AnonymDiskusjon Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Hei hei! Jeg har et ønske om å gå ned i vekt. Helt ærlig vil jeg ikke veie meg, men tipper jeg må ned 25 kg. Kostholdet mitt er veldig bra. Kunne kanskje vært litt mer varier, men jeg er student så det blir slik det blir. Går mest i havregrøt, kylling og fisk. Moderate mengder så klart Jeg går ikke opp i vekt. Vektnedgangen går sakte nedover. Største problemet er at jeg ikke kan løpe særlig mye. Jeg har derfor begynt å gå en del. Prøver å ikke gå så mye til skolen da jeg blir veldig svett og varm. Det tar meg også 1 time og 14 min, så jeg må beregne god tid, og er ikke alltid jeg har tid. Kjedelig å sitte svett på forelesning. Så jeg går bare når det er skikkelig kaldt ute, da blir jeg ikke så varm. Jeg kan gå fra skolen og prøver å få dette til så ofte jeg kan.Avstanden er 6 km en vei. Har dere noen tips? De dagene jeg kan gå til å fra skolen vil jeg ha gått 13 km,pluss turer til butikken. Har merket bitte litt forskjell, men det er ikke mye. Noe annet jeg kan gjøre? Noe jeg kan gjøre mer av? Gå på streng diett? Har som regel underskudd i kalori inntak. Hjertelig takk for svar. Anonymous poster hash: 766cf...f77 Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 For at du skal gå ned i vekt, er prinsippet ganske enkelt: Du må bruke mer energi enn du tilfører kroppen. For å finne ut hvor mye energi du i gjennomsnitt bruker hver dag, kan du enten gå og få målt hvileforbrenningen din, eller kjøpe deg noe ala Fitbit Charge HR. Jeg ville gått for å måle hvileforbrenning. Når du så finner ut hvor mye du forbrenner, må du legge opp ett kosthold med mindre kalorier enn du bruker. Spis også mye protein, og forholdsvis lite karbohydrater. Send meg en PM for mer utfyllende svar! Holder på med noe av det samme selv for tiden. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) Minus fett + økte muskler = økt/samme vekt. Ikke glem det. Ikke se på vekt. Vekt er ikke så relevant! Kroppfett i forhold til muskler er det som teller. Beinbygging kan man ikke gjøre noe med. Usunt fett som lagres rundt organer er noe av det viktigste å kvitte seg med. Sikker på at kostholdet er bra hvis du påstår du må ned 25 kilo? Er det gamle kilo det da? Forresten, vektnedgang skal gå sakte. Det er ikke lurt med overslanking eller store kroppendringer over kort tid. "Diett" fungerer nesten aldri, fordi folk anser det som en "midlertidig" ting. Permanent endring av livsstil er det som trengs for å få effekt X på kroppen over lang tid. Du må endre vaner isåfall og lage deg nye matnormer, nye aktivitetsnormer og la de bli en naturlig del av livet. Når jeg leser innlegget ditt synes jeg du er der allerede og at du bare skal fortsette som nå. Hjelper sikkert hvis andre skal svare her om du indikerer alder, høyde, vekt, kjønn. Endret 6. februar 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 vekt er noe forbanna tull og forholde seg til. jeg kjenner karer som veier bare 70 kilo, men de er så muskuløse at de tar 100+ i benk. for å få vekk fett så er det bare å spise mindre og oftere, og bevege seg. jeg har gått ned 20 kilo etter at jeg begynte å spise oftere i mindre doser. (jeg har ikke endret kosthold eller bevegd meg mer enn jeg pleier.) Lenke til kommentar
Rigmor Ortiz Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Vekt er noe forbanna tull, helt til det ikke er det. Vekt har mye å si så fort man går utenfor "rimelige grenser". Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Det er forskjell på å barbere seg, og skjære av seg hodet. i trenings sammenheng er vekt tull. jeg går ikke ned når jeg trener f.eks. pga at jeg bygger fort muskler. men når en person ligger på sofaen å pimper i seg litervis med brus og knasker potetgull til man er grønn i trynet, så har selvfølgelig vekt noe å si. Lenke til kommentar
Golf'ern Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Kan prøve å få tråden tilbake på sporet, mitt tips er streng kalori diett, spiser du ca 1500 kcal om dagen vil du få nesten 1000 kalorier i underskudd daglig og du vil rase ned i vekt, har prøvd dette selv og det funker for meg, tom dager hvor jeg sitter omtrent på ræva hele dagen, men holder meg til dette går jeg ned. 1 Lenke til kommentar
blured Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) Personlig så har jeg bare ett fokus, og det er hva jeg kjøper inn. Jeg har ikke noe problem med å kontrollere meg når jeg er i butikken, så jeg sørger for å aldri kjøpe godteri, ferdigmat, brus med sukker ect. Var vant til dette når jeg bodde hjemme, men tok bare 3-4 mnd å venne meg av det etter at jeg flyttet ut. Ellers så synes jeg det hjelper å ha en god oversikt over når jeg har trent. Derfor har jeg laget en kalender som henger på døra på soverommet der jeg krysser av for hver gang jeg trener. Da vil jeg hver eneste kveld jeg legger meg, se om det f.eks har gått en hel uke uten at jeg har kommet meg på treningsstudioet. Det å trene sammen med andre, eller i en eller annen for for organisert form, tror jeg også kan være lurt. Eksempler er (mange tilbud om du f.eks. er student) fotball, innbandy, boksing, kampsport, klatring, osv. Da har du en fast dag/tidspunkt, og kanskje folk som ringer deg om du ikke dukker opp, slik at det blir vanskeligere å sluntre unna. Endret 7. februar 2016 av blured Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 Hjertelig takk for svar !! Skal prøve å begrense meg til 1500 kcal. Skal snart inn til øre- neste og hals lege. Det tetter seg i halsen når jeg løper, så vil utrede om jeg har VCD. Håper jeg får hjelp slik at jeg kan begynne å jogge. Prøver å gå så mye jeg kan til skolen når været er bra. Kan komme med update til dere hvordan dette går. Vet dere om en app eller noe som gjør at jeg vet hvor mye kcal ting har ? Banan, eple, havregrøt osv? Anonymous poster hash: 766cf...f77 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) Trening er helt supert, men fungerer ikke for å gå ned i vekt siden kroppen tilpasser seg. Å sulte seg ned i vekt fungerer heller ikke for de fleste som prøver, med mindre man har jernvilje og er villig til å gå sulten og føle seg miserabel. De fleste som er overvektige har utviklet kraftigere insulinresistens, og det hindrer kroppen i å bruke av energien som er lagret som fett på kroppen, og den lagrer heller overskuddet av det man spiser. Det finnes metoder for å redusere denne resistensen, der den letteste antagelig er 16:8. Det vil si at man spiser i løpet av et 8-timers vindu, og faster resten av døgnet. Skipp frokost, spis lunsj og middag og ingenting frem til lunsj neste dag. Spis naturlig mat med naturlig fett, så holder du deg mett lenge. Å spise lite og ofte sørger for at insulinresistensen vil øke og gjøre vondt verre. Endret 7. februar 2016 av PL610 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 Trening er helt supert, men fungerer ikke for å gå ned i vekt siden kroppen tilpasser seg. Å sulte seg ned i vekt fungerer heller ikke for de fleste som prøver, med mindre man har jernvilje og er villig til å gå sulten og føle seg miserabel. De fleste som er overvektige har utviklet kraftigere insulinresistens, og det hindrer kroppen i å bruke av energien som er lagret som fett på kroppen, og den lagrer heller overskuddet av det man spiser. Det finnes metoder for å redusere denne resistensen, der den letteste antagelig er 16:8. Det vil si at man spiser i løpet av et 8-timers vindu, og faster resten av døgnet. Skipp frokost, spis lunsj og middag og ingenting frem til lunsj neste dag. Spis naturlig mat med naturlig fett, så holder du deg mett lenge. Å spise lite og ofte sørger for at insulinresistensen vil øke og gjøre vondt verre. Serriøst? shit. Kan jeg få normal insulinresistens? Hvor lenge må jeg gjøre 16:8? Anonymous poster hash: 766cf...f77 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) Hvor lenge kommer vel helt an på graden av insulinresistens, og hvor mye overvekt man har. Men man kan jo bare prøve det i f.eks et par-tre uker og se hvordan det fungerer for en selv. Fungerer det uten problemer kan man jo fortsette og insulinresistensen vil fortsette å reduseres. Vil man ta det litt lenger kan man prøve 5:2, altså faste helt to dager i uka, og hvis man vil ta det enda lenger kan man faste i f.eks 36 timer eller mer. Det høres skremmende ut, men er overraskende enkelt Jason Fung, en kanadisk nyrespesialist har skrevet endel om dette på sidene sine, og han har også mange forelesninger som er verdt å se, selv om noen av de sikter seg mer inn på diabetes 2 enn vekt alene: http://intensivedietarymanagement.com/ Endret 7. februar 2016 av PL610 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 Hvor lenge kommer vel helt an på graden av insulinresistens, og hvor mye overvekt man har. Men man kan jo bare prøve det i f.eks et par-tre uker og se hvordan det fungerer for en selv. Fungerer det uten problemer kan man jo fortsette og insulinresistensen vil fortsette å reduseres. Vil man ta det litt lenger kan man prøve 5:2, altså faste helt to dager i uka, og hvis man vil ta det enda lenger kan man faste i f.eks 36 timer eller mer. Det høres skremmende ut, men er overraskende enkelt Jason Fung, en kanadisk nyrespesialist har skrevet endel om dette på sidene sine, og han har også mange forelesninger som er verdt å se, selv om noen av de sikter seg mer inn på diabetes 2 enn vekt alene: http://intensivedietarymanagement.com/ Hjertelig takk. Har lest litt om det nå. Skal teste det ut. Litt usikker hvor lenge jeg skal faste. Er også redd for at i det jeg begynner å spise vil jeg legge på meg. Stemmer det? Vet du om jeg kan finne ut hvor høy insulin resistens jeg har? Kostholdet mitt er nemlig veldig bra, og jeg går sakte, men sikker ned i vekt. Anonymous poster hash: 766cf...f77 Lenke til kommentar
blured Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Om du sakte men sikkert går ned i vekt, så hadde jeg kanskje heller fokusert på å sørge for at du gjør det med en livsstil du kan leve med over tid. Dvs finne aktiviteter du synes det er gøy å drive med, slik at det ikke føles som "trening". Og legge opp måltider som smaker godt, samtidig som du ikke legger på deg av de. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) Helt enig, går man ned i vekt er det jo supert, og trening og mosjon er bare positivt og får en til å føle seg bra. Periodisk faste kan øke vekttapet ganske bra, og kan jo være greit samtidig som det reduserer insulinresistensen, men det må man nesten vurdere selv.(det føles litt rart å faste, man har liksom plutselig så mye ekstra tid ) Men ikke sult deg ned i vekt, altså faste er ikke egentlig å sulte seg ned i vekt da en kan gjerne innta alle kaloriene en ellers ville ha spist i løpet av et døgn i løpet av "spisevinduet" på 8 timer hvis en kjører 16:8. (Men som regel orker man ikke det hvis man spiser ekte mat) Kroppen har rimelig mye energi lagret som fett, og det en gjør når en får ned insulinnivåene er å gi kroppen adgang til disse energireservene. Når det gjelder å legge på seg når man begynner å spise igjen, så er jo gjerne grunnen til at man la på på seg i første omgang at man spiste mat som kroppen ikke tålte særlig bra og/eller spiste for ofte. Noen er mer følsomme for karbohydratrik mat enn andre. Men hvis man spiser så naturlig mat som mulig samt spiser til faste tider (som man gjorde før i verden) så vil det regulere seg selv. Uansett Jason Fung forklarer ting ganske grundig og greit Endret 7. februar 2016 av PL610 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 Ok. Takk igjen for utfyllende svar Jeg har veldig bra kosthold mener jeg selv. Jeg starter dagen med en skål havregrøt. Spiser lunsj på skolen som gjerne er en slags wrap/baguett de selger. Når jeg kommer hjem spiser jeg enten fisk eller kylling. Jeg er ikke glad i ris eller poteter så spiser veldig sjeldent det. Avslutter dagen med en youghurt eller en skål havregryn igjen. Spiser ikke godteri siden jeg har godteristopp. Mengden er også veldig bra på måltidene. Siden jeg ikke opplever å gå opp i vekt, vil jeg tro jeg spiser greit? Vil gjerne teste ut isulin greiene, starter i dag. Litt skeptisk på hvordan konsentrasjonen min vil være. Jeg er student å er avhengig at jeg ikke føler meg slapp og daff. Vil "prosjektet" gjøre meg uopplagt? Skulle gjerne jogget da jeg liker det veldig godt. Får ikke gjort det før etter jeg har vært på sykehuset. Hvis jeg jogger nå vil jeg bli helt motløs og frustrert siden jeg ikke får puste. Nå regner det ute, og det er snø så er helt isete og jævlig ute. Tenker derfor jeg tar bussen til skolen i morgen, og heller går hjem hvis forholdene er greie. Bedre å ta buss enn å bli syk. Hvis jeg ser resultater av opplegget, vil jeg garantert bli skikkelig motivert. ! Flott Noe annet jeg kan tenke på? Gjøre? Anonymous poster hash: 766cf...f77 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Et råd er å spise litt mer fett når man spiser. Egg og bacon f.eks er veldig bra. Unngå alt som er merket med lett eller light, de inneholder som regel mer sukker enn enn de vanlige variantene. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 Et råd er å spise litt mer fett når man spiser. Egg og bacon f.eks er veldig bra. Unngå alt som er merket med lett eller light, de inneholder som regel mer sukker enn enn de vanlige variantene. Hvorfor mer fett? Binder fettet seg eller noe? Takk for tips! Bryr meg ikke så mye om " lett, og light" produkter, men da vet jeg at jeg ikke skal kjøpe det når jeg handler mat. Anonymous poster hash: 766cf...f77 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Kroppen kan enten bruke fett eller karbohydrater som energi. Karbohydratene man spiser må brukes med en gang, ellers lagres de som fett. Reduserer man karbohydratene, bruker kroppen lettere fett som energi, og det er jo det vi vil Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2016 Trening er helt supert, men fungerer ikke for å gå ned i vekt siden kroppen tilpasser seg. Å sulte seg ned i vekt fungerer heller ikke for de fleste som prøver, med mindre man har jernvilje og er villig til å gå sulten og føle seg miserabel. De fleste som er overvektige har utviklet kraftigere insulinresistens, og det hindrer kroppen i å bruke av energien som er lagret som fett på kroppen, og den lagrer heller overskuddet av det man spiser. Det finnes metoder for å redusere denne resistensen, der den letteste antagelig er 16:8. Det vil si at man spiser i løpet av et 8-timers vindu, og faster resten av døgnet. Skipp frokost, spis lunsj og middag og ingenting frem til lunsj neste dag. Spis naturlig mat med naturlig fett, så holder du deg mett lenge. Å spise lite og ofte sørger for at insulinresistensen vil øke og gjøre vondt verre. Prøvde dette i dag. Skal droppe frokost i morgne også? bare spise lunsj og middag? Anonymous poster hash: 766cf...f77 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå