jeg ikke ser?

Hva er det "plageånden" har gjort for noe som skulle tilsi tilsnakk fra reiselederen?

Den beste løsningen i ditt tilfellet, ville vel ha vært å si det direkte til personen du satt ved siden av? I steden velger du å henge han ut til hele? reisefølge fordi du er for konflitsky til å ta det på tomannshånd?

Som jeg ser det rettes ikke bakeren for smeden i dette tilfellet. Du er smeden ikke bakeren. Syns forøvrig at det er passe småfrekt å sette seg selv i samme kategori med jenta som ble voldtatt i Jemen i denne situasjonen..

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er det "plageånden" har gjort for noe som skulle tilsi tilsnakk fra reiselederen?

Den beste løsningen i ditt tilfellet, ville vel ha vært å si det direkte til personen du satt ved siden av? I steden velger du å henge han ut til hele? reisefølge fordi du er for konflitsky til å ta det på tomannshånd?

Som jeg ser det rettes ikke bakeren for smeden i dette tilfellet. Du er smeden ikke bakeren. Syns forøvrig at det er passe småfrekt å sette seg selv i samme kategori med jenta som ble voldtatt i Jemen i denne situasjonen..

Hei. Takk for svar. Det er ingen juridisk problemstilling skjult, men jeg fant ingen mer passende kategori å plassere dette spørsmålet i.

Du sier jeg er konfliktsky og det er jo nettopp poenget. Vi satt i en liten buss, og om jeg hadde tatt det opp direkte hadde alle i bussen hørt det. Jeg kunne tatt det opp utenfor bussen, men vi skulle sitte ved siden av hverandre 1 uke, men jeg ville ikke risikere at han ble fornærmet. Derfor valgte jeg å tie den uken vi var sammen og heller si ifra når alle var spredt. Rapporten der jeg anonymt kalte han en plagånd ble sendt 1 måned etterat turen var over, og det spiller ingen rolle om man får vite noe om noen man ikke har kontakt med. Og etter så lang tid var det antagelig bare noen få som husket hvem som satt ved siden av meg. Men han selv husket det nok og lærte å ikke hoste på andre mer. Jeg ser det sånn at han som var forkjølet og uoppdragen nok til å hoste i mitt øre flere ganger om dagen i 1 uke må være overgriperen, som skulle vært tilsnakket, og ikke jeg som satt stille. Kan du tenke over saken en gang til og kanskje endre ditt svar?

Lenke til kommentar

Om sjefen i byrået kan nekte ham å skrive reiserapporter.

Smittet sine medpassasjerer.

Hei. Takk for svar, kan du lese mitt svar til Izor.

Lenke til kommentar

Kunne du ikke bare bedt ham om å vennligst ikke hoste i øret ditt, mens han satt ved siden av deg?

Om du har epostaddressen til de andre kan du vel sende den uansett hva reiseleder sier?
Men, hva er den juridiske problemstillingen din?
At reiselederen ikke syntes du skal kalle andre reisende en plageånd?

Men hva er den juridiske problemstillingen din?

"Sjefen (...) gav meg forbud mot å sende reiserapporter", muligens?

Hei. Takk for svar, kan du lese mitt svar til Izor. Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg skjønner fremdeles ikke hva som er problemstillingen. Hvilken rett har reiseleder til å nekte deg å skrive hva du vil? Kan du utdype hvilken type reise det gjelder (jobb,ferie o.l.) Har dere en avtale om at han skal godkjenne det du skriver, og i såfall hva står/er sagt i den avtalen?

Når det gjelder "plageånden" burde dette ha blitt løst på en annen og bedre måte enn dette. Men gjort er gjort. Sånn i ettertid ser jeg imidlertid ikke poenget i å skrive om dette, i håp om at personen trekker lærdom av det.

Lenke til kommentar
Hvilken rett har reiseleder til å nekte deg å skrive hva du vil?

Det er vel det han spør om.

Ikke sikkert han tenkte over hva han gjorde galt.

Det er åpenbart, gir det straffefritak?

"plageånden"
Genialt ordspill, om ikke annet. Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jo, men det blir vanskelig å svare på det spørsmålet uten å vite hvilken sammenhemg denne reisen er gjort i. Hvis saken er at TS har vært på chartertur kan ikke reiseleder nekte h*n å skrive noe som helst. Såfremt dette ikke er regulert av pakkereiseavtalen mellom partene.(Noe jeg sterkt tviler på)

Straffefritak? Hvilken straff syns du "plageånden" fortjener da? Hvis man ikke vet at man plager noen blir det jo vanskelig å forandre oppførsel. Om personen burde ha skjønt at han plaget noen er en annen sak. Men da kan det vel hende at personen har for korte antenner til å plukke opp kritikken uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner fremdeles ikke hva som er problemstillingen. Hvilken rett har reiseleder til å nekte deg å skrive hva du vil? Kan du utdype hvilken type reise det gjelder (jobb,ferie o.l.) Har dere en avtale om at han skal godkjenne det du skriver, og i såfall hva står/er sagt i den avtalen?

Når det gjelder "plageånden" burde dette ha blitt løst på en annen og bedre måte enn dette. Men gjort er gjort. Sånn i ettertid ser jeg imidlertid ikke poenget i å skrive om dette, i håp om at personen trekker lærdom av det.

Hei. Takk for svar igjen. Det var et norsk privat reiseselskap, og jeg hadde meldt meg på en gruppereise som privatperson. Det var ingen avtaler om noenting, men jeg nevnte for de andre i gruppen at jeg pleide å skrive reiserapporter for meg selv, og sa at de som ville gi meg epost-adressen kunne få disse. Og alle ville ha disse. At sidemann hostet i øret mitt var en del av min opplevelse av turen, derfor måtte dette med, det er poenget.

Jeg vurderte 3 måter å løse problemet med plagånden. 1- jeg kunne si det direkte, men da hadde alle i bussen hørt det. 2- jeg kunne si det utenfor bussen til ham eller til reiseleder. Jeg trodde han da ville bli fornærmet og det ville bli dårlig stemning resten av turen. 3- jeg kunne vente, og la folk få lese om det 1 måned når vi ikke lenger hadde kontakt. Og jeg mente dette var den mest skånsomme måten.

Mener du fremdeles at det var riktig at jeg som satt stille fikk tilsnakk for anonymt å ha omtalt en plagånd, og ikke han som hostet på meg når jeg ventet 1 måned, til alle var spredd og de fleste forlengst hadde glemt hvem som satt ved siden av meg, med å sende reiserapporten?

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest hele tråden opptil flere ganger, og ser nå at du ber om råd angående sak mot selskapet. Grunnet forskjellig størrelse på teksten gikk det meg hus forbi. Jeg trodde e-posten var det viktig her.

Om du ønsker å klage på en reise må du forholde deg til pakkenreiseloven. Tror likevel ikke du har noen stor sak, da du har hatt mulighet til å gjøre noe med det som har plaget deg under turen, men lat være å gjøre det.

Forøvrig så har ikke reiseleder noen rettslig kompetanse til å nekte deg å skrive noe som helst. Så om du mener at at det er viktig å fortelle "plageånden" at han gjort live ditt surt under turen er det bare å gjøre det.

Om det er rett at du skal få tilsnakk er nå en ting, men du kan vel ikke seriøst mene at en reiseleder skal ringe opp en person i ettertid å kjefte på han fordi ha hostet på noen under turen?

Av ren nysgjerrighet, hvorfor skulle reiselederen lese igjennom det du hadde skrevet i utgangspunktet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du fremdeles at det var riktig at jeg som satt stille fikk tilsnakk for anonymt å ha omtalt en plagånd, og ikke han som hostet på meg når jeg ventet 1 måned, til alle var spredd og de fleste forlengst hadde glemt hvem som satt ved siden av meg, med å sende reiserapporten?

Men hva er egentlig problemet, hvor vil du med innlegget ditt? Jeg leser og leser og skjønner fortsatt ikke hva du er ute etter...

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest hele tråden opptil flere ganger, og ser nå at du ber om råd angående sak mot selskapet. Grunnet forskjellig størrelse på teksten gikk det meg hus forbi. Jeg trodde e-posten var det viktig her.

Om du ønsker å klage på en reise må du forholde deg til pakkenreiseloven. Tror likevel ikke du har noen stor sak, da du har hatt mulighet til å gjøre noe med det som har plaget deg under turen, men lat være å gjøre det.

Forøvrig så har ikke reiseleder noen rettslig kompetanse til å nekte deg å skrive noe som helst. Så om du mener at at det er viktig å fortelle "plageånden" at han gjort live ditt surt under turen er det bare å gjøre det.

Om det er rett at du skal få tilsnakk er nå en ting, men du kan vel ikke seriøst mene at en reiseleder skal ringe opp en person i ettertid å kjefte på han fordi ha hostet på noen under turen?

Av ren nysgjerrighet, hvorfor skulle reiselederen lese igjennom det du hadde skrevet i utgangspunktet?

Jeg beklager at jeg glemmer å presisere enkelte ting. Det var ikke reiselederen som irettesatte meg, men en av sjefene sentralt i selskapet som hadde fått reiserapporten av reiselederen. Jeg sender først reiserapportene til reiseleder for å de skal sjekke at jeg ikke har skrevet noe feil, og fylle ut ting som jeg har glemt.

Det jeg et ute etter med mitt innlegg er å få støtte for at sjefen i selskapet burde ha ringt den som plaget meg, i stedet for meg som ble plaget og nevnte det anonymt i reiserapporten. Sjefen sa til og med at han visste hvem jeg siktet til, for det hadde han sikkert fått vite av reiselederen. Så jeg lurer på om det var rett av sjefen å si til meg at jeg ikke fikk skrive at noen hadde plaget meg, i stedet for å ringe plagånden og si at han ikke måtte oppføre seg slik at andre ble plaget. Jeg klaget på at jeg ble irettesatt for å ha skrevet anonymt om plagånden, og de sa at det eneste de brydde seg om var at ingen skulle bli omtalt som plagånd. Plagånden gikk fri, akkurat som de som mobber, for det er alltid den som blir mobbet som må flytte, altså blir straffet. Derfor mener jeg at sjefen rettet baker for smed når det var jeg som ble irettesatt. Er du enig i det nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...