Gå til innhold

hvordan få mbr til å laste grub.conf igjen?

enemigo

Anbefalte innlegg

Regner med dette er et ganske standard problem, men jeg fant ikke mye nyttig på google.

La inn winXP på nytt, og nå laster maskina winXP automatisk. Har to kjerner av RH9 liggende på maskina, og grub.conf fila er vel uendra. Trenger noen tips til hvordan jeg kan få lasta grub.conf igjen. Kommer ikke inn i Linux, såvidt jeg vet.

Mvh

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke giddi å lage det fordi det ikke er diskettstasjon på denne bærbar'n. Får vurdere å bruke en memorystick hvis jeg ikke får noe andre forslag.

K

cd er vel lettest... De tar ikke store plassen osv..

Vet at Gentoo har en bootcd som er liten, du finner nok noen dedikerte saker også som funker bra.. Skal du ta 2fluer i en smekk kan du jo laste ned Gnoppix, eller kanskje Knoppix ;)

Lenke til kommentar

Jeg er litt dårlig på dette...

Heiv inn RH cd'en og valgte rescue, så fikk jeg noe spm og språk osv. Til slutt var den ferdig med å laste, og jeg fikk tilgang til endel kataloger. Men jeg vet ikke hva jeg endrer hvor for å fikse dette.

grub-install /dev/hda -> fant ikke sbin/"enda et katalognavn, husker ikke i farta"

Flere tips?

K

Lenke til kommentar
Jeg er litt dårlig på dette...

Flere tips?

K

hmm, pr0ver aa skrive noe i farta.

mkdir /mnt; cd /mnt
mkdir hda1;mkdir hda2;mkdir hda3
mount /dev/hda1 /mnt/hda1
mount /dev/hda2 /mnt/hda2
mount /dev/hda3 /mnt/hda3

Maa finne ut hvilken som er root :)

ls hda1
ls hda2
ls hda3

paa hvem av disse stod det "/usr /var /etc" osv, la oss si f eks hda3

chroot /mnt/hda3
grub-install /dev/hda

... Eller kanskje det ikke funker :p.. Vet du med en gang hvilken partisjon som er root saa haapper du bare over alt det un0dvendige i starten (utenom at du maa mounte root partisjonen da).. -- Jeg blir vel skutt for dette svaret :p

Endret av Velmont
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...