RedEric Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Trenger hjelp til best mulig oppsett av hjemmenettverk. Målet er best mulig dekning/hastighet på hele eiendommen. Har en enebolig på 200 kvm fordelt på en etasje og en garasje som skal ha dekning. Internett-inntaket er lengst nord i huset, tv-stue i midten av huset og garasje er på sørsiden. La oss kalle inntaket: A, tv-stuen B og garasjen C. I dag har jeg en ASUS AC-66 på pkt A og i pkt B en ASUS AC-52. (https://www.komplett.no/product/818171/datautstyr/nettverksprodukter/aksesspunkt/asus-rt-ac66urp-ac52-routerrepeater#) Dette gjør at jeg har bra signal nord i huset og gradvis avtakende dekning sørover. Vurderer å legge litt kabel for å forbedre nettet. Vurderer kabling til pkt C med et aksesspunkt og eventuelt kabling til en svitsj/hub i pkt B. Noen forslag til hvordan jeg kan sette opp nettverket best mulig? Dersom jeg skal kjøpe meg et nytt aksesspunkt trenger jeg tips. Skal jeg bruke den jeg har til aksesspunkt og kjøpe ny hovedruter? Eller omvendt? Samme merket? Svitsjen var tenkt i pkt B til f.eks TV/PS4 og lignende. Eventuelt forgreining til nærliggende arbeidsrom og soverom. I løpet av få år har tilkoblete enheter steget raskt og nå ligger jeg på ca 15-20 enheter tilkoblet til enhver tid, dette gjør at nettverket trenger en oppgradering. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 (endret) Hvor rask internetthastighet er det snakk om 300 mbit eller høyere? I så fall vil nok Asus 87U eller 88U gi raskere trådløs nett. Da ac66u muligens klarer 160 mbit over 5 ghz. Ellers er det bare å sette opp 2 routere på hver sin ende av huset og sette forskjellige wireless kanaler på 2.4 ghz og 5 ghz. Endret 5. februar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
RedEric Skrevet 5. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2016 Hvor rask internetthastighet er det snakk om 300 mbit eller høyere? I så fall vil nok Asus 87U eller 88U gi raskere trådløs nett. Da ac66u muligens klarer 160 mbit over 5 ghz. Ellers er det bare å sette opp 2 routere på hver sin ende av huset og sette forskjellige wireless kanaler på 2.4 ghz og 5 ghz. Hvordan setter man opp to routere? Kort forklart... Regner med det er stiller seg litt annerledes enn å sette den ene som aksesspunkt? Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 (endret) Hvor rask internetthastighet er det snakk om 300 mbit eller høyere? I så fall vil nok Asus 87U eller 88U gi raskere trådløs nett. Da ac66u muligens klarer 160 mbit over 5 ghz. Ellers er det bare å sette opp 2 routere på hver sin ende av huset og sette forskjellige wireless kanaler på 2.4 ghz og 5 ghz. BULLSHIT... muligens klarer 160 mbit/s over 5 ghz? Jeg klarer 290 mbit/s på en ac66u Det anbefales ikke å sette bare forskjellige kanaler på et annet aksesspunkt. Jeg ville kjørt forskjellige ssid'er på forskjellige ap'er fordi dersom du har 1 ssid så vil den henge på aksesspunktet den opprinnelig var tilkoblet om du først var i ene delen av huset. Den legger ikke automatisk over til den andre før den mister dekninga på den andre da. SKAL du begynne med 1 ssid så må du ha enten enterprise utstyr, feks ubiquiti som styrer dette selv, eller så må du ha en router som støtter seamless roaming og da må du begynne å stille inn hvilket dbi nivå den skal slippe klienten på på signalene. og TS: har du 2 ac66u'er f.eks så setter du den ene i ap modus jo.. det er bare det som skal til. Endret 5. februar 2016 av ARJ Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 (endret) Hvor rask internetthastighet er det snakk om 300 mbit eller høyere? I så fall vil nok Asus 87U eller 88U gi raskere trådløs nett. Da ac66u muligens klarer 160 mbit over 5 ghz. Ellers er det bare å sette opp 2 routere på hver sin ende av huset og sette forskjellige wireless kanaler på 2.4 ghz og 5 ghz. Her er en kjapp på 5gz på ac66u i garasjen min Endret 5. februar 2016 av ARJ Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 (endret) Pen SSID på ac87u'en Da kan det være fint å ha en hytte å slappe litt av på enkelte ganger. Du får jo bedre hastighet på ac66u Endret 5. februar 2016 av FranZe Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Pen SSID på ac87u'en Da kan det være fint å ha en hytte å slappe litt av på enkelte ganger. Du får jo bedre hastighet på ac66u Hardt planlagt Kjerring og masete unger gjør at far må på hytten for å relaxe av og til Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 (endret) Hvor rask internetthastighet er det snakk om 300 mbit eller høyere? I så fall vil nok Asus 87U eller 88U gi raskere trådløs nett. Da ac66u muligens klarer 160 mbit over 5 ghz. Ellers er det bare å sette opp 2 routere på hver sin ende av huset og sette forskjellige wireless kanaler på 2.4 ghz og 5 ghz. Her er en kjapp på 5gz på ac66u i garasjen min Da må du vel ha 80 hz only for 5 Ghz eller noe slik? Samt å sette Kun wireles AC? For ha gjort flere forsøk på Intel NUC i3 5010U og Dlink Wireless AC USB3 kort. Burde klart 200 mbit stabilt hvis den hadde støttet det. Sjekket kanalen og det er ingen som bruker kanal 108. Hvis det ikke er kryptering som kan gi noe utslag her? Endret 5. februar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 (endret) Hvor rask internetthastighet er det snakk om 300 mbit eller høyere? I så fall vil nok Asus 87U eller 88U gi raskere trådløs nett. Da ac66u muligens klarer 160 mbit over 5 ghz. Ellers er det bare å sette opp 2 routere på hver sin ende av huset og sette forskjellige wireless kanaler på 2.4 ghz og 5 ghz. Her er en kjapp på 5gz på ac66u i garasjen min Da må du vel ha 80 hz only for 5 Ghz eller noe slik? For ha gjort flere forsøk på Intel NUC i3 5010U og Dlink Wireless AC USB3 kort. Burde klart 200 mbit stabilt hvis den hadde støttet det. Nei, men det jeg har sett er at for å få ut mest mulig juice av 5G så må man sette høye kanalnummer der. Forøvrig er alle mine tester gjort med en iphone 6 Endret 5. februar 2016 av ARJ Lenke til kommentar
Michael Irving Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Jeg bruken en RP-AC52 i AP mode isteden for å sette opp en andre router. (Nå er iof min AC68U i ap mode den og da jeg bruker pfsense som router) Virker veldig bra for meg. Lenke til kommentar
RedEric Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 Jeg bruken en RP-AC52 i AP mode isteden for å sette opp en andre router. (Nå er iof min AC68U i ap mode den og da jeg bruker pfsense som router) Virker veldig bra for meg. Jeg bruker den (AC52) i dag som extender. Hva vil du si er fordelene med å sette den som AP? Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Jeg får 124 Mbit/s i réell overføringshastighet over 5Ghz N-nettverk med AC66U, uten særlig optimaliseringer fra bærbar. Tenker at AC strekker strikken mye lenger. Lenke til kommentar
Michael Irving Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 En stor fordel med å bruke den som AP isteden for repeater er att du ikke får doble wlan latencies. Med repater så er det lan->wlan->wlan->klient. Med Ap så blir det bare lan->wlan->klient. Men man måste givetvis ha en kabel dit man vill sette sin AP. Lenke til kommentar
RedEric Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 En stor fordel med å bruke den som AP isteden for repeater er att du ikke får doble wlan latencies. Med repater så er det lan->wlan->wlan->klient. Med Ap så blir det bare lan->wlan->klient. Men man måste givetvis ha en kabel dit man vill sette sin AP. Trodde nettverkskontakten på AC52 var kun for å koble komponenter til nettet, og ikke omvendt. Lenke til kommentar
RedEric Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 Kan en ruter og en AP stå for nært hverandre? La oss si 10 meter i luftlinje og en del trevegger mellom... Vurderer i så fall å sett min eksisterende Asus 66 som AP og eventuelt kjøpe en hakket hvassere Asus (for eksempel Ac68) som ruter. Lenke til kommentar
Michael Irving Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Det går helt fint å sette de nære. Sett de på ulike kanaler. i 2.4ghz bandet skall det være en av følgende kanaler for å ikke få overlap. 1,6,11 eller 14. På 5 ghz overlapper ikke kanalene mer enn en kanal så hold deg till jevne eller odde kanal nummer. 1 Lenke til kommentar
RedEric Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 Det går helt fint å sette de nære. Sett de på ulike kanaler. i 2.4ghz bandet skall det være en av følgende kanaler for å ikke få overlap. 1,6,11 eller 14. På 5 ghz overlapper ikke kanalene mer enn en kanal så hold deg till jevne eller odde kanal nummer. Teskje her nå sikkert... Mener du å sette ruter'n på 2,4 ghz og AP'en på 5ghz eller kan man sette forskjellige kanaler på båndene uavhengig av hverandre på ruter og AP? Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Det går helt fint å sette de nære. Sett de på ulike kanaler. i 2.4ghz bandet skall det være en av følgende kanaler for å ikke få overlap. 1,6,11 eller 14. På 5 ghz overlapper ikke kanalene mer enn en kanal så hold deg till jevne eller odde kanal nummer. Teskje her nå sikkert... Mener du å sette ruter'n på 2,4 ghz og AP'en på 5ghz eller kan man sette forskjellige kanaler på båndene uavhengig av hverandre på ruter og AP? Har 2 routere her i stuen. Det er kun 5-7m avstand mellom de. Den ene satt som router og den andre satt som AP. På routeren bruker jeg kanalene 6 på 2.4ghz og 36 på 5ghz. AP'et bruker kanal 11 på 2.4ghz og 48 på 5ghz. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) Nå kan jeg bekrefte jeg har fått til 360 mbit trådløs på Intel NUC i3 5010U. Med Asus AC66U. Man kan i beste fall klare peak 400 mbit så vidt, men dog ikke stabilt. Da har jeg kun målt med speedtest.net ikke nedlasting konkret det er veldig kort avstand. Endret 8. februar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå