Lomeus Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 (endret) Hei. Har siden september 2014 kjørt en VW Bora 2000 modell, generelt fornøyd med kvaliteten og kjørekomforten, men den blir alt for dyr å EU godkjenne nå i februar pga et uhell på blankisen i desember. Eneste problemet med Bora'en er at den drikker olje (ca 2-3 liter i året) og på langkjøring (kjører mest frem og tilbake til jobb ca 3 mil hver vei) ligger den nærmere 4 i turtall på motorveien. Leter hovedsakelig etter en driftssikker bil, som er ganske gjerrig og med OK komfort. Blir som sagt brukt mest på e18. Trenger ikke en stor bil, så har sett på biler som: Audi A3, BMW 1 serie, Skòda Octavia. Mazda 3, Golf og Focus. Lurte egentlig på om noen hadde noen råd eller hint? Kanskje til og med forslag til bil?Har også vurdert en liten kassebil ettersom det aller viktigste er transporten til jobb. Men syns det hadde vært kjekt å ha mulighet til å ha passasjerer. Er også åpen for type VW Polo/ Ford Fiesta, men ønsker ikke en knøtt liten bil ettersom jeg nesten er 2m høy og det ofte er dårlig plass i de aller minste bilene.- Prisen kan maks være 90 000 kr.- Samme om det er bensin eller diesel- Girkasse er et fett- Det viktigste er at den går, og er driftsikker! MvH: Bjarte Endret 5. februar 2016 av Lomeus Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 8. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) Sett litt på forskjellige biler, og lurte på om noen hadde noe kommentarer til de jeg har sett til nå?VW:- http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=68648041- http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70307090- http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70474279 Ford: - http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70936418- http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=69568756- http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=68921022 Mazda:- http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=68509928BMW:- http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70165480Noen jeg har sett på til nå, noen som har peiling på noen barnesykdommer eller svakheter på noen av disse? eller har generelle anbefalinger?Syns egentlig den blå Ford Focusen 2010 mod virker som det beste kjøpet, men har får lite peiling til å kunne vite sånt sikkert. Takknemlig for alle tilbakemeldinger Endret 9. februar 2016 av Lomeus Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) Corolla fra 2002 til 2007 er ifg. min mekaniker gode biler: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=66977428 Endret 8. februar 2016 av mobile999 Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Jeg ville gått for en A3 eller Golf med 1.9TDI eller 2.0TDI. Kjempeflotte og driftsikre motorer, og bruker veldig lite (rundt 0,4-0,6) på "vanlig kjøring" 1.9TDI "banker" litt hardere enn 2 literen, sånn om du skulle være utrolig nøye på motorstøy. Verdt å nevne at 1.9TDI uansett har et rykte på seg for å være den beste motoren av de to, selvom den kanskje ikke er like kvikk. Ville holdt meg unna små bensinmotorer uten turbo som 1.4l som i den første golfen du la ut. Her blir hvertfall ikke turtallet noe lavere enn 4000 i litt høyere hastigheter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Min forrige bil var en Audi A3 1.2 TFSI, 105 hk med 6-tr manuell. Går på ca 0,5 l/mil på langkjøring, meget stillegående motor, og trekker godt fra lave turtall pga turbo, og 6-trinns kasse (eller 7-trinns automat (DSG/S-tronic) gir lavt turtall på motorvei). 1.2 l høres lite ut, men pga turbo går den sånn ca som en 1.8 uten turbo, med 0-100 på i overkant av 10 sek, toppfart over 190. Prøv en og se om du liker motoren. Den har også registerkjede i stedet for rem, så man slipper kostnader ved bytte. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Den har også registerkjede i stedet for rem, så man slipper kostnader ved bytte. *pirk pirk* Kostnad ved bytte er vel kanskje større på kjede? Sjansen for å behøve det er derimot mye mindre. Har selv hatt to Audier og synes disse var dyre på service. Bytta til Peugeot og der er prisene langt snillere. Verdt å ha med i tankene. Jeg gidder ingen diskusjon rundt franske biler, men poenget er at det finnes nok flere merker som er billigere enn Audi på service (om du tenker å følge serviceboka). Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Tusen takk for svar. Jeg har også vurdert peugot 207, ettersom faren min har det som en bil nr 2. Og den er overaskende god å kjøre! Men siden den er så liten hadde jeg nok heller kjøpt en Ford Connect eller Caddy.Virker som jeg har fokuset på Audi A3, VW Golf og Ford Focus.med et budsjett på 90k får jeg en audi som har gått mer og er eldre en f.eks golf og focus, men kanskje også noe bedre kvalitet? Det samme med BMW 1 serie.Har flere bekjente som kjører Golf og de er veldig fornøyde de også, samme med focus. Så tenker jeg ser litt mer på disse to fremover. Syns vell også denne virker sabla fin, 2010 mod (nesten 2011) og gått under 100k.Lysa på boraen min slutta plutselig å funke i dag (tenner ikke). Så EU godkjenninga på fredag kan bli skummel! Endret 9. februar 2016 av Lomeus Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 3 mil hver vei er ikke langkjøring, man bør ha lengre turer enn dette om man skal få tilstrekkelig temperatur til partikkelfiltrene på moderne dieselbiler. Her er faktisk kjørelengden pr. tur såpass kort at man bør gå for en bensinmotor. Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 3 mil hver vei er ikke langkjøring, man bør ha lengre turer enn dette om man skal få tilstrekkelig temperatur til partikkelfiltrene på moderne dieselbiler. Her er faktisk kjørelengden pr. tur såpass kort at man bør gå for en bensinmotor. Å? Flere på jobben som fikk anbefalt diesel for en stund siden pga en kjørelengde på 2.5-4mil. Og på e18 er det nok mulig å få varmen godt opp, men får forhøre meg litt mer da. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Tre kvarter kjøretid er ofte regnet som nødvendig for å få i gang prosessen skikkelig. 3 mil på E18 gjøres gjerne unna på under en halvtime.. Endret 9. februar 2016 av Snylter Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Jeg ville gått for en A3 eller Golf med 1.9TDI eller 2.0TDI. Kjempeflotte og driftsikre motorer, og bruker veldig lite (rundt 0,4-0,6) på "vanlig kjøring" 1.9TDI "banker" litt hardere enn 2 literen, sånn om du skulle være utrolig nøye på motorstøy. Verdt å nevne at 1.9TDI uansett har et rykte på seg for å være den beste motoren av de to, selvom den kanskje ikke er like kvikk. Ville holdt meg unna små bensinmotorer uten turbo som 1.4l som i den første golfen du la ut. Her blir hvertfall ikke turtallet noe lavere enn 4000 i litt høyere hastigheter. Takk for svar. Tenker selv at 1.4l blir alt for lite, så blir i det minste 1.6 TDCI på focusen eller 1.9 TDI på Golfen i så fall. Støy er ikke fryktelig viktig for meg, er alltid radio/musikk på så burde gå fint. Bra at motoren har et bra rykte også! Akkurat nå er det disse golfene 1 eller 2. Eller denne ford'en som virker mest lovende Endret 9. februar 2016 av Lomeus Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Husk at motoren bare er en del av pakka også. Dieselmotorer har en del utfordringer som kan komme, forbruket er bare en del av utgiftene du får. Typiske problemfelt: Turbo EGR Dyser Partikkelfilter Dobbeltmassesvinghjul Dieselpumpe Typiske problemfelt for en konvensjonell bensinmotor: Pluggledninger Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 Husk at motoren bare er en del av pakka også. Dieselmotorer har en del utfordringer som kan komme, forbruket er bare en del av utgiftene du får. Typiske problemfelt: Turbo EGR Dyser Partikkelfilter Dobbeltmassesvinghjul Dieselpumpe Typiske problemfelt for en konvensjonell bensinmotor: Pluggledninger hmm, ok takk! Har du forslag til biler med bensinmotor? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Den har også registerkjede i stedet for rem, så man slipper kostnader ved bytte. *pirk pirk* Kostnad ved bytte er vel kanskje større på kjede? Sjansen for å behøve det er derimot mye mindre. Har selv hatt to Audier og synes disse var dyre på service. Bytta til Peugeot og der er prisene langt snillere. Verdt å ha med i tankene. Jeg gidder ingen diskusjon rundt franske biler, men poenget er at det finnes nok flere merker som er billigere enn Audi på service (om du tenker å følge serviceboka). Pirk er fint. I teorien skal kjedet holde ut motorens levetid, mens remmen må byttes mellom 90 og 150 en gang, eller hvert 6 til 10 år (varierer mye mellom biler og motorkoder), mener dette koster ca 11.000 på en 1.6 VAG-TDI. Prisen på service på en "liten" Audi med 4-er koster vel ikke stort mer enn for andre biler, mener jeg betalte ca 4k for long-lifeservice, og den er ca annethvert år eller ca 25.000 km iflg serviceindikator (kommer an på kjøremønster og -stil). Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Kjenner en som har en Audi A1 med 1.4TFSI med 122hk. Denne går faktisk som et utvær, og bruker ekstremt lite. Regner med at den ligner veldig på 1.2TFSI, men med litt mer guffe. Det eneste problemet med denne er at man merker veldig godt at dette er en liten motor med stor turbo. Gassresponsen er litt "nappete" og treig. Endret 10. februar 2016 av Gamle ørn Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Er ikke den forrige generasjonen av 1.4tfsi beryktet for dårlig driftssikkerhet og høyt oljeforbruk? Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 Sett litt på denne. Syns bilen ser veldig liten ut i forhold til golf/focus da? Men ellers veldig fin, og ny! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 A1 er liten, mindre enn Polo innvendig, jeg sitter ikke godt hverken foran eller (spesielt) bak i denne. Prøv nøye før den vurderes. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 A1 er liten men definitivt blant de bedre i den størrelsesklassen. Spørs om ikke 1.2tfsi er å foretrekke fremfor dieselen på den... Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Tror ikke 1.4TFSI skal være noe problemmotor altså, tvert imot. A1 bygger på samme plattform som Polo, og er dermed like stor innvendig som utvendig med kanskje noen cm feilmargin den ene eller andre veien. Ville helt klart valgt et en bensinmotor på A1 og gjerne med automat, både fordi den blir utrolig morsom med 7 trinns S-tronic kasse, men også fordi girspaken sitter veldig dumt til i forhold til å ha manuell girkasse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå