Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sedan + bensin + 4WD = umulig?

Gjest Slettet-3RYwwc

Anbefalte innlegg

Kanskje det enkleste vil være å droppe firehjulsdrift-kriteriet? Evt. dele budsjettet ditt opp, sånn at du kan kjøpe en eldre bil som er utenfor garantitiden og ha resten av budsjettet til drift/sikkerhet. Da kan du jo gjøre litt research sånn at bilen du kjøper er kjent for å ha få feil, da senker du risikoen noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3RYwwc

Kjipt å kjøpe seg bil til 400 lapper uten noe garantitid igjen. Dagens biler er jo laget for å falle sammen på sjette året.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Kanskje det enkleste vil være å droppe firehjulsdrift-kriteriet? Evt. dele budsjettet ditt opp, sånn at du kan kjøpe en eldre bil som er utenfor garantitiden og ha resten av budsjettet til drift/sikkerhet. Da kan du jo gjøre litt research sånn at bilen du kjøper er kjent for å ha få feil, da senker du risikoen noe.

Dele opp budsjettet? Hva skal jeg med to biler? To forsikringer og to veiavgifter, samt to servicer i året? Nei takk.

Lenke til kommentar

Altså.. Faktum er at man får lite til ingenting av nybil for 400k.

Skal du få en grei bil med bensinmotor og 4wd for 400k er den nødt til å være brukt, og siden det stort sett er dyrere biler som leveres med denne kombinasjonen havner man fort utenfor fabrikksgaranti.

Unntaket er stort sett Suzuki etellerannet hvis man er fornøyd med det.

Den linken til finn var ikke så dum, den var trolig ment for å gi deg et inntrykk av virkeligheten tror jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Skal du få en grei bil med bensinmotor og 4wd for 400k er den nødt til å være brukt, og siden det stort sett er dyrere biler som leveres med denne kombinasjonen havner man fort utenfor fabrikksgaranti.

Den linken til finn var ikke så dum, den var trolig ment for å gi deg et inntrykk av virkeligheten tror jeg.

Inntrykk av virkeligheten? Hele tråden handler jo bare om mangelen på denne typen karosseri innenfor prisklassen. Men får en hel haug med hatchbacks og stasjonsvogner med spesifikasjonene man ønsker innenfor den prisen, men ikke sedaner. Jeg er vel bevandret på Finn, og det er helt utrolig at det omtrent bare er de tre tyske premiummerkene som tilbyr det jeg ser etter. Kan ikke forstå hvorfor nordmenn er så lystne på diesel og stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Er bruktimport aktuelt? Mulig at sedan+bensin+4WD er mer tilgjengelig i andre land.

Jeg vet ikke hvordan det er med garanti med biler fra utlandet. Hvor mange års fabrikkgaranti har en bil i Tyskland for eksempel?

Lenke til kommentar

Inntrykk av virkeligheten? Hele tråden handler jo bare om mangelen på denne typen karosseri innenfor prisklassen. Men får en hel haug med hatchbacks og stasjonsvogner med spesifikasjonene man ønsker innenfor den prisen, men ikke sedaner. Jeg er vel bevandret på Finn, og det er helt utrolig at det omtrent bare er de tre tyske premiummerkene som tilbyr det jeg ser etter. Kan ikke forstå hvorfor nordmenn er så lystne på diesel og stasjonsvogn.

Faktum er at du forventer å få noe som ikke finnes i din prisklasse, du må justere enten budsjett eller kravspesifikasjoner.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Helt enig med Snylter. Du skriver jo at du til nå kun har hatt forhjulsdrevne biler, men at du foretrekker firehjulsdrift - jeg ville ha fjernet det kriteriet siden det ikke er et "må ha", og i tillegg snevrer inn utvalget ganske voldsomt.

Evt. dele opp budsjettet ditt slik jeg foreslo (nei, ikke to biler) der du kjøper en eldre bil til f.eks. 150-200k som oppfyller kriteriene, og har en god slump penger disponible som sikkerhet/driftsbudsjett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Dere forstår ikke at innlegget mitt både er en søken etter en ny bil OG en kritikk av bilimporten her til lands eller...?

Bilene finnes, i den prisklassen, men de tas ikke inn her til lands, for her pusher vi dieseltraktorer med plass til hundebur og alskens drit. Takk gud for at diesel er på vei ut, så slipper vi mer av den møkka på Finn!

Nei, jeg kjøper ikke en eldre bil enn jeg har per dags dato. For det er det jeg får for prisen du foreslår Frank. 

Lenke til kommentar

Dere forstår ikke at innlegget mitt både er en søken etter en ny bil OG en kritikk av bilimporten her til lands eller...?

Bilene finnes, i den prisklassen, men de tas ikke inn her til lands, for her pusher vi dieseltraktorer med plass til hundebur og alskens drit. Takk gud for at diesel er på vei ut, så slipper vi mer av den møkka på Finn!

Nei, jeg kjøper ikke en eldre bil enn jeg har per dags dato. For det er det jeg får for prisen du foreslår Frank.

Finner du ingen biler og nekter å endre budsjettet eller kriteriene du setter har du ingen andre valg enn å vente eller flytte ut av landet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Joda, skjønner at du er kritisk til valgene bilimportørene her i landet tar, men de baserer seg jo på hva folk kjøper. Kanskje du må prøve å ta kontakt med en importør og høre om de kan ta inn en stk. av en bil du har lyst på? I verste fall blir svaret nei.

Har du noen eksempler på passende sedaner som ikke tas inn hit til landet? Er sedan-mann selv, så det hadde vært interessant å se.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Endre budsjettet ditt, kriteriene dine og kjøp deg en tesla. Mer kraft og 85D har firhjulsdrift :)

Få meg ikke til å le. Dårligere kjøp finner du ikke enn en Tesla P85D...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Joda, skjønner at du er kritisk til valgene bilimportørene her i landet tar, men de baserer seg jo på hva folk kjøper. Kanskje du må prøve å ta kontakt med en importør og høre om de kan ta inn en stk. av en bil du har lyst på? I verste fall blir svaret nei.

Har du noen eksempler på passende sedaner som ikke tas inn hit til landet? Er sedan-mann selv, så det hadde vært interessant å se.

Subaru WRX hadde vært et flott alternativ for eksempel. Skulle ønske at fler forhandlere faktisk turte å ta noen sjanser, for det er så traust å handle bil i Norge.

Sliter forøvrig med å finne en Skoda-forhandler som har Octavia sedan med 4x4, sekstrinns DSG og 1.8 TSI inne. Jeg er tilbøyelig til å kjøpe den ny såfremt jeg får en god pris da den virker som en god totalpakke for meg, men jeg skal jeg kjøpe nybil skal jeg ha prøvd den eksakte modellen.

Endret av Slettet-3RYwwc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...