Pysj`n Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Jeg har fått tilbud fra jobben om hjemmepc. Primært skal pc`n brukes til enkel videoredigering, divx-encoding og spilling. Bør jeg gå for denne? I tillegg blir det en 19" TFT skjerm. Her ligger mere info om pc`n Mvh Pysj`n Lenke til kommentar
sparks Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Ikke dårlig, får med mye fint men skjermkortet trekker voldsomt ned siden det ikke er Pro, dual dvdbrenner er nice.. Men hvor lenge må du betale 614 kr? 3 år? 3 år = 22104 kr Hvis det er med skjerm er det vel ganske ok pris.. Lenke til kommentar
Pysj`n Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 Så jeg må regne med å oppgradere skjermkort innen kort tid da eller? 3-års avtale ja. Men blir jo trekt av bruttolønnen, så kostnaden blir litt under det der da. Uten skjerm desverre. Med skjerm er jeg oppe i 790kr brutto. Mvh Pysj`n Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Absolutt bra maskin, men litt dyr. Vær obs på at hjemme pc avtale regnes som leie, og at du må kjøpe ut maskinen til markedspris om 3 år, samt at lisenser på programmer trolig ikke gjelder etter 3år heller. Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 til over 28k bør du få en mye bedre PC enn dette, selv om du får litt skattefradrag på den. Lenke til kommentar
Soho Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 sånne avtaler høres alltid så jævlig flotte ut, men de fleste føler seg lurt etterpå. tilbudene er ikke så gunstige som de virker.. og, når pcen ikke er så veldig oppdatert lengre, så er det kjipt å betale det derre beløpet i måneden da? Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 (endret) Ikke dårlig, får med mye fint men skjermkortet trekker voldsomt ned siden det ikke er Pro, dual dvdbrenner er nice.. Men hvor lenge må du betale 614 kr? 3 år? 3 år = 22104 kr Hvis det er med skjerm er det vel ganske ok pris.. Ang. skjermkortet, du tuller vel? Du kan ikke mene at det trekker voldsomt ned bare fordi det ikke er Pro utgaven? Ifølge denne artikkelen på Nordichardware, så er ikke 9800 non-pro så dårlig. Endret 18. november 2003 av hn66 Lenke til kommentar
Newbeee Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 HjemmePC ordningen sparer skatt, men gir deg også mindre feriepenger. Lenke til kommentar
sparks Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Pysjn, husk at når du driver å betaler for pcen om 3 år, da er pcen like gammal som en 700mhz er idag.. Det må vel være kjedelig? Lenke til kommentar
Pysj`n Skrevet 19. november 2003 Forfatter Del Skrevet 19. november 2003 HjemmePC ordningen sparer skatt, men gir deg også mindre feriepenger. Bor i Sverige og her er det ikke noe som heter feriepenger. Her har vi betalt ferie istedenfor. Så taper ingenting på akkurat det i forhold til i Norge Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 ALT for mye penger for en sånn maskin!!!! Her betaler du nok mye for ekstra software. Du selv avgjør om det er verdifullt for deg. Setter du sammen en PC selv (f.eks. fra komplett) kan du få høyere ytelse for lavere pris. Kjøp f.eks. en Athlon XP 2800-maskin med et Radeon 9800 XT, og den vil kjøre alle spill bedre enn den maskinen nevnt her. Du vil i tillegg ha spart en masse penger. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Bestill heller komponenter fra komplett eller pc1 eller PSdata og bygg den selv Lenke til kommentar
_Furien_ Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 ALT for mye penger for en sånn maskin!!!! Her betaler du nok mye for ekstra software. Du selv avgjør om det er verdifullt for deg. Setter du sammen en PC selv (f.eks. fra komplett) kan du få høyere ytelse for lavere pris. Kjøp f.eks. en Athlon XP 2800-maskin med et Radeon 9800 XT, og den vil kjøre alle spill bedre enn den maskinen nevnt her. Du vil i tillegg ha spart en masse penger. Det blir jo litt dumt å si at han får bedre ytelse med dårligere hardware da! XT - kortet du har satt på, yter ikke spesielt mye bedre enn kortet på "hjemme-PCen" og det gjør ikke CPUen heller. Skjermkortet har 256 Mb ram, og har enda ikke sett "non-Pro" utgaver med det! Derfor vil jeg gå ut ifra at det er Pro vi går utifra. Dessuten: Det var jo en "killer-PC" men jeg lurer kanskje på om at Athlon 64 kanskje kan være et bedre valg (Da må du bygge selv...) Hvor mye skattetrekk får du? Prisen er vel også oppgitt i Svenske kroner, slik at det ikke blir så dyrt allikevel! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Jeg ville gått for den. Jobber du i Siemens? Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 (endret) Gå i banken å lån deg 15000kr, du burde da få enn maskien som minst er like bra, og så er du ferdig med å betale den i løpet av 18-20mnd Endret 20. november 2003 av Lord_Linus Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 ALT for mye penger for en sånn maskin!!!! Her betaler du nok mye for ekstra software. Du selv avgjør om det er verdifullt for deg. Setter du sammen en PC selv (f.eks. fra komplett) kan du få høyere ytelse for lavere pris. Kjøp f.eks. en Athlon XP 2800-maskin med et Radeon 9800 XT, og den vil kjøre alle spill bedre enn den maskinen nevnt her. Du vil i tillegg ha spart en masse penger. Vel - det er jo snakk om SEK da. Dette gjør jo at prisen blir ca 20.000,-. Dersom reglene i Sverige er det samme som i Norge kommer vel denne på ca 12-13.000,- etter skatt. Og jeg er rimelig sikker på at det er et Radeon 9800 PRO kort.De har ingen andre 9800-kort med 256MB RAM. Og man sparer ikke penger på å bygge selv, dersom man ikke får godkjent dette under en hjemme-pc avtale. Derimot TAPER man mye... Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Slike avtaler kommer stort sett ut på det samme om du hadde betalt avdrag+renter på et lån for en ny maskin kjøpt hvorsomhelst. Den høye prisen(!)+renter oppveies av skattefordelen. ULEMPEN med en slik avtale er dersom du slutter før 3 år er gått, da må du cashe ut restbeløpet/betale tilbake skattefordelen... Spør deg også om du ville kjøpt denne maskinen hvis du kunne velge fritt? Trenger du 'nationalencyklopedien' og 56K modem f.eks.? Totalt sett kjøper du da (antakelig) en del ting du ikke trenger. JEG ville ikke anbefale deg å takke ja til dette tilbudet, men heller evt. låne/spare penger og cashe ut en maskin på egen hånd! timtowtdi Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Gå i banken å lån deg 15000kr, du får burde da få enn maskien som minst er like bra, og så er du ferdig med å betale den i løpet av 18-20mnd Istedet for å betale 12.000,- og betale ned over 3 år???? Rentefritt? Uansett hva du må finne på så ta ihvertfall ikke opp LÅN for å kjøpe en PC!!! Og når det i tillegg er snakk om Hjemme-PC avtale??? Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 (endret) ALT for mye penger for en sånn maskin!!!! Her betaler du nok mye for ekstra software. Du selv avgjør om det er verdifullt for deg. Setter du sammen en PC selv (f.eks. fra komplett) kan du få høyere ytelse for lavere pris. Kjøp f.eks. en Athlon XP 2800-maskin med et Radeon 9800 XT, og den vil kjøre alle spill bedre enn den maskinen nevnt her. Du vil i tillegg ha spart en masse penger. Du kan vel ikke akkurat sammenligne en P4 3,2 Ghz med en Athlon XP2800. Dette er jo en mye dårligere prosessor. Edit: Og prisforskjellen er jo gigantisk! P4 3,2 GHz: 3834,- XP2800: 1192,- Altså 2650,- i prisforskjell! Endret 20. november 2003 av millencolin Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Det blir jo litt dumt å si at han får bedre ytelse med dårligere hardware da!XT - kortet du har satt på, yter ikke spesielt mye bedre enn kortet på "hjemme-PCen" og det gjør ikke CPUen heller. Dersom du vil ha høyest mulig ytelse i spill (hva annet trenger man virkelig høy ytelse til - Photoshop???) er det bedre å spare inn på CPU og legge mer i grafikkort. Gi meg en riktig konfigurert Athlon XP-maskin, og jeg skal kjøre rundt en "run-of-the-mill" P4-maskin. Nesten uten unntak er disse OEM-maskinene utstyrt med billig RAM (eks. PC 2700 CL 2.5) selv om det slåes stort opp at PC'en har 800MHz FSB! (Dette er i hvertfall tilfelle på IBM sine hjemme-PC'er...) Og jeg er rimelig sikker på at det er et Radeon 9800 PRO kort.De har ingen andre 9800-kort med 256MB RAM. Vel, dersom det er et 9800 pro er jeg litt mer enig, men: Det ville ikke forbause meg om FujitsuSiemens har fått laget en Radeon 9800SE med 256 MB RAM spesielt. 256MB er en såkalt "tick-mark" som vanlige forbrukere trigger på. PS - jeg tenkte ikke på at det var SEK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå