Nemon Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Hva gjør man når selve NAS'en tar kvelden og man sitter igjen med 4 stk disker med alt av backup fra tidenes morgen? NAS'en jeg hadde har gått ut av produksjon så det er ikke mulig og skaffe en av samme modell. Er det mulig og bare sette de gamle diskene inn i en ny NAS? Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Man installerer diskene i en ny/annen NAS og legger tilbake all data fra backupen man selvfølgelig har ett eller annet sted... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Man installerer diskene i en ny/annen NAS og legger tilbake all data fra backupen man selvfølgelig har ett eller annet sted... Tror vel han sier at NASen var backupen han hadde... ikke alle som du (kanskje) og i alle fall meg som har backup av backup av backup ++ fysiske disker utenfor huset, servere i utlandet, online backup, både kjøpt og ownlcloud m.m Så mister ikke noe data for å si det slik. Men frykter nok at trådstarter ikke er helt der... Lenke til kommentar
Nemon Skrevet 6. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2016 Jeg har ingen backup av backupen for å si det sånn. Selv om jeg har flere backup av bilder/dokumenter. Men det er likevel store mengder data som jeg gjerne skulle fått tilbake. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Du trodde NAS var backup? Da har du hvertfall lært til neste gang noe skjer. Du får finne ut om det eksisterer en ny versjon av den NASen du har med likt operativsystem og som kan tolke diskene dine. Er du heldig kjørte den mdadm (software) raid og dermed kan lese det av på en vilkårlig linuxinstallasjon. Er du uheldig brukte den et eget hardware kort som er gått ut av produksjon og ikke det finnes noe bakoverkompatibelt for. Men her må du nok ut å gjøre research på mer verdensomspennende fora enn diskusjon.no Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Du trenger jo ikke å være alt for frekk da. Naturlig å bruke en NAS til å ta backup, men det bør ikke være den eneste backup kilden man har, og en kopi bør ligge på en annen disk eller nettet. Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Hva gjør man når selve NAS'en tar kvelden og man sitter igjen med 4 stk disker med alt av backup fra tidenes morgen? NAS'en jeg hadde har gått ut av produksjon så det er ikke mulig og skaffe en av samme modell. Er det mulig og bare sette de gamle diskene inn i en ny NAS?Hvilken NAS er det snakk om? Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Det var ikke frekt men, men som noe som setter seg så man kan lære til nestegang. Definisjonen på backup er å ha en kopi / arkivering av data slik at det kan gjennoprettes etter man har tapt det. Ja, hvis en disk ryker kan en NAS være backup, men ryker NASen, eller alle disker så er det ikke lenger backup. Domenet man ønsker å bruke for data backup må være hele NASen, ikke på disk nivå. Det betyr at en NAS ikke er godt nok for å ha backup, men fler NAS kan være. Hadde TS hatt fler NAS med samme data så hadde han neppe trengt å laget tråden her for hvordan å gjennopprette det. Å si at å ha data på en NAS for backup blir feil, det ser vi også av problemstillingen til TS. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Men hvis du har en NAS som backup, da har du vel alle filene et annet sted også? På pcene du har tatt backup av f.eks? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Hva gjør man når selve NAS'en tar kvelden og man sitter igjen med 4 stk disker med alt av backup fra tidenes morgen? NAS'en jeg hadde har gått ut av produksjon så det er ikke mulig og skaffe en av samme modell. Er det mulig og bare sette de gamle diskene inn i en ny NAS? Det går an å ta ut diskene og sette de sammen med programvare. Har selv gjort det en gang med 7 disker som man ikke viste hvordan de var bygd opp. Det tok noen dager å teste alle mulige kombinasjoner med blockstørrelser og raidtyper, men til slutt fant man en konfigurasjon som var 99.9% sannsynlig. Etter det var det bare å lese ut image av raidet og hente ut de filene man hadde behov for og førte de over til ny lagring... Lenke til kommentar
Nemon Skrevet 6. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2016 Hva gjør man når selve NAS'en tar kvelden og man sitter igjen med 4 stk disker med alt av backup fra tidenes morgen? NAS'en jeg hadde har gått ut av produksjon så det er ikke mulig og skaffe en av samme modell. Er det mulig og bare sette de gamle diskene inn i en ny NAS?Hvilken NAS er det snakk om? Det var snakk om en Netgear ReadyNAS ultra 4 Lenke til kommentar
Nemon Skrevet 6. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2016 Hva gjør man når selve NAS'en tar kvelden og man sitter igjen med 4 stk disker med alt av backup fra tidenes morgen? NAS'en jeg hadde har gått ut av produksjon så det er ikke mulig og skaffe en av samme modell. Er det mulig og bare sette de gamle diskene inn i en ny NAS? Det går an å ta ut diskene og sette de sammen med programvare. Har selv gjort det en gang med 7 disker som man ikke viste hvordan de var bygd opp. Det tok noen dager å teste alle mulige kombinasjoner med blockstørrelser og raidtyper, men til slutt fant man en konfigurasjon som var 99.9% sannsynlig. Etter det var det bare å lese ut image av raidet og hente ut de filene man hadde behov for og førte de over til ny lagring... Hvilken programvare brukte du da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Hva gjør man når selve NAS'en tar kvelden og man sitter igjen med 4 stk disker med alt av backup fra tidenes morgen? NAS'en jeg hadde har gått ut av produksjon så det er ikke mulig og skaffe en av samme modell. Er det mulig og bare sette de gamle diskene inn i en ny NAS? Det går an å ta ut diskene og sette de sammen med programvare. Har selv gjort det en gang med 7 disker som man ikke viste hvordan de var bygd opp. Det tok noen dager å teste alle mulige kombinasjoner med blockstørrelser og raidtyper, men til slutt fant man en konfigurasjon som var 99.9% sannsynlig. Etter det var det bare å lese ut image av raidet og hente ut de filene man hadde behov for og førte de over til ny lagring... Hvilken programvare brukte du da? Programmet koster $99 i dag, så det spørs vel om det er av interesse. Trial versjonen lar deg ikke hente ut noen data, men kan sette sammen raidet... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Det var ikke frekt men, men som noe som setter seg så man kan lære til nestegang. Definisjonen på backup er å ha en kopi / arkivering av data slik at det kan gjennoprettes etter man har tapt det. Ja, hvis en disk ryker kan en NAS være backup, men ryker NASen, eller alle disker så er det ikke lenger backup. Domenet man ønsker å bruke for data backup må være hele NASen, ikke på disk nivå. Det betyr at en NAS ikke er godt nok for å ha backup, men fler NAS kan være. Hadde TS hatt fler NAS med samme data så hadde han neppe trengt å laget tråden her for hvordan å gjennopprette det. Å si at å ha data på en NAS for backup blir feil, det ser vi også av problemstillingen til TS. Jeg har disker der jeg kun har backup. F.eks noen 100 GB med .iso filer fra MSDN. På produksjonsdisken har jeg kun de nyeste og aktuelle .iso filene, mens på backup disken har jeg fra MS Dos 6.2 til Win10 1511. Noen ganger ønsker en å ikke ha helt fulle produksjonsdisker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå