AnonymDiskusjon Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 God dag, Jeg vet om en som spiller poker på nett, og samtidig mottar AAP fra NAV. Nå vet jeg ikke hvor mye han tjener på det, men han har sagt at han tjener "litt". Jeg har tenkt å tipse NAV angående dette. Noen som vet hvordan jeg skal gå frem med dette, hvordan de kan ferske ham, og hva slags straff han kan vente seg? Anonymous poster hash: 6c1f6...f73 Anonymous poster hash: 6c1f6...f73 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 (endret) Hvorfor skal du melde ham? Om det er en hobby er det jo ikke noe NAV har noe med.Det kan direkte sammenlignes med å vinne i lotto. Endret 5. februar 2016 av Dufen 6 Lenke til kommentar
Izor Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 God dag, Jeg vet om en som spiller poker på nett, og samtidig mottar AAP fra NAV. Nå vet jeg ikke hvor mye han tjener på det, men han har sagt at han tjener "litt". Jeg har tenkt å tipse NAV angående dette. Noen som vet hvordan jeg skal gå frem med dette, hvordan de kan ferske ham, og hva slags straff han kan vente seg? Anonymous poster hash: 6c1f6...f73 Anonymous poster hash: 6c1f6...f73 Første spørsmål: Hvorfor skal du tipse NAV om dette, eller for å spørre på en annen måte. Hva er det du skal tipse NAV om? Så fremt denne pokerspillingen ikke kan sies å være av profesjonell art, ser jeg ikke helt hvor relevant det er at denne personen spiller poker. Når du sier at han tjener "litt", betyr vel det at spillingen er av ett noe begrenset omfang. Etter en kjapp gjennomgang av NAVs retningslinjer for AAP, så fremgår det at vilkåret for AAP, er at du må ha en nedsatt arbeidsevne på mer en 50%. Samt at du må følge de aktivitetene NAV stiller som krav. Så lenge han gjør dette, ser jeg ingen grunn til at han ikke kan spille poker på "fritiden". Ut i fra NAVs sider, ser det heller ikke ut til at det ligger noe krav for inntekt. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 (endret) Tror ikke han kommer til å bli straffet. Pokerspill på nett er i utgangspunktet en fritidsaktivitet. Ville du gjort det samme om en du kjente var så god på oddsen at han gikk litt i pluss? Endret 5. februar 2016 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Hvorfor skal du melde ham? Om det er en hobby er det jo ikke noe NAV har noe med. Det kan direkte sammenlignes med å vinne i lotto. Nope. Det er en grunn til at det finnes profesjonelle pokerspillere som tjener til livets opphold +++. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 I så fall må Nav bevise at det drives profesjonelt. 3 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Hvorfor skal du melde ham? Om det er en hobby er det jo ikke noe NAV har noe med. Det kan direkte sammenlignes med å vinne i lotto. Nope. Det er en grunn til at det finnes profesjonelle pokerspillere som tjener til livets opphold +++. Det er utenfor poenget da disse per definisjon har dette som jobb. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Du kan sjølvsagt ringe eller sende brev til NAV med slike opplysningar dersom du vil. Kva NAV vil gjere med opplysningane og kor mykje tid dei vil bruke på å eventuelt samle inn meir data får bli opp til dei. Uansett så rekner eg med at det må være eit forholdsvis stort omfang før dette kan få konsekvensar for AAP utbetalinga. Der ikkje som at folk mister AAP dersom dei har beskjedne inntekter, enten dette er gevinst i pokerspel, panting av 5 øl-flasker, eller liknande. Men dersom spelinga er såpass omfattande at det til saman utgjer ei 50% stilling så vil nok eit slikt levebrød være rellevante opplysningar for NAV. Og i alle fall så lenge han i all hovedsak taper pengar på spelinga og ikkje livnærer seg på det, så bryr nok ikkje NAV seg nevneverdig. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Hvorfor skal du melde ham? Om det er en hobby er det jo ikke noe NAV har noe med. Det kan direkte sammenlignes med å vinne i lotto. Nope. Det er en grunn til at det finnes profesjonelle pokerspillere som tjener til livets opphold +++. Det er utenfor poenget da disse per definisjon har dette som jobb. Det er da ikke utenfor poenget siden NAV skal vite om når klientene har jobb. Om fyren TS nevner er så god i poker og tjener så gode penger at det kan regnes som jobb kan ikke vi vite 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Nei? Så hva er vitsen med å melde noen som man ikke engang vet hvor mye vinner på nettpoker? LATTERLIG lavmåls sjalusi, intet annet. 6 Lenke til kommentar
Ateist Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 God dag, Jeg vet om en som spiller poker på nett, og samtidig mottar AAP fra NAV. Nå vet jeg ikke hvor mye han tjener på det, men han har sagt at han tjener "litt". Jeg har tenkt å tipse NAV angående dette. Noen som vet hvordan jeg skal gå frem med dette, hvordan de kan ferske ham, og hva slags straff han kan vente seg? Anonymous poster hash: 6c1f6...f73 Anonymous poster hash: 6c1f6...f73 Tjener "litt" er sikkert under den summen man kan tjene lovlig uten å skatte på det. Tror det ligger rundt 50.000. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Nei? Så hva er vitsen med å melde noen som man ikke engang vet hvor mye vinner på nettpoker? LATTERLIG lavmåls sjalusi, intet annet. Vitsen er vel at TS er en lavmåls og sjalu person som trenger litt utløp for frustrasjonene sine 2 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Nei? Så hva er vitsen med å melde noen som man ikke engang vet hvor mye vinner på nettpoker? LATTERLIG lavmåls sjalusi, intet annet. Vitsen er vel at TS er en lavmåls og sjalu person som trenger litt utløp for frustrasjonene sine Ja det er ikke vanskelig å tenke den veien nei... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Om det er mistanke om at noen misbruker NAV systemet er jo det en god grunn til å si fra. Jeg har riktignok selv ingen stor formening om dette går under misbruk eller ikke, men det er vel bare å spørre NAV. Penger man får inn er inntekt uansett hvordan man får dem inn. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 (endret) Dette har ikke så mye med inntekt å gjøre. Arbeidsavklaring er noe man får innvilget fordi arbeidsevnen er nedsatt, og pengene er ikke behovsprøvd. Du kan få arbeidsavklaring selv om du er styrtrik, men ikke sosialstønad. Får man seg en bijobb under arbeidsavklaring skal timene føres på meldekortet, men det spiller ingen rolle om du tjener 150 eller 1000 kroner i timen. Det er hvor mye du jobber som teller. Akkurat her kan kanskje inntekt bidra til å skille mellom jobb og hobby. Tjener han ikke penger på pokeren har det ikke noe å si om han spiller 50 timer i uka. Endret 5. februar 2016 av Isbilen Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2016 TS her. Nei, dette har ikke noe med sjalusi å gjøre. Og jeg er ikke her for å diskutere hvorfor jeg ønsker å melde ham til NAV. Denne personen har sagt at han hadde "såvidt" klart seg uten pokerinntektene. Da betyr det vel at han tjener mer enn "litt". Vet ikke hvor profesjonnelt han spiller, men han deltar på pokerturneringer i Oslo etc. Anonymous poster hash: 6c1f6...f73 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 http://www.dagbladet.no/2016/02/06/nyheter/fritid/spill/okonomisk_politikk/poker/43046003/ Lenke til kommentar
Ateist Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Dropper pokerskatt: Urimelig å beskatte «tilfeldige gevinster» Fantastisk, da er det rett tilbake til spillinga. Eller glem det, det har vært elendig siden Bush-regjeringa stengte tilgang for amerikanske kredittkort i 2006. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 At gevinst i poker er tilfeldig er det dummeste jeg har hørt.. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 At gevinst i poker er tilfeldig er det dummeste jeg har hørt.. Litt off-topic. Men gradenav tilfeldigheita ved pokerspeling vil vell variere ein del med kva type poker ein spelar? I Texas holdem så bruker ein færre kort i kvar runde, så der vil ein dyktig pokerspelar ha ein stor fordel ved å kunne kalkulere sannsynlegheita for kva kort som kjem neste gong, i tillegg til det å lese pokerfjes. I klassisk poker der kvar spelar sitter på 5 kort i hånda så vil vell flaksen spele ein langt større rolle? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå