Gjest Slettet-3RYwwc Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Jeg er en sjåfør som foretrekker sedaner. Jeg synes formen er estetisk overlegen, jeg synes det er kjekt at bakruta ikke er fylt med skitt etter 10 sekunder med mindre det er knusktørt ute og jeg synes det gir mindre støy i kupéen når bakhjulene er "bortgjemt" i større grad. Jeg er også en sjåfør som foretrekker bensinmotorer. De trenger ikke å være av det sprekeste slaget, men de kan heller ikke være knøttsmå, for det er ikke trafikksikkert å ikke komme opp i fart. Dieselmotorer bråker stort sett mer enn bensinmotorer, dieselmotorer blir mest sannsynlig begrenset i Oslo snarlig og dieselmotorer takler ikke kjøremønsteret mitt spesielt godt, nemlig mange korte turer. Girkassen gjør meg dog ingenting om er manuell eller automatisk da jeg særdeles sjeldent sitter i kø. Skal jeg først ha en automatisk girkasse skal den være en god en som ikke lugger og slikt, ellers er det bedre å gire selv. Jeg er også en sjåfør som foretrekker drift på alle fire hjul. Jeg har kun eid biler med forhjulstrekk, men jeg har ført biler med firehjulstrekk mang en gang og det er virkelig å foretrekke i Norge. Problemet mitt er at det er svært få (nye) biler i Norge som oppfyller disse kravene. Av det jeg kan komme på er det kun Skoda (Octavia og Superb), Audi (alle A-ene), Mercedes-Benz (C- og E-klasse) og BMW (3- og 5- serie) som kan oppfylle disse kravene, og da budsjettet mitt på bil ikke er ubegrenset på noen som helst måte blir de tre siste merkene naturlig utelukket da jeg heller vil ha en godt utstyrt Skoda enn en ribbet Audi. Er det noen andre som føler den samme problematikken som meg eller er rett og slett bilønskene mine så unike i Norge at forhandlere flest ikke tar inn slike modeller til landet? Jeg er spent på deres tanker. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 VW passat er også mulig å få med bensin og 4wd vel, også som sedan. Men du har rett, nordmenn foretrekker stasjonsvogner og suver med traktormotor. Selv må jeg ha stasjonsvogn for å få inn hundebur, men det er ikke enkelt å finne stasjonsvogn med det du ber om heller. Jeg ville nok sett på en nyere bruktbil, det er nok noen.. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) Den eneste andre (nyere) bilen som oppfyller kriteriene tror jeg er Suzuki Kizashi, som gikk ut av produksjon i 2014. EDIT: ser at den kun kommer med CVT i kombinasjon med 4WD. Den finnes også med manuell kasse (ikke i Norge), men da med forhjulsdrift. Endret 6. februar 2016 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) Subaru'ene er vell å finne i bensin og som regel 4WD. Som f.eks Outback eller levorg. Tror også opel har noen stasjonsvogner med 4WD og bensin, heter noe som mokka eller noe, men formen er litt som en SUV.Ville kanskje anbefalt volvo evt? Som V70 ller XC 70, finns vell med 4WD og er bensin. Men gikk vell ut av produksjon for en del år siden? Som nevnt over har vell passat en 4 motion utgave også! Endret 6. februar 2016 av Lomeus Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Du gjør det snevert for deg selv da du vil ha både sedan og 4 hjulstrekk ja, det er det ingen tvil om. Hvorfor du vil ha det, er jo som du selv sier pga personlige preferanser. Så da må du vel nesten bare leve med det?Jeg har selv aldri opplevd og ikke komme meg frem med kun forhjulstrekk, men dette hander vel mye om at man må lære seg til en viss kjørestil på snø/is. For jeg ser jo til stadig andre idioter som står med fullrusa motor og spinner på flat bakke. Jeg selv ville alltid valgt stasjonsvogn, da jeg synes de aller aller fleste biler ser best ut da, samt at for min del er det utrolig greit og kunne hive inni ski/barnevogn/hunder/svigermor osv når det skulle være behov. Lenke til kommentar
mna Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Volvo s60? Hvilken prisklasse er det du tenker? Mener å jeg så en MB s klasse 03 mod 500 4 matic på finn som kansje kan ver verdt å se på. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Jeg har selv aldri opplevd og ikke komme meg frem med kun forhjulstrekk, men dette hander vel mye om at man må lære seg til en viss kjørestil på snø/is. For jeg ser jo til stadig andre idioter som står med fullrusa motor og spinner på flat bakke. Vet ikke hvordan det er der du bor og kjører, men gjetter på at du ikke har prøvd å kjøre opp musegata i Tromsø på glatt føre, med trafikk inn fra høyre. 2 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Subaru'ene er vell å finne i bensin og som regel 4WD. Som f.eks Outback eller levorg. Ja, men det er noen år siden man kunne kjøpe en Subaru som sedan i Norge. Eller Europa.. I USA finnes derimot Legacy fortsatt. Sedan, fiehjulstrekk Kanskje det kan være en mulighet å kontakte noen som er spesialist på parallell- og bruktimport og få en bil fra USA? Regn med automatgear, og ganske stor motor (2,5 l 174 hk eller 3,6 l 256 hk) på de US-spesifiserte bilene. Slår effekt og volum fortsatt ut på avgiftene, eller er de lagt helt om til utslipp? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Fortsatt effekt-avgift, men mindre enn før. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Opel insignia ble levert som sedan 4x4 og bensin Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Men kun med 2,0 og 2,5 liter turbo, noe som gjør det til en kostbar bil i Norge. Det viser seg ved at det kun ligger EN 2009-modell på finn, og det er en kombi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Volvo S60/80? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Regn med automatgear, og ganske stor motor (2,5 l 174 hk eller 3,6 l 256 hk) på de US-spesifiserte bilene. Slår effekt og volum fortsatt ut på avgiftene, eller er de lagt helt om til utslipp? Tror ikke den vil komme veldig heldig ut av det utslippsmessig heller, akkurat ... Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Subaru wrx sti. ferdig snakka. 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Regn med automatgear, og ganske stor motor (2,5 l 174 hk eller 3,6 l 256 hk) på de US-spesifiserte bilene. Slår effekt og volum fortsatt ut på avgiftene, eller er de lagt helt om til utslipp? Tror ikke den vil komme veldig heldig ut av det utslippsmessig heller, akkurat ... Ser de oppgir 26 mpg city og 36 mpg highway. Det blir 0,78 l/mil på landeveien og 1,09 l/mil i bykjøring. CO2-utslipp er proporsjonale med forbruket. Du har rett, selv om det finnes verre 'gas guzzlers' er det ikke spesielt gunstig. Omtrent som min 2002 Legacy, mange andre av dagens biler slår dette, også med firehjulstrekk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) Ser at enkelte foreslår stasjonsvogner da jeg spesifikt snakker om sedaner. Vet ikke folk forskjellen på en sedan og en stasjonsvogn? Også smått utrolig at folk nevner Audi A4 quattro når jeg utelukket de tre tyske premiummerkene. Nei, bilsmaken min passer nok USA og Syd-Europa bedre. Ender vel opp med en Octavia 1.8 TSI 6DSG 4x4 inntil videre. Eneste nye eller nesten nye bilen som faller innenfor budsjettet mitt, bruker ikke 350-400K på en mange år gammel bil. Den skal være registrert i 2015 tidligst. Kommer vel mer bensinmotorer på markedet de neste årene, får håpe det dukker opp litt mer sedaner også. Endret 8. februar 2016 av Slettet-3RYwwc Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Jeg er også en sjåfør som foretrekker bensinmotorer. De trenger ikke å være av det sprekeste slaget, men de kan heller ikke være knøttsmå, for det er ikke trafikksikkert å ikke komme opp i fart. Problemet mitt er at det er svært få (nye) biler i Norge som oppfyller disse kravene. Av det jeg kan komme på er det kun Skoda (Octavia og Superb), Audi (alle A-ene), Mercedes-Benz (C- og E-klasse) og BMW (3- og 5- serie) som kan oppfylle disse kravene, og da budsjettet mitt på bil ikke er ubegrenset på noen som helst måte blir de tre siste merkene naturlig utelukket da jeg heller vil ha en godt utstyrt Skoda enn en ribbet Audi. Sånn ca. hvor stor effekt tenker du at du vil ha? Nei, bilsmaken min passer nok USA og Syd-Europa bedre. Ender vel opp med en Octavia 1.8 TSI 6DSG 4x4 inntil videre. Eneste nye eller nesten nye bilen som faller innenfor budsjettet mitt, bruker ikke 350-400K på en mange år gammel bil. Den skal være registrert i 2015 tidligst. Kommer vel mer bensinmotorer på markedet de neste årene, får håpe det dukker opp litt mer sedaner også. Det er nok smaken din som rett og slett ikke stemmer helt med resten av landet, spesielt ikke når du har et budsjett på ca. 400k for en 0-1 år gammel bil. Mitt inntrykk av bilmarkedet i Norge er: - folk som kjøper sedan med bensinmotor gjerne er bilinteresserte, og legger en del mer penger i potten for å få stor motor (da gjerne et tysk premium-merke, og gjerne med bakhjulsdrift) - de andre som kjøper sedaner skal gjerne ha en komfortabel pendlebil, og mange velger (i hvert fall frem til nå) diesel pga. drivstofføkonomien - mange familier ønsker mer bagasjeplass enn en sedan har, og kjøper stasjonsvogn eller SUV Altså er utvalget av mulige biler for deg ganske snevert i utgangspunktet, og du må få tak i en bil som en importør har vært modig nok til å ta inn på tross av disse trendene, og/eller som noen har solgt etter ett års eie... Tok en sjekk på Finn.no: Sorterer jeg på bensin, sedan og årsmodell 2015 og nyere får jeg 64 med bakhjulsdrift, 18 med forhjulsdrift og 9 med firehjulsdrift. Setter jeg 400k som maks. pris er tallene 16/13/0, og av de 29 er 20 fra Audi/BMW/MB. Kanskje denne hadde passet for deg? Suzuki Kizashi, ny selv om den er 2014-modell. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=56071778 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Er en ivrig Finn-søker selv, så disse tallene vet jeg om. Suzukien er utelukket da interiøret ser billigere ut enn gamle 95 Escorten jeg hadde. Har i dag en 08 Corolla med 125 HK bensinmotor. Den er helt grei, men den har kun 5 gir og det blir mye motorstøy på motorveien da den ligger gått over 3000 i turtall. Vet jeg har en snever bilsmak etter norsk standard, og å importere bil er utelukket da jeg ikke vil betale såpass mye for en bil og miste 5 års garantien som man har i Norge. Det som er irriterende er at biler som Impreza finnes i sedanversjon og ville kommet godt innenfor budsjettet mitt, men slike tas altså ikke inn i Norge. Skulle gjerne hatt en av disse tyske premiumbilene, men pdd med tanke på felles inntekt og at vi om et par år skal kjøpe oss hus nekter frøkna meg å kjøpe noe dyrere enn 400K-sjiktet... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 400k-sjiktet gir deg fin brukt premiumbil. Eller ultrakjip nybil.. Valget er enkelt for min del. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå