NeoGeo Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Hei, jeg har overtatt ett hus der jeg ikke har helt kontroll på telekablene. Kan noen hjelpe meg å identifisere kabelen på bilde. Det grå/rød paret blir er koblet sammen med telefonledningen, men hva er alle de andre kablene til? Kan jeg bruke denne kabelen som nettverkskabel, eller må jeg trekke ny? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Selv om man trenger bare ett par for telefon så er det nok vanlig å bruke 4-pars kabel. De 3 andre parene er tydeligvis ikke i bruk. Dette er en CAT3 kabel, kan ikke brukes til nettverk. Da trenger du CAT5 kabel. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Selv om man trenger bare ett par for telefon så er det nok vanlig å bruke 4-pars kabel. De 3 andre parene er tydeligvis ikke i bruk. Dette er en CAT3 kabel, kan ikke brukes til nettverk. Da trenger du CAT5 kabel. Hvis TS skal legge nytt, så burde h*n gå for Cat6 da istedenfor Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Det kommer an på bruksområdet. CAT6 kabel har normalt ikke strekkavlaster, kun senterelement, og skal helst ikke trekkes i rør, men legges i kanal. Til bruk i en vanlig leilighet eller enebolig er det normalt ingen som helst grunn til å bruke noe mer (og dyrere) enn CAT5e. Da snakker jeg selvfølgelig om AWG24/Solid core, ikke rælet de selger på Clas. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Det kommer an på bruksområdet. CAT6 kabel har normalt ikke strekkavlaster, kun senterelement, og skal helst ikke trekkes i rør, men legges i kanal.Kilde? 1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Ser ut til at jeg har misforstått litt. Både CAT5(e) og CAT6 skal trekkes med maks 110 N, men siden CAT6-kabel er større, er det lettere å overskride dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå