Gå til innhold

Hvordan innstallere Win98 uten CD-rom?

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel bærbar PC (120MHz, 32MB) uten CD-rom og uten USB-porter som jeg vil ha Windows 98 inn på. Laptop'en skal kun brukes til Winamp, internett explorer, og for flytting av jobb-dokumenter og bilder fra digitalkameraet.

Den gamle 1GB harddisken har kræsjet så jeg er i ferd med å kjøpe en ny/brukt harddisk til den (kom gjerne med tilbud om dere har en gammel 2,5" liggende).

Problemet er bare at jeg trenger å legge inn Win 98 på den, og det er jo ikke bare bare å legge putte den på en vanlig ATA-kabel i hovedPC'n og kopiere CAB-filene heller. Å zippe/splitte CAB'ene til 1,44MB og kopiere de via ørten disketter er også ganske uaktuellt.

Kanskje noen vet om en metode å overføre filer via paralell-kabelen og en oppstartdiskett med overføringsprogrammet? Eller kanskje dere har noen andre gode tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er bare at jeg trenger å legge inn Win 98 på den, og det er jo ikke bare bare å legge putte den på en vanlig ATA-kabel i hovedPC'n og kopiere CAB-filene heller.

Jo, det er faktisk så enkelt :)

Det eneste forskjellen mellom 2,5" disk og 3,5" disk er at at 2,5" har 44 pins konnektor mens 3,5" har 40 pins. De fire ekstra pinnene er for strøm.

Så hvis du kjøper en 40 -> 44 pins ata overgang kan du fint bruke 2,5" på vanlig hovedkort. Du må da i tillegg koble til 5V. En slik overgang har som regel en molex stikkende ut for det formålet.

Overgangen finner du her. Produktnummer MONT35I25 hos http://www.datakompaniet.no

Håper det kan hjelpe deg...

Lenke til kommentar
Problemet er bare at jeg trenger å legge inn Win 98 på den, og det er jo ikke bare bare å legge putte den på en vanlig ATA-kabel i hovedPC'n og kopiere CAB-filene heller.
Jo, det er faktisk så enkelt :)

Det eneste forskjellen mellom 2,5" disk og 3,5" disk er at at 2,5" har 44 pins konnektor mens 3,5" har 40 pins. De fire ekstra pinnene er for strøm. Så hvis du kjøper en 40 -> 44 pins ata overgang kan du fint bruke 2,5" på vanlig hovedkort. Du må da i tillegg koble til 5V. En slik overgang har som regel en molex stikkende ut for det formålet. Overgangen finner du her. Produktnummer MONT35I25 hos http://www.datakompaniet.no

Takk for tipset, men 194kr + frakt blir raskt 350kr. Det er litt mer enn det jeg har tenkt til å bruke på en så gammel laptop (120MHz med 32MB ram) Tror jeg skal prøve å låne meg en annen bærbar, montere ut harddisken i den, innstallere min harddisk, boote med CD og så overføre filene.

Det ser også ut som jeg kan få god hjelp fra jarmo om noen dager. (DelePC)

Takk for tipsene i hvertfall.

PS. Om jeg ikke får tak i noen annen passende bærbar: Vet dere om et program som kan kjøres fra DOS og som kan overføre filer via paralell-kabelen LPT1 ?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

hmm det kan jo gjøre sårnendes enkelt, om du sharer cd stasjonen på din stasjonære pc, medler laptopen din inn i workgroupen\domene (eller foeks run-\\win2000\cd.rom)

Så kjører du cden derfra

Eller du kan kjøre en remote instalasjon fra serveren din (om du ikke har gjort det er det bare å søke hjelp funksjonen)

Lenke til kommentar

En slike overgang har Komplett også, denne til bare kr 132,-. Porto er vanligvis ca 110, så da blir totalprisen hele 232 kr. Er du heldig bor du i nærheten av en butikk som selger slike (de tidligere Komplett butikkene under annet navn eller lign.). Du kan jo få brukt for adapteren en annen gang også.

Hvis du i tillegg kjøper noe annet i samme ordre, så blir jo ikke portoen så mye pr produkt...

Lenke til kommentar

Ja gode gamle Telix gjør nytten: ftp://ftp.simtel.net/pub/simtelnet/msdos/telix/telix351.zip

Legg det inn på begge maskinene (passer på diskett).

Du trenger en nullmodemkabel, bruk zmodem protokollen, 115200bps, 8bit, paritet, ingen stoppbits. Iallefall likt på begge maskinene, så er det tut og kjør!

Brukte det for et par måneder siden for å løse nøyaktig det samme problemet - og fikk noen kraftige flashbacks fra BBS tiden *sigh*

Det er ikke så mange år siden LAN ikke var vanlige, og vi satt med manuelle seriekabel-switchbokser: "nå skal maskin 1 overføre en fil til maskin 3" *klikk* og brukte nettopp Telix *mimre*

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar
Har du en kamerat med bærbar og cd rom få han til å formatere og kopiere inn 98

Noe av poenget var jo at han ikke hadde CD ROM da...

(sorry hvis jeg misforsto noe her) :roll:

Det kan også være forholdsvis køddent å installere PCMCIA nettverkskort + protokoller i DOS, ellers hadde jo det vært en mulighet såklart.

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar
Floppyer.  *grin*

Hver cabs fil er vel 1,44MB.  Hint hint.

Jeg pleide å bruke en paralell zip drive til dette formålet.

Tror mange CAB filer er akkurat over 1.44MB slik at man ikke skal/skulle piratkopiere til disketter .. synes å minnes noe lik for laaaang tid tilbake :shrug:

EDIT: CAB filer kan selvf. ha alle str. men tenkte på windows95/98

Endret av JEG76
Lenke til kommentar
Floppyer.  *grin*

Hver cabs fil er vel 1,44MB.  Hint hint.

Jeg pleide å bruke en paralell zip drive til dette formålet.

Tror mange CAB filer er akkurat over 1.44MB slik at man ikke skal/skulle piratkopiere til disketter .. synes å minnes noe lik for laaaang tid tilbake :shrug:

EDIT: CAB filer kan selvf. ha alle str. men tenkte på windows95/98

.cab filer er litt større enn vanlig disketter, dette fordi de legges ikke inn med noe filsystem fra "fabrikk". Diskettene leses som rådata fra A til Å, dette medfører at man kan stappe nesten 1,7MB inn på en diskett.

Litt vagt formulert, men håper noen forstod det :)

Lenke til kommentar
Ja gode gamle Telix gjør nytten: ftp://ftp.simtel.net/pub/simtelnet/msdos/telix/telix351.zip

Legg det inn på begge maskinene (passer på diskett).

Du trenger en nullmodemkabel, bruk zmodem protokollen, 115200bps, 8bit, paritet, ingen stoppbits. Iallefall likt på begge maskinene, så er det tut og kjør!

Brukte det for et par måneder siden for å løse nøyaktig det samme problemet - og fikk noen kraftige flashbacks fra BBS tiden *sigh*

Det er ikke så mange år siden LAN ikke var vanlige, og vi satt med manuelle seriekabel-switchbokser: "nå skal maskin 1 overføre en fil til maskin 3" *klikk* og brukte nettopp Telix *mimre*

timtowtdi

Du glemte følgende: Sett av resten av uken til å kopiere installasjonsfilene over til den bærbare. You'll need it. Lap-link er grusomt tregt. Programmet Fastlynx er også greit å bruke til kopiering over LPT.

Lenke til kommentar
Du glemte følgende: Sett av resten av uken til å kopiere installasjonsfilene over til den bærbare. You'll need it. Lap-link er grusomt tregt. Programmet Fastlynx er også greit å bruke til kopiering over LPT.

Det tar kanskje opptil et par timer ja, men sammenliknet med f.eks. å kopiere på disketter så går det jo av seg selv, og så kan man jo gjøre noe annet i mellomtiden...

Hvis du noengang hadde gjort dette selv eller iallefall tatt bryderiet med å regne på det så ser du at det ikke tar resten av uken (selv om det nå er fredag allerede ;) )

F.eks. 1 Diskett = 1 440 000 bytes = 11 500 000 bits

11 500 000 bits / 115 000 bps = 100 sek./diskett

Dette er uten overhead så regn dobbelte av tiden f.eks. 3 min./diskett så er du et sted ikke så langt fra virkeligheten!

Men FastLynx er jo et raskere alternativ (hadde helt glemt dette programmet) hvis man får tak i det + de proprietære kablene, og programmet får plass på diskett sammen med OS da...

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...