Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmeldt for trusler av huseier; hvor alvorlig og hva gjøre?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei og hå forum!

Ikke direkte freak-relatert topic kanskje, men jeg håper at dette lar moderatorene stå. Jeg mener det også kan være viktig for flere andre som evt er/kommer til å bli i samme situasjon. :)

Bakgrunn og sak: Jeg har vært nylig i et helt o.k. leieforhold som de siste dagene ble relativt opprivende og turbulent. Beboerne som har bodd på denne plassen, inkl meg, har fått 'umiddelbar annullering av kontrakten' av huseier. 

Like i forkant (en dag ca) av denne annulleringen av kontrakten var jeg i en relativt heftig (muntlig) krangel med den éne av beboerne. Kjefting og roping og drittslenging, men ingenting fysisk (bortsett fra at jeg la forsiktig hånda mi på skuldra til personen når jeg prøvde å roe personen ned. Dette likte ikke vedkommende, men det gikk seg til..).
Dagen etterpå var vi igjen på talefot, ..men ikke venner riktignok.

Deretter til hovedsaken og problemet: Huseier har én dag etter annullering (over sms (lol)) gått til politiet. Senere fikk jeg muntlig beskjed om dette, men trodde det var oppsinn, med tanke på å skremme meg ut av huset. Etter nærmere undersøkelse viser det seg at det ligger sannsynligvis en anmeldelse der - og politiet nekter å si spesielt mye.

Så; huseier har ingen beviser for at jeg fremsatte noen trusler, og jeg fremsatte ikke noen trusler - spesielt  ikke mot huseier (selv om jeg var bra sur etter sms'en). Til gjengjeld har jeg fått flere truende sms'er (og muntlige "angrep") av huseier og huseiers mann, hvis jeg / vi  ikke kom oss ut innen da og da så ville vi få problemer (f.eks). 

- Burde jeg være bekymret - eller ser politiet lett igjennom dette?
 - Noen med noen liknende erfaringer?
 - Husk jeg har flere sms'er som bevis på min tlf, dessuten kameraopptak av krangel med selve huseieren. Jeg kan ikke tro huseier har noe håndfast bevis mot meg enn ord.

Er det noen som kan hjelpe? *huseiere er ikke norske statsborgere, men arbeidsinnvandrere

Anonymous poster hash: 1faca...5a7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som kan hjelpe? *huseiere er ikke norske statsborgere, men arbeidsinnvandrere

I hvilken grad er det relevant for problemet ditt?

Fordi det ikke er uvanlig at innvandrere er litt dårlige på norges lover (fordi de ikke er oppvokst med dem) og da trengs det kanskje en skikkelig teskje. TS bør kanskje få ramset opp massevis av lover når det gjelder både anmeldelsen og hvordan reglene i leiemarkedet er så han kan ha noe å slenge i ansiktet på huseier som ikke bare er ord. Printe ut en side med lover og paragrafer er mye mer effektivt enn bare ord.

Det er sikkert også fint å vite for folk som skal svare da de muligens har erfaring med hvordan man skal presentere norges lover for utlendinger, linker til offisielle sider så de får bevis på at lovene det refereres til er ekte og henvise dem til riktig sted for å ta dette videre.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Trådstarter her :)

Jo relevant i aller høyeste grad for det første siden de ikke kan norsk generelt godt nok, for det andre fordi det oppstår språkbarrierer, for det tredje at de ikke kan norsk husleielov.

Lenke til kommentar

Trådstarter igjen; 

Altså kjernen i problemet er dette: hvor alvorlig tar egentlig politiet en anmeldelse om trusler? Eller bare henlegges dette sannsynligvis og overføres til konfliktrådet el.likn?? Dels fordi jeg ikke har fremsatt noen trusler, dels fordi jeg tror og mener huseier ikke har noen direkte bevis.

På en annen side har jeg dokumentasjon på forsøk på utpressing (ut av leilighet) fra huseiers side...

Lenke til kommentar

Hvis de hadde hatt grunn til å tro at truslene var alvorlige hadde hatt besøk av politiet allerede.

TS igjen

O.k, takk for svar. Men er det noen med litt peil som kan bekrefte det jeg streket under ovenfor?

Jeg mener, hvor seriøst tar politet dette?

Passelig seriøst, men i denne saken er det, gitt at du snakker sant, liten fare for at du skal bli straffet for trusler. Med forbehold for at du ikke innrømmer å ha kommet med en trussel, og at ingenting av det du faktisk sa eller gjorde kan oppfattes som en trussel, er situasjonen at det står ord mot ord. Da vil nok anmeldelsen sannsynligvis bli henlagt.

Igjen, med alle forbehold.

Lenke til kommentar

*huseiere er ikke norske statsborgere, men arbeidsinnvandrere

Er vel ikke direkte relevant for problemet hans men hjelper jo andre å lese slike erfaringer før de eventuelt leier selv.

Lenke til kommentar

*huseiere er ikke norske statsborgere, men arbeidsinnvandrere

Er vel ikke direkte relevant for problemet hans men hjelper jo andre å lese slike erfaringer før de eventuelt leier selv.

Noe som faktisk er relevant er at det kan bidra til språkproblemer. Din innstilling er verken hjelpsom eller intelligent.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...