Gå til innhold

nVidia eller ATI?


MiSP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vet ikke hvilke spill som er basert på hvilken motor, men jeg har tenk å spille spill á la NFS: Underground, C&C: Generals, Morrowind (spesielt dette, bør ha et kort som kan kjøre det flytende med "eyecandy" på og stor view distance), FS2004 (bør også kunne kjøres med litt eyecandy og AA/AF), Jedi Knight 3 (bør IHVERTFALL kunne kjøres med eyecandy), kanskje Halo óg... noen som vet noe om motorer her? Evt hvilket kort som er best her?

Morrowind med masse eyecandy og bra view distance kan du GLEMME med et av de kortene der. ;)

 

Jeg har selv et Radeon 9800 og når jeg har på max view distance og topper alt av eyecandy så lagger det litt hos meg (det er med 4XAA og anisotropic filtering). Halo hakket når jeg prøvde å kjøre i 1280x1024 (har LCD, så jeg vil ikke gå lavere) med max på qulitysettings og 16xAA og anisotropic filtering.

 

riktignok har jeg kun en XP2800+ og 512MB RAM, det blir kanskje litt mer fart når jeg får P4 2.6C og IC7-G og 1024MB RAM på mandag ;)

 

Det er kanskje lurt å spare slik at du har en 1000-lapp til og handle for, så får du et skjermkort som holder litt lengre, og som garantert klarer hl 2 med alt av eyecandy osv.

Lenke til kommentar
Morrowind med masse eyecandy og bra view distance kan du GLEMME med et av de kortene der. 

 

Hvor mye FPS vil jeg få hvis jeg har på noen skygger og har på bra view distance og uten noe særlig AA/AF?

Utrolig mye "bumping" fra deg på denne tråden. Du ville ha fått svar på ALLE spørsmålene dine dersom du hadde søkt på forumet istedet for hele tiden å generere nye poster med nye spørsmål.

Ufattelig at tråden har fått leve så lenge - av de 63 innleggene dine må jo over halvparten ha vært poster for å komme på forsiden av hw.no igjen...

 

Foreslår at du søker på forumet etter andre 9600XT og FX-tråder og setter deg opp en mening om hva som er best for deg. Google kan også være greit å bruke (og ikke spør i neste post "Hva er Google?").

 

Og selve tråd-tittelen er jo dømt til å lage krig her på forumet...

Lenke til kommentar

ATI :yes:

 

Det er egentlig 2 kort jeg ville siktet etter i dag

 

Enten Radeon 9600XT som ligger rundt 1500-1800 kr

 

eller

 

Radeon 9800pro som ligger rundt 3000-3500 kr

 

Det førstnevnte er en fin løsning for de som ikke har så mye eller vi legge ut så mye penger, men samtidig få noe bra igjen.

 

Det andre eksempelet er i mine øyne det beste kortet i dag. Det er så små marginer med pro i forhold til XT at pro kortet gir MYE mer valuta for pengene og yter skikkelig bra ;)

 

-slabbedasken-

Lenke til kommentar
,20/11/2003 : 21:44]Jeg har selvfølgelig lyst til å si noe om FX 5700 ultra... :)

Jeg håper og tror at nvidia får fiksa dette "dx9" problemet sitt med driverne sine. Se bare hva Forceware gjorde med ps2.0 ytelsen! Unified Compliern funker tydeligvis, eller hva MistaPi? og dette er bare første release av den. Den blir nok forbedret ytterligere.

NV3x gjør fremdeles godt nytte av shader replacement og det blir forsatt brukt (3Dmark03 anyone). Nv3x har forsatt tragisk ytelse i Shadermark 2.0 som er basert på ren MS HLSL kode og ATi er fremdeles mye raskere i TR:AoD med DOF, opptil ~45% (FX5900Ultra vs R9800Pro). Så Nvidia's "unified compiler" er ikke så genialt som mange skal ha det til.

Det har bedret seg og med en skreddersyd kode og partial precision så vil nok DX9 gå akseptabelt på NV3x, men hvor mange spill utviklere har resurser og tid til å optimalisere shader kode spesielt mot NV3x og hvor mange det er som vil få "the royal treatment" av Nvidia er et annet spørsmål.

Det å tro at dette problemet vil bli fullstendig løst med en driver oppdatering etter så langt tid er etter min mening naivt. Dette er et hardware problem noe som selv Nvidia har innrømmet.

 

Problemet til FX-serien når det gjelder DX9 er at de vil shader-instruksjonene (til pixelshader2.0 og vertexshader2.0) parvis, tror jeg, mens 'DX9' ikke sender instruksjonene i denne rekkefølgen. Unified Complier gjør slik at instruksjonene kommer i ønsker oppdeling og rekkefølge...correct me if I'm wrong.

Så hvis de får retta opp i dette, blir jo jeg, som eier av et FX kort, svært fornøyd.

Problemet (som gjelder PS2.0) er mer komplekst enn som så, bl.a er ikke pixel shaderene full dedikert til PS2.0. DX8 komponentene har dobbelt så høy prosseserings ytelse enn det DX9 komponentene har.

Lenke til kommentar

Jeg siktet ikke til 3Dmark03. Det er et benchmarkprogram som interesserer meg litt lite for tiden...nok om dét.

 

 

Jeg vet jo godt at NV3x sliter med DX9, og jeg håper at unified complier kan hjelpe på dette. Hvorfor skulle den ikke kunne gjøre det? Når den jo gjør det som FX-serien "trenger", altså sender shader instruksjonene i den rekkefølgen/oppdelingen som er mest optimal for å øke ytelsen på FX-korta(merk:uten å senke bildekvalitet, folkens). Syns det kan virke realistisk jeg...hvis det ikke er andre ting innen DX9 som er bevist at FX-serien sliter med? *lure*

Det er tross alt bare første versjonen av unified complier. Jeg tror at den kan forbedres ytterligere, til å hjelpe til i mange flere spill, og enda bedre kanskje? Vil gjerne høre et eksempel på software som fungerte optimalt og feilfritt ved første release/versjon, og aldri har blitt oppdatert og rettet på. :p:

Men det er vel sant det du sier, at det blir neppe for alle spill, desverre.

Lenke til kommentar
NV3x gjør fremdeles godt nytte av shader replacement og det blir forsatt brukt (3Dmark03 anyone). Nv3x har forsatt tragisk ytelse i Shadermark 2.0 som er basert på ren MS HLSL kode og ATi er fremdeles mye raskere i TR:AoD med DOF, opptil ~45% (FX5900Ultra vs R9800Pro). Så Nvidia's "unified compiler" er ikke så genialt som mange skal ha det til.

Det har bedret seg og med en skreddersyd kode og partial precision så vil nok DX9 gå akseptabelt på NV3x, men hvor mange spill utviklere har resurser og tid til å optimalisere shader kode spesielt mot NV3x og hvor mange det er som vil få "the royal treatment" av Nvidia er et annet spørsmål.

Det å tro at dette problemet vil bli fullstendig løst med en driver oppdatering etter så langt tid er etter min mening naivt. Dette er et hardware problem noe som selv Nvidia har innrømmet.

Du har nok desverre så rett så rett. Det er derfor jeg synes det virker vanskelig å ikke anbefale ATi kort akkurat nå. Men mitt beste tips er egentlig å se det litt an, både på dx9 ytelsen til FX korta, og om det ikke snart kommer noe info om neste linje med kort...

Lenke til kommentar
,22/11/2003 : 00:07]Jeg vet jo godt at NV3x sliter med DX9, og jeg håper at unified complier kan hjelpe på dette. Hvorfor skulle den ikke kunne gjøre det? Når den jo gjør det som FX-serien "trenger", altså sender shader instruksjonene i den rekkefølgen/oppdelingen som er mest optimal for å øke ytelsen på FX-korta(merk:uten å senke bildekvalitet, folkens). Syns det kan virke realistisk jeg...hvis det ikke er andre ting innen DX9 som er bevist at FX-serien sliter med? *lure*

Det er tross alt bare første versjonen av unified complier. Jeg tror at den kan forbedres ytterligere, til å hjelpe til i mange flere spill, og enda bedre kanskje? Vil gjerne høre et eksempel på software som fungerte optimalt og feilfritt ved første release/versjon, og aldri har blitt oppdatert og rettet på.  :p

Men det er vel sant det du sier, at det blir neppe for alle spill, desverre.

Jeg sier ikke at nvidia's "unified compiler" ikke hjelper, som jeg sa i min forrige post så har det hjulpet, men HL2 bruker f.eks allerede en skreddersyd codepath for NV3x med partial precision og enda da ligger nvidia langt bak ATi, så shaderkode som ikke er optimalt for NV3x er ikke det eneste problemet til nvidia.

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at nvidia's "unified compiler" ikke hjelper, som jeg sa i min forrige post så har det hjulpet, men HL2 bruker f.eks allerede en skreddersyd codepath for NV3x med partial precision og enda da ligger nvidia langt bak ATi, så shaderkode som ikke er optimalt for NV3x er ikke det eneste problemet til nvidia.

 

Mener ikke å høres spydig ut, men HL2 er "allerede" ikke sluppet :p: Og hva vet vi om at den codepathen er skreddersydd? Er du med i 'teamet' som utvikle(r/t) den? :) Jeg håper jo at både den codepathen og U.C'n kan forbedres i "nye releaser"...altså, i et så viktig spill som halflife 2 så MÅ nVidia få til god ytelse OG bildekvalitet...de er nødt til å få det til på en måte.

 

 

Så har vi jo andre "DX9-spill" da...Doom3, FarCry, S.T.A.L.K.E.R, Painkiller...og noen av de er vel "The way it's meant to be played"-spill...?

Og det er vel sånn da at nVidia da sørger for at spillene optimatiseres for FX osv....men det kan jo hende at de fortsatt sliter med ytelsen i forhold til ATi...det vil vel tiden vise. Men jeg, som FX-eier, håper jo selvfølgelig at de får en slags ordning på det. Mer fart enn nå, like høy bildekvalitet som konkurrenten.

 

 

"Hva i DX9" forutenom shader-ytelse tror du nv3x sliter med? Jeg vet ikke om noe annet...klarer ikke gjette hva det kan være heller :shrug:

Lenke til kommentar

Mener ikke å høres spydig ut, men HL2 er "allerede" ikke sluppet :p: Og hva vet vi om at den codepathen er skreddersydd? Er du med i 'teamet' som utvikle(r/t) den?:)

Gabe har sagt at dem har brukt opptil 5 ganger så mye tid på å optimalisere shader koden til NV3x enn det dem har brukt på generic DX9 kode. Jeg ser ingen grunn til å ikke tro han, ytelsen med mix-mode på FX5900 er langt bedre enn med DX9 full precision.

 

Jeg håper jo at både den codepathen og U.C'n kan forbedres i "nye releaser"...altså, i et så viktig spill som halflife 2 så MÅ nVidia få til god ytelse OG bildekvalitet...de er nødt til å få det til på en måte.

Bildekvaliteten er allerede senket i NV3x codepathen (pga lavere farge presisjon) og Gabe er redd for at dem får en del sure henvendelser og spill i retur fra kunder med FX kort som mener at det er Valve som har gjordt en dårlig jobb. Ytelsen vil nok bli bedre og når det gjelder FX5900Ultra ligger ytelsen på nivå med R9600Pro (mixed-mode) i testene som har kommet ut, noe som ikke er alt for dårlig, men jeg forventer ikke noe radikal forbedring.

 

Så har vi jo andre "DX9-spill" da...Doom3, FarCry, S.T.A.L.K.E.R, Painkiller...og noen av de er vel "The way it's meant to be played"-spill...?

Og det er vel sånn da at nVidia da sørger for at spillene optimatiseres for FX osv....men det kan jo hende at de fortsatt sliter med ytelsen i forhold til ATi...det vil vel tiden vise. Men jeg, som FX-eier, håper jo selvfølgelig at de får en slags ordning på det. Mer fart enn nå, like høy bildekvalitet som konkurrenten.

Om et spill er "TWIMTBP" betyr ikke nødvendigvis at spill utvikleren har hatt noe spesielt samarbeid med Nvidia, dette er mer en markedsførings avtale med spill utgiveren.

 

Doom3 er et OpenGL spill, men det har støtte for float-point precision som er en DX9 funksjon og for NV3x kjøres også dette spillet i partial precision. Men det som skal til for at Doom3 går bra er nødvendigvis ikke det som skal til for at et DX9 spill går bra og Doom3 kommer mest sannsynlig til å gå bedre på Nvidia hardware enn på ATi hardware.

Når det gjelder de andre spillene du nevner så gjenstår det å se hvor PS2.0 intensivt de blir, det er ikke slikt at hvis et spill støtter noen DX9 funksjoner så vil NV3x ha store problemer med det og av PR grunner skal det ikke mye til at et spill blir et "DX9 spill". De som står bak S.T.A.L.K.E.R skal ha et ganske tett samarbeid med Nvidia og det spillet skal visnok gå veldig bra på nvidia hardware.

 

"Hva i DX9" forutenom shader-ytelse tror du nv3x sliter med? Jeg vet ikke om noe annet...klarer ikke gjette hva det kan være heller. :shrug:

Per i dag funker ikke floating point render target i NV3x så de high dynamic range effektene Half-Life2 bruker vil ikke være tilgjenglig for FX brukere.

Du kan jo prøve kjøre water demoen du finner her på kortet ditt, denne demoen bruker nettopp dette.

Lenke til kommentar

Gabe har sagt at dem har brukt opptil 5 ganger så mye tid på å optimalisere shader koden til NV3x enn det dem har brukt på generic DX9 kode. Jeg ser ingen grunn til å ikke tro han, ytelsen med mix-mode på FX5900 er langt bedre enn med DX9 full precision.

..Men det var før Unified Compiler*?

 

Bildekvaliteten er allerede senket i NV3x codepathen (pga lavere farge presisjon) og Gabe er redd for at dem får en del sure henvendelser og spill i retur fra kunder med FX kort som mener at det er Valve som har gjordt en dårlig jobb. Ytelsen vil nok bli bedre og når det gjelder FX5900Ultra ligger ytelsen på nivå med R9600Pro (mixed-mode) i testene som har kommet ut, noe som ikke er alt for dårlig, men jeg forventer ikke noe radikal forbedring.

Var vel før Unified Compiler? :-)

Men det er klart, bra at det ikke er værre liksom...

 

Doom3 er et OpenGL spill, men det har støtte for float-point precision som er en DX9 funksjon og for NV3x kjøres også dette spillet i partial precision. Men det som skal til for at Doom3 går bra er nødvendigvis ikke det som skal til for at et DX9 spill går bra og Doom3 kommer mest sannsynlig til å gå bedre på Nvidia hardware enn på ATi hardware.

...å? Pga av "overtaket" til Nvidia i OpenGL da eller?..

 

 

Per i dag funker ikke floating point render target i NV3x så de high dynamic range effektene Half-Life2 bruker vil ikke være tilgjenglig for FX brukere.

Du kan jo prøve kjøre water demoen du finner  her på kortet ditt, denne demoen bruker nettopp dette.

Error! *ler*

Men...hva er det som er galt med FPRT da? kanske ikke lett for deg å svare på det men...hadde man visst problemet hadde man vel løst det :D

 

 

 

Det snør! :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...