Gjest Slettet-nPXKDE Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Hei, jeg er ei jente på 16 år som går første året på vgs. Jeg går helse og oppvekst. I det siste har jeg vært veldig stresset og bekymret med tanke på at jeg ikke vet hva jeg vil jobbe som. Jeg vet hva du tenker, at jeg bare er 16 år osv, men når jeg går på helse så er det bare dette året, og så neste år velger man den linjen man vil gå på videre, og så to år i lære og så er man utdannet. Og når man først har begynt på noe så har jeg ikke lyst til å avbryte og begynne helt på nytt på en annen utdanning. Jeg vet ikke engang om jeg går på riktig linje for meg, men jeg vet ikke hva annet jeg ville gått på og jeg vil ikke gå første året om igjen nå som jeg snart er ferdig med det første året. Jeg vil egentlig helst ha en enkel jobb med få kollegaer der man ikke møter mange mennesker. Jeg vil helst ha en jobb som varer fra et klokkeslett til et annet (altså ikke turnus) og kan gjerne jobbe hjemmefra eller på et kontor for meg selv. Men jeg vet ikke om man kan bli noe slikt av å gå på helse. Vet ikke helt om jeg har lyst til å ta påbygg akkurat.. Jeg vil også ha en normal/høy lønn, ikke sånn at man såvidt tjener noe. Min personlighet/mine egenskaper er: - jeg er litt sånn sjenert med mennesker jeg ikke kjenner - er ikke så flink til å snakke for meg - er flink til å snakke over internett (skrive( - er ikke flink med hendene (stygg skrift, ikke flink til å lage ting) - liker ikke mye stress - liker å sove lenge (men forstår at jeg mest sannsynlig ikke kan gjøre det når jeg skal på jobb - vil ha fridager (selvføgelig) som helg og ferier. - liker å være med vennene mine, men hvis vennene mine ikke er der liker jeg å jobbe alene isteden for med folk som jeg ikke liker/ikke liker meg/som jeg ikke kjenner så godt. Ja det var litt om meg og hva slags jobb jeg ønsker. Håper dere kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Høres hvertfall ikke ut som noe innen helse passer for deg, høres egentlig ikke ut som om noenting passer for deg slik du beskriver deg selv. Prøv å søke på "making money online" med Google, kanskje du finner noe lurt. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nPXKDE Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Høres hvertfall ikke ut som noe innen helse passer for deg, høres egentlig ikke ut som om noenting passer for deg slik du beskriver deg selv. Prøv å søke på "making money online" med Google, kanskje du finner noe lurt. Huff ( Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Hva med økonomi, kan være noe den veien som passer greit. Lenke til kommentar
Ateist Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Freelancer som involverer skriving kan jeg tenke meg ville passe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nPXKDE Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Jeg glemte forresten å skrive at jeg har 2'er i matte og sliter med å stå i det faget, så økonomi og sånt tror jeg nok ikke ville passe :/ det beste faget mitt er engelsk. Vi fikk nettopp halvårskarakterene i posten og jeg kunne sagt hva jeg fikk i de forksjellige fagene hvis det har noe å si, men nå kan jeg ikke finne dem. Men jeg fikk hvertfall 5 i engelsk, og 6- på engelsktentamen vi hadde før jul. Jeg fikk helt greie karakterer i andre fag, fikk 3'er i gym da. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 5 i engelsk er bra. Er du flink til å oversette til norsk så kan du gjøre noe med de horrible norske tekstene Netflix bruker. Da blir jeg meget takknemlig Det er faktisk ikke et tulleforslag, du kan leve på det og det er veldig dårlig stellt på den fronten. En random'ish link http://www.subtitlers.org.uk/ Lenke til kommentar
Akse Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Hei, jeg er ei jente på 16 år som går første året på vgs. Jeg går helse og oppvekst. I det siste har jeg vært veldig stresset og bekymret med tanke på at jeg ikke vet hva jeg vil jobbe som. Jeg vet hva du tenker, at jeg bare er 16 år osv, men når jeg går på helse så er det bare dette året, og så neste år velger man den linjen man vil gå på videre, og så to år i lære og så er man utdannet. Og når man først har begynt på noe så har jeg ikke lyst til å avbryte og begynne helt på nytt på en annen utdanning. Jeg vet ikke engang om jeg går på riktig linje for meg, men jeg vet ikke hva annet jeg ville gått på og jeg vil ikke gå første året om igjen nå som jeg snart er ferdig med det første året. Jeg vil egentlig helst ha en enkel jobb med få kollegaer der man ikke møter mange mennesker. Jeg vil helst ha en jobb som varer fra et klokkeslett til et annet (altså ikke turnus) og kan gjerne jobbe hjemmefra eller på et kontor for meg selv. Men jeg vet ikke om man kan bli noe slikt av å gå på helse. Vet ikke helt om jeg har lyst til å ta påbygg akkurat.. Jeg vil også ha en normal/høy lønn, ikke sånn at man såvidt tjener noe. Min personlighet/mine egenskaper er: - jeg er litt sånn sjenert med mennesker jeg ikke kjenner - er ikke så flink til å snakke for meg - er flink til å snakke over internett (skrive( - er ikke flink med hendene (stygg skrift, ikke flink til å lage ting) - liker ikke mye stress - liker å sove lenge (men forstår at jeg mest sannsynlig ikke kan gjøre det når jeg skal på jobb - vil ha fridager (selvføgelig) som helg og ferier. - liker å være med vennene mine, men hvis vennene mine ikke er der liker jeg å jobbe alene isteden for med folk som jeg ikke liker/ikke liker meg/som jeg ikke kjenner så godt. Ja det var litt om meg og hva slags jobb jeg ønsker. Håper dere kan hjelpe meg. Hei! Du er 16 år, og alt for ung til å finne ut av dette nå. De neste 10 årene vil du vokse enormt, og etter hvert finne ut hva som kan være noe for deg. Jeg er 25, og har akkurat funnet ut hva jeg skal drive med, så du har nok av tid. En fin utdanning som kan brukes til mye, er allmennfag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nPXKDE Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Hei, jeg er ei jente på 16 år som går første året på vgs. Jeg går helse og oppvekst. I det siste har jeg vært veldig stresset og bekymret med tanke på at jeg ikke vet hva jeg vil jobbe som. Jeg vet hva du tenker, at jeg bare er 16 år osv, men når jeg går på helse så er det bare dette året, og så neste år velger man den linjen man vil gå på videre, og så to år i lære og så er man utdannet. Og når man først har begynt på noe så har jeg ikke lyst til å avbryte og begynne helt på nytt på en annen utdanning. Jeg vet ikke engang om jeg går på riktig linje for meg, men jeg vet ikke hva annet jeg ville gått på og jeg vil ikke gå første året om igjen nå som jeg snart er ferdig med det første året. Jeg vil egentlig helst ha en enkel jobb med få kollegaer der man ikke møter mange mennesker. Jeg vil helst ha en jobb som varer fra et klokkeslett til et annet (altså ikke turnus) og kan gjerne jobbe hjemmefra eller på et kontor for meg selv. Men jeg vet ikke om man kan bli noe slikt av å gå på helse. Vet ikke helt om jeg har lyst til å ta påbygg akkurat.. Jeg vil også ha en normal/høy lønn, ikke sånn at man såvidt tjener noe. Min personlighet/mine egenskaper er: - jeg er litt sånn sjenert med mennesker jeg ikke kjenner - er ikke så flink til å snakke for meg - er flink til å snakke over internett (skrive( - er ikke flink med hendene (stygg skrift, ikke flink til å lage ting) - liker ikke mye stress - liker å sove lenge (men forstår at jeg mest sannsynlig ikke kan gjøre det når jeg skal på jobb - vil ha fridager (selvføgelig) som helg og ferier. - liker å være med vennene mine, men hvis vennene mine ikke er der liker jeg å jobbe alene isteden for med folk som jeg ikke liker/ikke liker meg/som jeg ikke kjenner så godt. Ja det var litt om meg og hva slags jobb jeg ønsker. Håper dere kan hjelpe meg. Hei! Du er 16 år, og alt for ung til å finne ut av dette nå. De neste 10 årene vil du vokse enormt, og etter hvert finne ut hva som kan være noe for deg. Jeg er 25, og har akkurat funnet ut hva jeg skal drive med, så du har nok av tid. En fin utdanning som kan brukes til mye, er allmennfag. Men hva skal jeg liksom gjøre, jeg går jo første året på helse og har hørt at dette siste halvåret går veldig fort. Vi er allerede i februar og jeg må søke på hvilken skole jeg skal på til neste år allerede før første mars. Og når jeg har gått ferdig vg2 så er det to år i lære (lærling) og så er jeg blitt utdannet som det. Da er jeg 19-20 år. Og vil ikke gjøre noen omvalg eller noe. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Tiden går like fort hele tiden Levealderen er ganske høy og de fleste jobber til de er godt over 60 år. Gjør du en helomvending når du er 30, bruker 5-6 år på utdannelse så har du fortsatt 24-25 år igjen å jobbe. Du må absolutt ikke bekymre deg for at du tar feil valg, det er meget vanlig å omskolere seg/ ta mer utdanning når man er langt eldre enn 20. Det er faktisk en god del 40 åringer som omskolerer seg også. Ta livet som det faller seg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nPXKDE Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Tiden går like fort hele tiden Levealderen er ganske høy og de fleste jobber til de er godt over 60 år. Gjør du en helomvending når du er 30, bruker 5-6 år på utdannelse så har du fortsatt 24-25 år igjen å jobbe. Du må absolutt ikke bekymre deg for at du tar feil valg, det er meget vanlig å omskolere seg/ ta mer utdanning når man er langt eldre enn 20. Det er faktisk en god del 40 åringer som omskolerer seg også. Ta livet som det faller seg Nå ble jeg litt mer rolig her :-) Lenke til kommentar
Visum Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Tiden går like fort hele tiden Levealderen er ganske høy og de fleste jobber til de er godt over 60 år. Gjør du en helomvending når du er 30, bruker 5-6 år på utdannelse så har du fortsatt 24-25 år igjen å jobbe. Du må absolutt ikke bekymre deg for at du tar feil valg, det er meget vanlig å omskolere seg/ ta mer utdanning når man er langt eldre enn 20. Det er faktisk en god del 40 åringer som omskolerer seg også. Ta livet som det faller seg Nå ble jeg litt mer rolig her :-) Jeg vil tro du havner i riktig sted med det først, siden du har såpass kontroll på hva som passer deg eller ikke - tenker på personlig egenskaper. Hvis du tar feil, så er det ingen krise. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Du kan alltids begynne på en annen linje på vg1. Det er ingenting som sier at du må gå videre til vg2 og i lære nå. http://www.vilbli.no/ er en flott side som gir deg info om forskjellige linjer på vgs. Ta en titt der. Jeg vil likevel anbefale deg å ta en prat med rådgiver på skolen. Fullfør også året, da har du fullført noen fag og slipper å ta dem om igjen. En fin utdanning som kan brukes til mye, er allmennfag. Almenn, eller studiespesialiserene, gir deg jo ikke noe mer enn at du kan gå videre på høyskole eller univesitet. Jeg vil ikke anbefale noen å gå studpess fordi de ikke vet hva de vil bli. Jeg kan ikke se for meg at det hjelper på motivasjonen. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Tiden går like fort hele tiden Nope, den går raskere med årene Alvorlig talt, så virker det i alle fall sånn på den enkelte. Jeg er 28 år. De siste 12 månedene som har gått har utgjort 3,5% av livet mitt. For en som er 16 var det forrige året over 6% av deres liv hittil, og vil ha vært opplevd som en lenger periode. Du merker det når du blir eldre, tiden går fortere Trådstarter har forøvrig ikke noe å stresse med Lenke til kommentar
baguett Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Du kan alltids ta påbygging i vg3 hvis du vil ha mulighet til universitet senere, men om du fullfører vgs og lærlingstiden, og kanskje jobber noen år, så er det også veldig bra, arbeidserfaring er bra å ha, og det får du ikke på skolen Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Slapp av. Uansett hva du gjør, låser du deg ikke til én type jobb. Det er ikke vanlig å ha en rett utdanningsvei og deretter en rett karrièrevei. De aller fleste går litt på skrå, et skritt eller to til høyre og venstre og kanskje et skritt tilbake før de går fremover igjen. Jeg forstår godt at du ikke har lyst til å begynne på nytt med noe. Jeg tenkte også slik i din alder. Men når du har funnet ut hva du har lyst til å drive med, gjør det ingenting og du får ikke hastverk med å bli ferdig utdannet. Jeg fant bare nylig ut hva jeg har lyst til å drive med selv. Jeg er nesten 23 år, har en bachelorgrad og har prøvd meg litt frem i arbeidslivet. Videregående og 3 - 5 år studier virket fryktelig lenge da jeg var 16 år gammel. Nå er jeg mer redd for å komme ut i arbeidslivet med fast stilling for fort. Jeg har prøvd en annen utdannelse dette året og ender med å begynne på master i år. Du sier at du er sjenert og lite flink til å snakke. Er dette noe du kan tenke deg å bli bedre på? At du ikke er flink til dette nå er overhode ikke noe problem, men siden det er en essensiell del av faget ditt, bør det være noe du ønsker å drive med hvis du skal bli helse- eller barnearbeider. Hvis ikke du vil dette, er det ingen skam å endre retning. Du kan begynne rett på påbygg etter vg2 og da vil en hel verden av andre muligheter åpne seg. Det vil være naturlig hvis du ønsker en kontorjobb. Hvis du vil studere noe som likner på økonomi, men ikke inneholder så mye matte, kan du vurdere markedsføring eller ledelse. Da vil du konkurrere om mange av de samme jobbene som økon Jeg studerte selv økonomi og fikk deretter jobbe på et kontor i en markedsavdeling. Da fikk jeg først et eget lite kontor der jeg for det meste jobbet selvstendig, fikk skrive mye, fikk bruke språkkunnskaper og sendte arbeidet mitt videre med e-post. Jeg kunne ikke sove veldig lenge, men jeg hadde fleksible arbeidstider, så jeg hadde noe frihet til å bestemme selv når jeg ville starte og slutte på jobb, så lenge jeg i snitt jobbet 40 timer i uka. Ellers er det helt rimelige ønsker du har listet opp, men som du sikkert forstår, finnes det ingen jobb som oppfyller alle punktene like mye. 5 i engelsk er bra. Er du flink til å oversette til norsk så kan du gjøre noe med de horrible norske tekstene Netflix bruker. Da blir jeg meget takknemlig Det er faktisk ikke et tulleforslag, du kan leve på det og det er veldig dårlig stellt på den fronten. En random'ish link http://www.subtitlers.org.uk/ Det er dessverre en grunn til dette og det er at det er uattraktive jobber. Pay peanuts, get monkeys. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Tiden går like fort hele tiden Nope, den går raskere med årene Alvorlig talt, så virker det i alle fall sånn på den enkelte. Jeg er 28 år. De siste 12 månedene som har gått har utgjort 3,5% av livet mitt. For en som er 16 var det forrige året over 6% av deres liv hittil, og vil ha vært opplevd som en lenger periode. Du merker det når du blir eldre, tiden går fortere Trådstarter har forøvrig ikke noe å stresse med Jeg er eldre Tiden går verken fortere eller saktere. Akkurat likt hele tiden. At et år er en lavere prosentandel av livet for hver år som går er et idiotisk argument Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Skrev ikke at den går fortere, men at det oppleves slik Husker fotball-VM i 94, da jeg var 7 år. De fire årene frem til jeg var 11 i VM i 98 kjennes gikk saaaakte! Nå synes jeg det er VM stadig vekk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nPXKDE Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Men vet noen av dere om man er "nødt" til å gå i lære etter 2 vgs når man går på helse? Blir man liksom satt ut til det eller er det noe man må søke på selv privat liksom? Tenker at hvis jeg ikke går i lære så kan jeg jo jobbe mot noe annet som jeg har mer lyst til enn noen innen helse, og da har jeg vel de 2 årene på helse som grunnlag om jeg eventuelt skulle ombestemme meg, eller? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Det må ikke gå i lære. Læreplass bør du søke etter selv. Du søker etter læreplass gjennom vigo, men det er ikke noe å gå ut ifra. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå