Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp til å gå ned i vekt.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, eller evt. frokost og lunsj, dette velger du helt selv bare det går minst 16 timer fra du spiste sist. I dag ble det nesten 20:4 på meg siden det bare passet seg sånn :)

Aha, takk for oppklaring :) Hvor lenge skulle jeg holde på sånn? Vil jeg merke at jeg går ned i vekt? Synes det var overraskene lett i dag. Glemmer at man er sulten, og litt redd for at det vil ha motsatt effekt.., men er vel bare å vente å se. Jeg stoler hvetfall 100% på deg. Btw, skal man spise så store porsjoner som man pleier? Jeg har ikke spist mer enn jeg pleier, så i dag har jeg spist veldig lite.

Anonymous poster hash: 766cf...f77

Lenke til kommentar

Det finnes metoder for å redusere denne resistensen, der den letteste antagelig er 16:8.

Det vil si at man spiser i løpet av et 8-timers vindu, og faster resten av døgnet.

Skipp frokost, spis lunsj og middag og ingenting frem til lunsj neste dag.

Dette høres ut som meg... :hmm:

Lenke til kommentar

Aha, takk for oppklaring :) Hvor lenge skulle jeg holde på sånn? Vil jeg merke at jeg går ned i vekt? Synes det var overraskene lett i dag. Glemmer at man er sulten, og litt redd for at det vil ha motsatt effekt.., men er vel bare å vente å se. Jeg stoler hvetfall 100% på deg. Btw, skal man spise så store porsjoner som man pleier? Jeg har ikke spist mer enn jeg pleier, så i dag har jeg spist veldig lite.

Næh, spis deg mett, men ikke tving i deg mat siden du vet at det er lenge til neste gang. Fort gjort har jeg merket selv :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Næh, spis deg mett, men ikke tving i deg mat siden du vet at det er lenge til neste gang. Fort gjort har jeg merket selv :)

konge :) Da tester jeg dette ut, så får vi se om det gir litt resultater :) Kan jeg holde på slik lenge? Til jeg når ideal vekta? Eller burde jeg hoppe av. Vil jeg gå opp igjen når jeg begynner å spise normalt?

Lenke til kommentar

Egentlig kan man holde på så lenge man vil/trenger, det er ikke som at kroppen lider noen nød, alt man gjør er å la kroppen venne seg av med høye insulinnivåer og redusere resistensen.

Men, det er vel alltig et men(?), når insulinresistensen er normalisert trenger man strengt tatt ikke fortsette med så streng periodisk faste, da burde mat til faste tider fungere.

Men om vekttapet stopper opp er det jo bare å begynne igjen.

Om man vil legge på seg når man slutter? Går man tilbake til gamle vaner/kost, så er vel svaret ja, men legger man om matvanene litt, burde man holde vekten helt fint.

Lenke til kommentar

Egentlig kan man holde på så lenge man vil/trenger, det er ikke som at kroppen lider noen nød, alt man gjør er å la kroppen venne seg av med høye insulinnivåer og redusere resistensen.

Men, det er vel alltig et men(?), når insulinresistensen er normalisert trenger man strengt tatt ikke fortsette med så streng periodisk faste, da burde mat til faste tider fungere.

Men om vekttapet stopper opp er det jo bare å begynne igjen.

Om man vil legge på seg når man slutter? Går man tilbake til gamle vaner/kost, så er vel svaret ja, men legger man om matvanene litt, burde man holde vekten helt fint.

Akkurat. Hva tenker du med gamle vaner? Usunne vaner? Jeg har jo et bra kosthold, men vekten har gått sakte nedover. hvis jeg går tilbake til dette kostholdet hvor jeg får i meg anbefalt kalorier dagelig, vil jeg da gå opp? Eller mener du kosthold som gjør at man i utganspunktet er overvektig? 

Lenke til kommentar

Tanken var heller kosten som fikk deg opp i vekt, så jo det blir sikkert de usunne vanene :)

Men kaloritallet ikke så viktig hvis man spiser naturlig mat og lar metthetsfølelsen styre, samt ikke småspiser mellom måltidene.

ok. Har alltid vært overvektig, men siste årene har jeg ikke gått noe opp i vekt da kostholdet har vært bra. Heller godt litt ned. Takk for all hjelp og tips! Du er en helt :) 

Kommer med oppdateringer på hvordan det går. Sender deg pm om 1-2 ukers tid  :w00t:

Lenke til kommentar

Lykke til, og det burde gå (nesten) som en lek.

Og videoene til Jason Fung er svært interessante og forklarende og ga meg en aha-opplevelse i allefall.

Husk at selv om vekten står stille kan man minske i forhold til målebåndet, så kjekt å benytte begge deler  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei hei! :)

Jeg har et ønske om å gå ned i vekt. Helt ærlig vil jeg ikke veie meg, men tipper jeg må ned 25 kg. Kostholdet mitt er veldig bra. Kunne kanskje vært litt mer varier, men jeg er student så det blir slik det blir. Går mest i havregrøt, kylling og fisk. Moderate mengder så klart :)

Jeg går ikke opp  i vekt. Vektnedgangen går sakte nedover.

Største problemet er at jeg ikke kan løpe særlig mye. Jeg har derfor begynt å gå en del. Prøver å ikke gå så mye til skolen da jeg blir veldig svett og varm. Det tar meg også 1 time og 14 min, så jeg må beregne god tid, og er ikke alltid jeg har tid.

Kjedelig å sitte svett på forelesning. Så jeg går bare når det er skikkelig kaldt ute, da blir jeg ikke så varm. Jeg kan gå fra skolen og prøver å få dette til så ofte jeg kan.Avstanden er 6 km en vei. 

Har dere noen tips? De dagene jeg kan gå til å fra skolen vil jeg ha gått 13 km,pluss turer til butikken. 

Har merket bitte litt forskjell, men det er ikke mye. Noe annet jeg kan gjøre? Noe jeg kan gjøre mer av? Gå på streng diett? Har som regel underskudd i kalori inntak.

Hjertelig takk for svar. 

Sunn mat, og trening er bra. Trimsykkel, spinning,  gå turer er kjempebra trening. Du skal alltid kunne unne deg litt usunn mat innimellom, så lenge du trener så hjelper det på :)  Lykke til :) 

Lenke til kommentar

Bare man ikke mistrives så er det bare å fortsette.

Hvis du gikk ned før periodisk faste så har vel egentlig ikke kroppen noe annet valg enn å fortsette ned. Trolig litt fortere, men den er flink til å tilpasse seg, den luringen :)

Man kjenner det som regel litt på klærne, og hva målebåndet evt. viser.

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...