Evil-Duck Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) Har de siste 7 årene jobbet som elektriker på verft, for rundt 2,5 år siden fikk vi inn ett nytt lærlingkull, i dette lærlingkullet var det og en med litt spesielle behov. Vi har aldri fått vite hvilken diagnose denne lærlingen hadde, men utfra oppførselsmønster vil jeg tippe ganske bestemt på at det er snakk om en med en eller annen form for asperger, men jeg er ingen ekspert på området. Denne karen har gjennom hele lærlingtiden trengt konstant oppsyn for å ikke være en fare for seg selv eller andre, vist ingen passer på han kan vi risikere eksempelvis å plutselli finne han sovende på ganske upassende plasser eller finne han fiklende rundt motorer med åpne bevegelige deler. Når det er sakt mener jeg det er flott at bedrifter tar inn og gir personer som kanskje ellers ikke hadde passet bra inn i arbeidsmarkedet en sjangse, selv om jeg kanskje mener at en tung industri bedrift hvor mange potensielle livstruende situasjoner kan oppstå ikke nødvendigvis er den beste bedrifte til å ta på seg ett slikt ansvar. Jeg har altså jobbet ganske mye med denne karen oppigjennom så jeg har og en grei anelse om hva han faktisk kan og forstår av faget, som er svært begrenset, mye av grunnen til dette misstenker jeg at er forde han ikke gidder å prøve, kan sette han til å koble en lampe, gå å jobbe med noe annet i nærheten og komme tilbake uten han har gjort noe, hvorpå han ikke forsto hvordan det skulle gjøres, dette etter rundt 2 år som elektro lærling. En kan nok skylde mye på oss montører for dårlig opplæring, men vi prøver så godt vi kan, men ettersom ingen av oss akkurat er spesialpedagoger vet vi ikke helt hvordan vi skal gå frem for å lære opp denne karen. Denne uken hadde han fagprøve, denne fagprøver er somregel oppdelt slik at en har mandagen til å få oppgaven og gjøre ferdig første utkast av dokumentsjonen som så skal inn til sensor på tirsdag, tirsdag til torsdag har vi den praktiske delen hvor vi skal utføre en åpen og sjult installasjon samt en enkel automasjons oppgave, somregel en rele styring samt finnpusse og endre på dokumentasjonen der en ser det er nødvendig og levere denne inn på torsdagen. Fredagen går med på utspørring og gjennomgang av "båsen" din med sensor, hvorpå du får beskjed om du har stått eller ikke. Denne karen hadde ett litt annet løp kan en si, han fikk utlevert sin oppgave 2 uker før han skulle opp til fagprøven og har sådan hatt 2 uker han kunne sitte å arbeide med dokumentasjon, de som nettopp besto fagprøven ble "tvunget" av lærlingansvarlig til å hjelpe han med dokumentasjonen i arbeidstiden så jeg misstenker at det ikke er mye han har gjort selv, videre på den uken han skulle opp til den praktiske delen av fagprøven ble lærlingansvarlig fra bedriften med han under hele fagprøven å hjelpte til og passet på at han jobbet. I går fikk vi beskjed om at han hadde bestått fagprøven å at han nå var fagmann. En må til en viss grad være noe kynisk for å komme med et slikt spørsmål, men det er ikke vondt ment på noen måte. Men jeg lurer på om noen her har noe peiling på hvorvidt en person som dette i det heletatt vil kunne få et faktisk fullverdig fagbrev? Han vil vertfall ikke være i stand til jobbe selvstendig nå som fagmann, som vel er det en fagprøve i stor grad skal teste. Om de skal tillate at en lærling som blir håndholdt gjennom hele fagprøven å få fagbrevet mistet jeg plutselig mye av respekten til fagbrevet jeg selv har hengende på veggen. Endret 7. februar 2016 av Evil-Duck Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) Ale fagprøver skal jo vurderes likt og ut i fra det regelverk og de retningslinjer som finnes. Alle fagbrev er jo "fullverdige", hvis man har bestått fagprøven. Googlet litt og fant en brukbar oversikt over vurderingskriterier her: http://www.vaf.no/tjenester/utdanning/fagopplaering/proevenemnd/vurderingskriterier-fag-og-svenneproeve/ Også en her: http://www.vaf.no/media/2589547/vurderingskriterier-elektrikerfaget.pdf Har man bestått så skal jo kunnskaper og kompetanse være på plass. Endret 6. februar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 6. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) Jeg føler det er viktig å nok en gang poengtere ut at jeg ikke har noe somhelst i mot denne karen eller andre med lignende eller tilsvarende sykdomer, jeg vet om flere som lider av forskjellige former for autisme som fungerer like godt om ikke bedre i sine jobber sammenlignet med "vanlige" personer. Jeg må likevel si at det er bekymringsverdig om prøvenemda tillater seg å gi såpass mange fordeler til en kandidat som det jeg har beskrevet over, jeg kan sådan heller ikke helt forstå hvordan med disse fordelene de skulle være istand til å dra noen form for konlusjon om at hans kunnskaper og kompetanse var god nok. Men jeg vil forhåpentligvis få en oppklaring på det hele på mandag. Endret 6. februar 2016 av Evil-Duck 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Fagprøva er noke som ein enten består eller ikkje består. Så har han bestått og blitt fagmann så skal han ha oppfylt dei minimumskrava somer satt for å bestå. Det er ikkje umogleg at slike enklare kriterier som at einelektrikar helst bør ha ein forståelse for kva som kan være farlig vil falle utanfor testkriteria på fagprøva. Spørsmålet blir om han har fått meir hjelp enn kva han burde ha, dette blir eit spørsmål som du kan rette til Fylkesmannen som har ansvaret for at opplæringa blir gitt på korrekt måte. Dersom han i ettertid gjer grove faglege feil så vil ein også kunne gå inn og fjerne autorisasjonen til å utøve elektrikar yrket, men dette trur eg skal mykje til. Det er muleg dette er steriotypisk av meg, men eg tenker som så at ein person som har ein eller anna form for autisme nok ville ha passa langt betre i ein teoretisk jobb, enn i eit praktisk utførande yrke. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Dette er jo direkte livsfarlig både for ham selv og for andre, hvis han må jobbe selvstendig uten oppsyn. Tenk hvis han får en jobb, koble ett eller annet, og han gjør en alvorlig feil som ikke kontrolleres før ting blir slått på. Eller som du skriver at han fikler med ting han absolutt ikke burde fikle med. Man kan heller ikke med god samvittighet ha denne fyren som ansatt hvis han ikke engang kan gjøre ting som ikke er farlig uten at noen passer på at han jobber. Det er en grunn til at vi har et støtteapparat og vernede bedrifter i Norge. Jeg ble veldig skremt av historien din faktisk, dette er en oppskrift på et avisoppslag. 4 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) Nå kan det jo allikevel godt tenkes at fagprøven har blitt gjennomført på en ganske brukbar måte og at kommunikasjonen mellom fagprøvekandidat og fagprøvenemnd fungerte helt ok. Akkurat dette er det vel bare fagprøvemenda som vet. Helt generelt så skal det jo ikke være noen forskjellsbehandling for hvem som står og ikke står, og avgjørelsen ser da ut til å være at vedkommende har gjennomført og bestått ut i fra de kravene som gjelder. Hvis fagprøven faktisk er gjennomført og bestått med et brukbart resultat, da er vi jo eventuelt over i en annen type problemstilling: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2013-06-21-61 Endret 6. februar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) "Arbeidstakere og arbeidssøkere med nedsatt funksjonsevne har rett til egnet individuell tilrettelegging av arbeidsplass og arbeidsoppgaver for å sikre at de kan få eller beholde arbeid, ha tilgang til opplæring og annen kompetanseutvikling samt utføre og ha mulighet til fremgang i arbeidet på lik linje med andre. Retten gjelder tilrettelegging som ikke innebærer en uforholdsmessig byrde. Ved vurderingen av om tilretteleggingen innebærer en uforholdsmessig byrde skal det særlig legges vekt på tilretteleggingens effekt for å nedbygge funksjonshemmende barrierer, de nødvendige kostnadene ved tilretteleggingen og virksomhetens ressurser." At en mentalt tilbakestående person (som jeg oppfatter denne karen som, eller kanskje bare lat?) som må ha tilsyn 100% av tiden vil jeg si er en uforholdsmessig byrde, spesiellt hvis han skal ha full lønn som han også har krav på i følge loven. At en mentalt tilbakestående person må ha tilsyn 100% av tiden vil jeg si har motsatt effekt, det vil heller bygge barrierer. Kommer selvfølgelig an på alvorlighetsgraden, men det virker ganske alvorlig i forhold til det TS beskriver. --------------- Forskjellsbehandling er ikke i strid med forbudet i § 5 når:a) den har et saklig formål,b) den er nødvendig for å oppnå formålet ogc) det er et rimelig forhold mellom det man ønsker å oppnå og hvor inngripende forskjellsbehandlingen er for den eller de som stilles dårligere. Det er vel ikke helt et saklig fomål å få en slik person ut i en normal bedrift så han kan utføre en jobb på lik linje med andre arbeidstakere? Det vil han jo aldri klare. Bare min tolkning av loven, situasjonen og gutten selvfølgelig, det kan godt hende jeg er helt på jordet. Får flytte den til juss-delen av forumet og se hva krikkert og gutta sier Endret 6. februar 2016 av Belphegor 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) Det som er lagt fram av sikre fakta det er jo ikke noe annet enn at det finnes finnes en del fordommer og kanskje også uvitenhet. Fakta er det jo fagprøvenemda i følge framstillingen over har vurdert kompetanse og evne til arbeidsutførelse og funnet at den er ok. Det betyr i så fall at det blir utarbeidet et fagbrev som betyr at vedkommende har den formelle og reelle kompetanse for å kunne søke kvalifisert jobb som elektromontør over hele EØS området, dvs hele EU pluss Norge og et par andre land. Det er jo ingen ting i veien for at man kan være like godt kvalifisert som noen annen selv om man har en eller annen mer eller mindre velbegrunnet og/eller veldokumentert "diagnose". Endret 6. februar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 6. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2016 Jeg prøvde å ordlegge meg forsiktig for å ungå at det skulle bli noen diskusjon rundt biten med fordommer mot folk med utviklingshemminger, det er ikke veien jeg ønsker denne tråden skal ta. Jeg prøver ikke å skape noen fordommer med det jeg skriver som jeg og poengterte ut flere ganger. Det eneste jeg reagerte på er hvordan dette enkeltindividet gikk fram for å få fagbrevet basert på de inntrykkene jeg har fått fra han ved å jobbe med han og prøvd å lære han opp over flere år. Det som i hovedsak var spørsmålet jeg hadde var hvorvidt det kunne være snakk om noen form for begrenset fagbrev som eksempelvis kunne gi en løyve å jobbe med elektro innad bedrifter med speiselle programmer for de med litt mer spesielle behov. Da jeg mener at vedkommende uavhengig av diagnose ikke vil være i stand til å jobbe å ha ansvar for et elektrisk anlegg bassert på de intrykkene jeg har gjort meg over disse årene. Trådtitelen kan nok virke ganske spiss rettet, men det er ganske begrenset hvor mye en får plass til å en trådtittel så det ble som det ble. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) Det som er lagt fram av sikre fakta det er jo ikke noe annet enn at det finnes finnes en del fordommer og kanskje også uvitenhet. Det som er lagt frem av sikre fakta er det som står i lovverket, ble lagt ved en link. Resten av denne tråden inneholder tanker og meninger basert på det TS skrev som han presiserer at ikke nødvendigvis er fakta, men bare hans egen oppfattning av personen etter å ha jobbet med ham over en lengre periode. TS legger frem bekymringer fordi denne fyren har fått fagbrev og dermed skal jobbe med potensiellt dødelige ting på egenhånd. Jeg leste dette som en alvorlig bekymring fra TS sin side og at han faktisk tenker på guttens helse. Virker som om TS er frustrert og lurer på hvor og hvordan han skal henvende seg for å forhindre en potensiell katastrofe. Jeg er forøvrig også nysgjerrig på om det er noen begrensinger i fagbrevet hans. Edit; Så vidt jeg kan se så er det ingen fordommer her. Det er bekymringer for en muligens mentalt tilbakeståendes persons helse og det er vel det motsatte. Hadde du latt en mongoloid person du hadde sett at kunne svømme et par ganger før drukne fordi "han er likestilt"? Eller latt ham svømme alene? Idiotisk eksempel, jeg vet. Greia er at noen folk trenger å bli passet på og det er viktig at loven faktisk er strenge når det gjelder visse personer og arbeidsliv. Hvis loven tillater å sette folk i fare pga at det ikke skal være fordommer og diskriminering så fungerer den mot sin hensikt. Vi har en cafè her i byen der det jobber et par mongoloide og en annen raring, de er godt likt av hele byen og alle synes det er et fantastisk tiltak. Jeg lurer på hvordan de hadde reagert hvis de satt i sikkerhetsrommet i en fabrikk som er her i byen. Det er forskjell på diskriminering/ fordommer/ forskjellsbehandling og det å faktisk ta vare på folk med nedsatt funksjonsevne på en god måte. Det er forskjeller på folk enten man liker det eller ikke. Endret 6. februar 2016 av Belphegor 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) Sakens faktum slik som beskrevet over, det er jo som følger: Fagprøvekandidaten har fått vurdert sin kompetanse av fagprøvenemda som er den instans som har den nødvendige kompetanse. Fagprøvenemnda har så fattet et vedtak om at fagprøvekandidaten er fullt ut kvalifisert. Fagprøvekandidaten kan så dokumentere og bevise ut i fra et fagbrev som er gyldig i hele Europa at han har alle nødvendige og lovgitte kvalifikasjoner. TS hevder så at fagprøvenemnda enten ikke kan sitt fag, eller at de ikke er i stand til å ivareta sin oppgave eller at de ut i fra et handlingsforsett har gjennomført et ulovlig vedtak. Sånn sett så handler jo saken primært sett om en konflikt eller slags kompetansestrid mellom trådstarter på den ene siden og formannen i fagprøvenemnda og medlemmene i fagprøvemenda på den annen side. Fagprøvekandidaten er jo nå en fullt ut kvalifisert elektromontør hvis vi legger det som står beskrevet over og vedkommende kan legge fram et formelt gyldig bevis for det. At det så foreligger en slags kompetansekonflikt eller uenighet mellom fagprøvenemnda på den annen side og trådstareter på den annen side, det kan man jo ta til etterreting, men slik som saken står nå så er det jo fagprøvenemndas avgjørelse som gjelder. Formelt og juridisk så er det da også fagprøvenemndas faglige avgjørelse man skal legge til grunn og ikke trådstarters syn på saken. Det er ingen ting i argumentasjonen eller saksbeskrivelsen som gir noe sikkert hodepunkt for å si at fagprøvenemda har fattet et ulovlig vedtak. Det er ellers ingen grunn som tilsier at autister ikke kan gjennomføre en minst like god fagprøve som alle andre. Tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Vil en elektro lærling med autisme/asperger kunne få fullverdig fagbrev? Svaret på det er jo: Selvfølgelig så kan de det. Hvis trådstarter mener at fagprøvenemnda ikke utfører sin oppgave ut i fra de lovgitte krav som gjelder, så så skulle jo det i første omgang for eksempel kunne resultere i en liten telefonsamtale der trådstarter tar opp saken med formannen i fagprøvemenda. Endret 7. februar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) Fagprøvenemda har sikkert gjort en god jobb og (edit; god jobb blir vel litt feil av meg å si i forhold til det andre jeg skrev?) vurdert riktig. Problemet er vel at de muligens har lagt opp fagprøven og ekstrahjelpen på en slik måte at resultatet viser noe annet enn den faktiske situasjonen og kunnskapen til gutten. Eller at de faktisk ikke visste om dette: de som nettopp besto fagprøven ble "tvunget" av lærlingansvarlig til å hjelpe han med dokumentasjonen i arbeidstiden så jeg misstenker at det ikke er mye han har gjort selv, videre på den uken han skulle opp til den praktiske delen av fagprøven ble lærlingansvarlig fra bedriften med han under hele fagprøven å hjelpte til og passet på at han jobbet Hvis han har fått så mye hjelp så viser det jo ikke hva gutten kan, det viser hva han kan når han får mye hjelp. Jeg vet ikke om fagprøvenemda har tatt hensyn til det. Som sagt så kan dette bli direkte farlig. Men som du sier så bør TS ta en telefon og legge inn en "bekymringsmelding". Det kan jo også hende at gutten har fått et litt anerledes fagbrev enn de andre. Uansett hva som har skjedd så synes jeg det er veldig viktig at TS tar tak i saken. Jeg baserer meg selvfølgelig på det TS skriver og jeg svarer i forhold til hvordan jeg tolker situasjonen. Det er dog vanskelig å vite noenting 100% da man kun har tekst å forholde seg til. Det er jo ikke umulig at TS er et stort troll som hater gutten, men det tviler jeg på Edit; Helt enig med at folk med aspergers kan få et fullverdig fagbrev, men det var et litt dårlig spørsmål av TS basert på hva han skrev videre, synes jeg. Bør denne gutten få et fullverdig fagbrev eller hva skal jeg gjøre i denne situasjonen hadde nok vært bedre å skrive. Endret 7. februar 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 Igjen føler jeg at jeg atter en gang må poengtere ut, ja overskriften er spiss, men utfra antal bokstaver en kan bruke i en overskrift så ble dette overskiften, videre må en gå inn og lese mer rundt hva jeg mener og hvilket enkeltindivid det er snakk om. Jeg lurte på hvorvidt det fantes former for begrensede fagbrev for de som eventuelt trengte ekstra hjelp og tid, som denne gutten har fått gjennom hele fagprøven, det er ikke å koste under teppet. Så langt er svaret jeg har fått at nei det eksisterer ikke, sådan har jeg fått besvart spørsmålet mitt. Jeg har ingen form for agenda mot denne gutten, jeg sitter bak et annonymt brukernavn på et annonymt forum å presenterer en sak om en annonym bedrift og en annonym person. Om jeg hadde et ønske om å sværte eller ødlegge for gutten hadde dette ikke vært måten å gå frem på. Jeg vil nok ta meg en samtale med lærlingansvarlige på mandag å høre litt hvordan denne fagprøven er utført og hvorfor han har fått så mye mer tid og hjelp til å gjennomføre denne i motsetning til alle andre. Med mindre jeg oppdager noe svært lovstridi kommer jeg til å la denne saken ligge å ikke gjøre noe som helst utav den. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Jeg jobber innenfor samme faget og kjenner meg godt igjen i det du skriver trådstarter. Forstår god at du er bekymret. Jeg har lenge ment at det er alt for enkelt å få fagbrevet som elektriker. Etterhvert som du fordyper deg i faget, begynner du å forstå hvilket ufattelig ansvar du har når du tukler med elektriske installasjoner. Det er da ubegripelig at en lærling som kun tidligere har trukket datakabler og spikret PR, skal kunne klare å bestå denne prøven og deretter kunne stå som ansvarlig og jobbe alene på kompliserte og farlige installasjoner. Tar man fagprøven på prøvestasjonen, så kan man jo få så mye hjelp man ønsker. Jeg vet at det er stort fokus på HMS i bransjen og det er vel og bra. Tanken er også at man skal bruke skjønn, og se folk an når man delegerer ansvarsområder. Likevel er dette vanskelig å få til å fungere i praksis. Man er stadig vitne til ulykker og farlige installasjoner som følge av lite kunnskap. Et fagbrev er ikke mye verdt om du ikke kan faget ditt. Ideelt sett burde det være graderte fagbrev innenfor elektrofaget da omfanget av faget er så vidt, og fallhøyden ved å gjøre feil er så stor. 2 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) Igjen føler jeg at jeg atter en gang må poengtere ut, ja overskriften er spiss, men utfra antal bokstaver en kan bruke i en overskrift så ble dette overskiften, videre må en gå inn og lese mer rundt hva jeg mener og hvilket enkeltindivid det er snakk om. Jeg lurte på hvorvidt det fantes former for begrensede fagbrev for de som eventuelt trengte ekstra hjelp og tid, som denne gutten har fått gjennom hele fagprøven, det er ikke å koste under teppet. Så langt er svaret jeg har fått at nei det eksisterer ikke, sådan har jeg fått besvart spørsmålet mitt. Jeg har ingen form for agenda mot denne gutten, jeg sitter bak et annonymt brukernavn på et annonymt forum å presenterer en sak om en annonym bedrift og en annonym person. Om jeg hadde et ønske om å sværte eller ødlegge for gutten hadde dette ikke vært måten å gå frem på. Jeg vil nok ta meg en samtale med lærlingansvarlige på mandag å høre litt hvordan denne fagprøven er utført og hvorfor han har fått så mye mer tid og hjelp til å gjennomføre denne i motsetning til alle andre. Med mindre jeg oppdager noe svært lovstridi kommer jeg til å la denne saken ligge å ikke gjøre noe som helst utav den. Om det finnes noe gradert fagbrev med reduserte retigheter? Nei det gjør vel ikke det. Den såkalte kvalifikasjonsforskriften sier vel som følger, klikk på linken: http://lovdata.no/forskrift/2013-06-19-739/§6 Noe "delvis fagbrev" finnes vel ikke. Man kan jo også snu spørsmålet litt: "kan man garantere at fagprøvenemndene rundt om i landet aldri noen gang har gjort en feil når de har bedømt en fagprøvekandidat? Selvfølgelig så vil det skje feil fra tid til annen, slik som det vil være i alle bransjer som har mennesker i jobb. De fleste av oss har vel også en eller annen gang møtt eller jobbet med en som tilsynelatende "har fått fagbrevet i posten". Det blir vel allikevel feil å si at en person som har en eller annen diagnose ikke kan få fagbrev på grunn av diagnosen. Det som må og bør bedømmes det er jo kompetansen og arbeidsutførelsen. Det er jo sånn sett fagprøvenemndas oppgave å gjøre dette riktig. Endret 7. februar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) Det blir vel allikevel feil å si at en person som har en eller annen diagnose ikke kan få fagbrev på grunn av diagnosen. Og det er jeg helt enig i og har understreket og poengtert ut til deg så mange ganger nå at det er like før jeg blir grønn. edit: Endret tittelen på tråden ettersom du hengte det fryktelig opp i denne. Endret 7. februar 2016 av Evil-Duck Lenke til kommentar
HHAE Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Dette er en uhyre interessant case som jeg følger videre med på. Når det gjelder deg trådstarter, så skal du ikke være bekymret for måten du formulerte spørsmål på, og du fremstår som både ydmyk og bekymret. Jeg mener at minimumkravene til å få fagbrev skal overholdes i denne situasjonen. For meg spiller det ingen rolle om du har aspergers, tourettssyndom, ADHD eller downssyndrom, men mistekravene for å få fagbrev innen elektro må selvsagt overholdes til en hver tid. Jeg mener derfor at fagprøvenemnd har gjort en feil ved å gi denne personen fagbrevet, men jeg legger også litt av ansvaret på deg som arbeider til daglig med denne personen. Det er du som er bevisst på hvor farlig denne kandidaten er, og det er en stor mulighet for at fagprøvenemnd ikke har oversikt over hvor farlig denne personen faktisk er. Hvis ikke du, bedriften din eller fagprøvenemnd tar ansvar, er det stor mulighet for en potensiell livstruende ulykke, og slik som jeg forstår hele situasjonen så er det bare spørsmål om tid. Jeg tatt direkte kontakt med faglig ansvarlig, og fortelle han ditt synspunkt i saken. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Det er vel et lovgitt krav at minstekravene skal overholdes. Faglig ansvarlig for fagprøven er jo formannen i prøvenemnda. Virksomheten har jo også en fagansvarlig for det elektrofaglige arbeidet. Det er jo disse som for det første kjenner saken og for det andre kan gjøre noe med den. Det er jo her man kan ta opp saken. Endret 9. februar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå