SkogsBacon Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Hei Eg ska videre på VG2 innenfor elektro. Eg vil gjerne ta Automation vg2/3 og også ha muligheten for elenergi lærlingsplass hvis jeg ikke får automasjons lærlingsplass. Jeg vet at du må ta en eksamen på privaten, men hvordan fungerer dette? Noen som har erfaring? Er det mulig å jobbe son automatiker uten auto fagbrev? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Ingen autorisasjonsordning for automatikere. Så det korte svaret er ja, du kan jobbe som automatiker uten fagbrev. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 (endret) Nei, det stemmer jo ikke helt. Dette er jo regulert ut i fra "kvalifikasjonsforskriften". Det gjelder vel i dag stort sett de samme bestemmelser for automatikere som for elektrikere. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739 §5: Foretak som utfører arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr, skal bare benytte kvalifisert personell. Med kvalifisert personell menes personer som oppfyller kravene i § 6 til § 10 og som er oppdatert på den faglige utviklingen. Men man kan jo arbeide som hjelpearbeider innenfor begge fagene .. Endret 22. februar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Ser den, tenkte mer i retning at han kan arbeide som automatiker selv om han har fagbrev som elektriker. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Det kan vel gå helt fint. Har kjent ganske mange opp gjennom årene som har gjort nettopp det. Med tilstrekkelig praksis som "elektriker/automatiker" så går man opp til fagprøve som automatiker som privatist, og så har man 2 fagbrev. Arbeidsgivere er ofte glad i slike "doble fagbrev" fordi det gir en del "driftsmessig fleksibilitet". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå