Gå til innhold

Solaris 9 x86

OKKOKK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som gidder å fortelle meg litt om Solaris 9 her eller? skal kanskje velge det på den nye pc'n min... :shrug:

Eh... ny PC og Solaris er vel ikke den ultimate hjemmeløsningen, akkurat. Operativsystemet er en kombinasjon av UNIX-originalplatformen og BSD UNIX - og har som primærmål å være et serveroperativsystem. Som hjemmeoperativsystem har det defintivt ingen fordeler.

Skal du ha en god UNIX-versjon for hjemmemaskinen din viser jeg til en brukervennlig, og multimediavennlig Linux-distribusjon, eller FreeBSD. Er kravet et operativystem fra Sun Microsystems, så velg deres nye "Java Desktop System", som kommer en gang i neste måned. Mer informasjon på Suns hjemmesider.

Igjen - er dette din hjemme-PC - er Solaris uaktuelt.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Hmm....ok, men er ikke Sun Java System bare et tillegsprogram til Solaris 9?

Det er et komplett OS (linux-basert) med diverse software:

Q.

What are the major components of the Sun Java Desktop System?

A.

The major software components are as follows:

GNOME 2.2 Desktop, with some 2.4-based modifications

Mozilla 1.4 Web browser

Evolution 1.4 e-mail, calendar, address book, and task list client (with a connector for the Sun Java System Calendar Server (formerly Sun ONE Calendar Server))

StarOffice 7 Office Suite

Java 2 Platform, Standard Edition, 1.4.2 (with support for GNOME Look & Feel)

Linux OS

The major software components of future releases are as follows:

Accessibility: support for people with restricted vision and mobility, to address U.S. Rehabilitation Act Section 508 requirements

Client for a server-based software delivery and updating mechanism

System management resources (configuration manager, remote monitoring, system provisioning, remote desktop takeover)

Java Card interface (connected to Sun Java System Identity Server (formerly Sun ONE Identity Server) to enable functionality such as single sign on)

Forøvrig er jeg enig i at Solaris ikke er det optimale hjemme-OS. Det kan sikkert være gøy å teste ut for "OS-freaks", men GNU/Linux eller *BSD vil nok likevel være mer fornuftig. Det er flere grunner til dette - flere som bruker det (lettere å få hjelp), bedre hardware-kompatibilitet og større utvalg av software som kjører "out of the box".

Lenke til kommentar

Der har du det ja. Jeg har faktisk store forhåninger til det, selvom anmeldelsene av betaen (forøvrig en live-CD - så vi burde ta det med en klype salt) blant annet fra OSNews.com har vært lunkne. Det virker gjennomført, og jeg tror at bak en såpass stor lansering, og bak et såpass stort konsern som det Sun er, vil det kunne by på gode muligheter for desktopen.

I desember er det altså for hjemmemarkedet, hovedsaklig to slipp å følge med på - nummer en er XandrOS 2.0 som virker meget lovende, og altså dette Java Desktop System. En av disse vil nok garantert få en plass på min ønskeliste.

Lenke til kommentar
hmm....har lyst å se Solaris 9 screenshots også jeg! Hvor finner jeg det da?

Googles-billedsøk er ypperlig. Smakfullt kan designet neppe kalles - det vil skremme vettet av de fleste moderne hjemmbrukere i det herrens år 2003. Men nå er det heller intet hjemmebrukersystem - det er laget for serveradministrasjon.

Lenke til kommentar
Hmmm....tror dere jeg kan sette opp en Counter-Strike server med Solaris 9 eller eventuelt Java Desktop System? :mrgreen:

Eh... følger igrunn at spørsmålet er en smule irrelelevant, da man kan sette opp dette på hva som helst. Kort for oppsummere:

Nei, Solaris er ikke å anbefale i noen tilfeller. Har du god erfaring med UNIX fra tidligere kan du antakeligvis sette deg inn i det - har du ikke, råder jeg deg til å la være. No point, simple as that.

Java Desktop System vet jeg lite om enda. Veldig knapt med informasjon foreløpig. Men hvorfor sette opp en server med noe som hovedsaklig er et bruksoperativsystem for kontorer og i visse tilfeleller hjem? Nei, da ville jeg prøvd noe annet. Se på www.distrowatch.com for mer info.

Lenke til kommentar
Hmm ok men kan u i tilfelle gi meg et tips om et operativsystem som ikke er Linux, BSD, Windows eller Mac som jeg kan bruke til multimedia? Lyst å skille meg ut blandt kameratene...

Vel... BeOS er i en opensoruce-versjon nå. AtheOS er det noe som heter, og SkyOS. Men du kommer nok ikke utenfor de standardene der, i alle tifleller.

Er selv med litt i ReactOS-prosjektet som utvikler en opensource-utgave av Windows 2000 som et komplett operativsystemmed blant annet tette bånd til WINE-prosjektet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...