Gå til innhold

Digital dinosaur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, Lassern.

Dette er en skikkelig godbit, - 2MP oppløsning på en bildesensor med APS-C-størrelse og, - som første kamera var Kodak Pro DCS 520 utstyrt med pixelskjerm på baksiden, slik at bildene kunne sees rett etter opptak.

Kameraet ble lansert i 1998, og prisen ved lansering var omtrent 15.000 USD, - amerikanske dollar.

Med dagens dollarkurs, 8.54, tilsvarer dette en pris på 128.100 NOK, - norske kroner.

I dag er nok affeksjonsverdien betraktelig mye høyere enn bruksverdien, og jeg håper du har anskaffet ditt eksemplar som kjøper nummer 2 eller lenger ut i rekken.

Bildet ditt er som vanlig en opplevelse i seg selv, Lassern !

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Hei, Lassern.

Dette er en skikkelig godbit, - 2MP oppløsning på en bildesensor med APS-C-størrelse og, - som første kamera var Kodak Pro DCS 520 utstyrt med pixelskjerm på baksiden, slik at bildene kunne sees rett etter opptak.

Kameraet ble lansert i 1998, og prisen ved lansering var omtrent 15.000 USD, - amerikanske dollar.

Med dagens dollarkurs, 8.54, tilsvarer dette en pris på 128.100 NOK, - norske kroner.

I dag er nok affeksjonsverdien betraktelig mye høyere enn bruksverdien, og jeg håper du har anskaffet ditt eksemplar som kjøper nummer 2 eller lenger ut i rekken.

Bildet ditt er som vanlig en opplevelse i seg selv, Lassern !

M v h

Albert.

Tusen takk, Albert :)

Hvilket nummer jeg var i rekken aner jeg ikke, men denne hadde gjort sitt i Romerike Blad når jeg kjøpte den. Og prisen var grei. :) Jeg brukte den i noen år før den tok kvelden. Raskt og godt kamera, basert på EOS-1n.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

Artig tilskudd i støvsamlerserien , det er rart å observere utviklingen hvor det reelle prisnivået har endret seg . Det er bra at flere får råd til å anskaffe seg fotoutstyr for en relativ rimelig penge . Samtidig som den teknologiske utviklingen også går fremover. Jeg tør ikke tenke å hva RX1r Mk2 ville ha kostet i 1998 , sikkert langt mer en dagens pris på 34989,-

Mvh

Alec

Lenke til kommentar

Artig tilskudd i støvsamlerserien , det er rart å observere utviklingen hvor det reelle prisnivået har endret seg . Det er bra at flere får råd til å anskaffe seg fotoutstyr for en relativ rimelig penge . Samtidig som den teknologiske utviklingen også går fremover. Jeg tør ikke tenke å hva RX1r Mk2 ville ha kostet i 1998 , sikkert langt mer en dagens pris på 34989,-

Mvh

Alec

Takk for hyggelig tilbakemelding, Alec :)

Det er jo slik at teknologiske nyvinninger har en ekstrem pris før de blir masseprodusert for et sultent marked. Kameraprisene i dag er relativt hyggelige, men for meg er 35000 for et kompaktkamera med fast optikk rimelig stivt. :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...