Gå til innhold

Dell slipper ny skjerm med syltynne rammer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lekker den mye av bakbelysningen?

Dell pleier å gjøre det bra her. Jeg har U2414H, som også har tynne rammer som denne og bakbelysningslekasje er ikke et problem her. Så det er ikke grunn til å tro at denne nye skjermen skal ha problemer med det heller.

Grunnen til at jeg spør, er at jeg er på utkikk etter flere skjermer enn de jeg har, og til nå har alt jeg har rørt i vært bakbelyst. Dessverre så har ikke den teknologiske utviklingen penetrert markedet skikkelig med rimeligere OLED, eller hva som nå enn måtte være bedre i folks øyne.

Nyeste monitoren jeg har er:

Samsung S27C650D

Og den er helt ræva mhp. bakbelysningen. Er slik at når en ser på hvitt så er hele skjermflaten full av forskjellige grå, rosa og beige fargetoner, det er ikke hvitt, og man ser meget tydelig at det er bakbelyst. Skjermen lekker da per definisjon som en sil.

Ellers er oppløsning og en del andre egenskaper med skjermen slett ikke værst, så det er ikke et helt ille kjøp. Men, jeg forstår jo at de kunne strukket seg langt, og ha laget skjermen sååååå veeeldig mye bedre enn dette her.

Da ville jeg heller hatt ên 40" 4K skjerm alla denne. Går også rykter om at det skal komme en 38" Ultra wide monitor med DP 1.3 mot slutten av året også, med 3840x1600 oppløsning om jeg husker rett   :cool:

Så ikke værst ut, en liten digresjon som jeg synes fortjener litt belysning, det er når nesten 2 min ut i video er forløpt, så viser de en USB-hub på baksiden som er integrert i skjermen. Ellers så virker gutta i videoen flinke til å belyse andre svakheter som betyr så myye mye mere for en som bruker.

Elsker å se hvor dårlig disse USB-portene kan være produsert. Det ser jo helt for jævlig ut bak der på den skjermen, som om du har en tanngard tenner som aldri har sett tannregulering  :love:
Endret av G
Lenke til kommentar

Hvis du vil kjøpe skjerm og du vil ha en god skjerm, så kan du ikke gå feil med Dell. Folk her sammenligner her med NEC og Acer.... Folk som gjør det burde virkelig sjekke litt mer detaljert hva Dell sine skjermer er. Fordi de er helt klart bedre.

Jeg tror ikke de fleste er klar over det, men Dell sine Ultrasharp er alle av bedrifts-kvalitet. Det er ikke typiske konsumer produkter. Og når du kan få noe som ikke er consumer produkt i vanlig butikk til en lav pris ( du kan få dem nede i 1500 kr(!) ) så er det ikke tvil om hva som er det beste valget.

Dell bruker jo alltid LG.Display sine skjermer, og LG.Display sine skjermer er best, uten tvil. Så skjermer som LG Ultrawide kan og anbefales. LG lager veldig gode panel til en god pris, og Dell pakker dem alltid bra inn. God kvalitet, så godt som alt av funksjoner osv er det.

Unntakene er om du skal noe spesielt. Dell er gode allroundere, eksepsjonelt gode for kontor og generelt arbeid. Hvis du skal spille derimot og skal ha super raskt og høy refreshrate, så passer nok AUOptronics sine nye IPS paneler bedre. De finer du i Acer, Asus osv monitorer. AUOptronics TN paneler er og gode. Generelt, AUOptronics fokuserer på spill, og de har skjermer som absolutt ikke er ille på farge, kontrast osv.

Samsung lager sikkert greie skjermer de, men selv om de er store på TV og har mye bra der, og er gode på skjerm til mobil osv, så ser jeg ikke helt når det er bra å kjøpe en Samsung. Jeg ville gått for en LG.Display laget av Dell skjerm eller en AUOptronics fra Benq, Acer, Asus osv. AUOptronics dekker både low-end billige skjermer (både VA og TN) og high end gaming skjermer. LG.Display og Dell dekker resten.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Da ville jeg heller hatt ên 40" 4K skjerm alla denne. Går også rykter om at det skal komme en 38" Ultra wide monitor med DP 1.3 mot slutten av året også, med 3840x1600 oppløsning om jeg husker rett  :cool:

Fujitsu Super-MVA mot AH-IPS fra LG.Display.....

Beklager, disse er ikke i samme klasse. Jeg hørte litt på videoen og om at skjermen kunne deles inn i forskjellige signaler. Det betyr at skjermen er tiled sannsynligvis. Altså at den er satt sammen av flere skjermer, istedenfor å være et panel. En dårlig ting, ikke noe bra. Du må gjerne kjøpe denne om du vil, men jeg bare sier, dette er ikke i nærheten av å være noen Dell Ultrasharp. Det er bare 4K og fancy greier til en lav pris. De kan kalle det hva de vil, men det er ikke noe pro og fantastisk med den. De går for lav pris. Jeg vil og nevne at så godt som ingen kjøper skjermer fra Fujitsu, og nesten ingen bruker Super-MVA. Premium MVA brukes derimot mye mer, og er en AUOptronics teknologi. Ikke overraskende at det er et japansk selskap som selger en japansk skjerm for å si det slik. Heller ikke overraskende at taiwanske AUOptronics som selger til taiwanske BenQ, Acer, Asus osv selger langt mer. Heller ingen overraskelse at skjermer som Dell sin eller lignende blir kjøpt inn i store mengder til bedrifter. Noen folk på youtube liker den muligens, men det gjør ikke at den slår en eneste Dell Ultrasharp, ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Så det å dele skjermen opp i segmentvis visningsmodus er hardwarebasert TKongen, slik du beskriver med delsegmentert og sammenpusslet helskjerm?

Går ikke an å få til med en ekstra chip og instruksjoner på et enkelt panelstykke?

Endret av G
Lenke til kommentar

Da ville jeg heller hatt ên 40" 4K skjerm alla denne. Går også rykter om at det skal komme en 38" Ultra wide monitor med DP 1.3 mot slutten av året også, med 3840x1600 oppløsning om jeg husker rett  :cool:

Fujitsu Super-MVA mot AH-IPS fra LG.Display.....

Beklager, disse er ikke i samme klasse. Jeg hørte litt på videoen og om at skjermen kunne deles inn i forskjellige signaler. Det betyr at skjermen er tiled sannsynligvis. Altså at den er satt sammen av flere skjermer, istedenfor å være et panel. En dårlig ting, ikke noe bra. Du må gjerne kjøpe denne om du vil, men jeg bare sier, dette er ikke i nærheten av å være noen Dell Ultrasharp. Det er bare 4K og fancy greier til en lav pris. De kan kalle det hva de vil, men det er ikke noe pro og fantastisk med den. De går for lav pris. Jeg vil og nevne at så godt som ingen kjøper skjermer fra Fujitsu, og nesten ingen bruker Super-MVA. Premium MVA brukes derimot mye mer, og er en AUOptronics teknologi. Ikke overraskende at det er et japansk selskap som selger en japansk skjerm for å si det slik. Heller ikke overraskende at taiwanske AUOptronics som selger til taiwanske BenQ, Acer, Asus osv selger langt mer. Heller ingen overraskelse at skjermer som Dell sin eller lignende blir kjøpt inn i store mengder til bedrifter. Noen folk på youtube liker den muligens, men det gjør ikke at den slår en eneste Dell Ultrasharp, ikke i det hele tatt.

Jeg linket til den 40" 4K skjermen som et alternativ til flere skjermer. Jeg vet da at Dell skjermer er av mye bedre kvalitet. Selv har jeg en BenQ BL3201PT, og den har panel fra LG om jeg husker riktig. 

Lenke til kommentar

Så det å dele skjermen opp i segmentvis visningsmodus er hardwarebasert TKongen, slik du beskriver med delsegmentert og sammenpusslet helskjerm?

Går ikke an å få til med en ekstra chip og instruksjoner på et enkelt panelstykke?

Jepp, som oftest er det akkurat det det er. Det er ofte vanskelig/dyrt å lage visse størrelser og/eller oppløsninger. Dermed så deler de det opp i to panel. Se f.eks Dell og Apple sin 5K skjerm. Det er egentlig en LG skjerm med to paneler i seg. Panelene kan kalibreres individuelt, og få signal individuelt. Så noen ganger når dette gjøres, så gjør skjermprodusent det til en feature for å selge. I dette tilfellet er det helt klart at den er (sannsynligvis) delt opp pga av pris. Så tar de med en feature som gjør at du kan vise flere bilder samtidig. Som igjen blir en billig løsning for flerskjerm setup.

Og da kommer vi inn på egen chip. Godt mulig det går an. Det er nok fult mulig å få til å dele skjermen, men hvor er motivasjonen for å bruke ekstra penger på det? Hvis du virkelig ønsker noe slikt kjøper du flere skjermer. Det å dele opp en skjerm slik er en billig løsning. Det å dele opp skjermer i seg selv er ofte en billigløsning. Samme med 5K skjermen. LG kunne nok laget et panel med 5K oppløsning, men det er langt billigere å bare produsere to paneler som allerede er kjente og greie å produsere og sette sammen. 5K er dyrt nok som det er. Hadde de ikke gjort det, hadde vi ikke hatt 5K. Enkelt og greit. Det hadde vært for dyrt.

Litt analogi ang. økonomien for dette. Tenk deg en silisium wafer. Det er en rundt plate, og der "stikkes" CPUer ut som du stikker pepperkaker ut av en deig. På en wafer vil det alltid være feil. Hvis det er feil et sted på "pepperkaken" din, så må den kastes. Lager du en stor pepperkake er altså sjansen for feil et sted på pepperkaken ekstremt stor og nesten alt vil kastes. Med små pepperkaker så vil de fleste være uten feil. Det er dette prinsippet som gjør at en Intel Core i7-6700K er like stor i areal som en SoC i en mobil. Selv om det altså er en desktop med masse plass og CPUen er relativt stor. Den vil fortsatt være rundt 1 cm^2 akkurat som i en iPhone/Galaxy/Sony/LG osv. Det er derfor det er hovedkort med to CPUer. Du kan ikke på en økonomisk måte lage dem større, så da må du ha flere. Det er ikke det samme for skjermer, men det er en del som er likt som gjør at det å sette sammen to paneler kan være langt billigere enn å lage et stort.

Jeg linket til den 40" 4K skjermen som et alternativ til flere skjermer. Jeg vet da at Dell skjermer er av mye bedre kvalitet. Selv har jeg en BenQ BL3201PT, og den har panel fra LG om jeg husker riktig. 

Da misforstod jeg deg. Trodde du var av samme mening som mange andre her i tråden virker å være.

Jeg ville uansett ikke sagt den er et alternativ til flere skjermer. Den virker ikke på samme måter som flere skjermer gjør. Forskjellig i utforming og form, langt mindre fleksibel. En LG Ultrawide er et mer reelt alternativ. Den virker faktisk som et multimonitorsetup i en skjerm. Jeg bruker flere skjermer. Jeg kunne aldri tenkt meg å brukt en stor 4K, men en Ultrawide hadde absolutt vært noe. Noe type arbeid fungerer gjerne på stor 4K, men stor 4K er en helt annen opplevelse enn flere skjermer eller ultrawide.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spør, er at jeg er på utkikk etter flere skjermer enn de jeg har, og til nå har alt jeg har rørt i vært bakbelyst. Dessverre så har ikke den teknologiske utviklingen penetrert markedet skikkelig med rimeligere OLED, eller hva som nå enn måtte være bedre i folks øyne.

Nyeste monitoren jeg har er:

Samsung S27C650D

Og den er helt ræva mhp. bakbelysningen. Er slik at når en ser på hvitt så er hele skjermflaten full av forskjellige grå, rosa og beige fargetoner, det er ikke hvitt, og man ser meget tydelig at det er bakbelyst. Skjermen lekker da per definisjon som en sil.

Ellers er oppløsning og en del andre egenskaper med skjermen slett ikke værst, så det er ikke et helt ille kjøp. Men, jeg forstår jo at de kunne strukket seg langt, og ha laget skjermen sååååå veeeldig mye bedre enn dette her.

Her er Samsung S27B970D - kjenner du deg igjen?:

P1110733_small.JPG

Det der ser ikke optimalt ut.

Lekasjen på U2414H er minimal og svartnivået er bra som en IPS pleier å være. Det er også relativt lite glow på akkurat denne skjermen, er vi heldige så får de nye monitorene samme egenskaper.

Du får jo OLED med 120 Hz fra Dell også, men du må gjerne selge halve familien for å få råd. :p

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tro at "Nec og Acer" ble nevnt som om det var to produsenter i samme gata, mens Dell var bedre, lizzm. Nec produserer grafikkskjermer og Dell produserer office-skjermer. 

Og ja, jeg har skjermer fra alle de tre produsentene. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Dell Ultrasharp er et "safe" valg, det er jevnt over gode skjermer. Bortsett fra at min modell U2412M er den eneste jeg vet om som har/har hatt problemer med Windows 10 - klarte ikke gjenkjenne skjermen over DisplayPort etter hvilemodus/reboot.

Supportforumet bare brusha det av med "The U2412M was not validated in Windows 10" og  8625.U2412M.JPG

Etter noen måneder og noen oppdateringer fra Microsoft eller AMD så jeg noen som skrev problemet hadde forsvunnet hos dem, og det gjorde det hos meg også, samtidig. Men det var kombinasjonen Windows 10 + DisplayPort + U2412M, for brukere med både AMD, Intel og Nvidia rapporterte det samme problemet, og alle som rapporterte problemet hadde Dell-skjerm. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bildet til AdNeuseam + et til:

Test(kilde): http://www.tftcentral.co.uk/reviews/samsung_s27b970d.htm 

Kategori(den er laaaang): Viewing angels og bunnen av panel uniformity

P1110733.JPG

P1110755.JPG

@AdNauseam @TKongen

Ja jeg kjenner meg igjen. Har vel ikke forsøkt i et mørklagt rom å se etter det sidevinkel-eksempelet. Tipper det framprovoseres temmelig likt i forhold til det fotoet der. Men, begge foto tatt forfra er spot-on.

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet, og har Dell U2413F-skjermer.

Var ikke klar over at det var pga. manglende Windows 10-støtte.

Selv sluttet bare å bruke Sleep Mode...

Problemet er strengt tatt ikke manglende Windows 10-støtte, men det ble brukt som unnskyldning for å stoppe support-prosessen i første ledd.

Jeg vil gjette på at problemet skyldes at Microsoft/Windows 10 endret på noe som påvirket for eksempel tidsrammene eller rekkefølger under handshake over displayport-protokollen. Det er mest nærliggende å tenke at dette er grafikkort-produsentenes ansvar å få til å virke, men når AMD, Nvidia og Intel-brukere rapporterer om det samme, mot bare helt spesifikke Dell-skjermer av relativt lik modell, virker det som et tilfelle som bare inntreffer sammen med en spesiell egenskap i akkurat disse skjermene.

Jeg har ikke sjekket hos de andre som rapporterte problemet, men det kan hende at problemet kun inntreffer i multiskjerm-oppsett.

Uansett så har problemet blitt borte for meg nå, og neste gang vil jeg nok ta kontakt med norsk support i stedet for å forville meg inn på support-forumene.

Lenke til kommentar

Når dere sier det har jeg opplevd det en gang med mine Dell skjermer (U2412M altså). En over DP og en over DVI, begge koblet til Nvidia grafikk. Skjedde en gang med DP skjermen. Restartet og ikke noe problem. Trodde bare ett eller annet merkelig hadde skjedd, var ikke klar over folk hadde problemer med dette.

Men ja, det jeg tenkte på når jeg sa Dell sine Ultrasharps var jo mer vanlige brukere eller til kontorbruk ol. Da vil du nok ikke kjøpe en veldig dyr skjerm fra hverken NEC eller Eizo. Og Dell sine skjermer er jo veldig safe skjermer ja. Ikke dårlig utseende, god skjerm for prisen, bra kvalitet. Enkle å ha med å gjøre, gode muligheter for justering. USB porter i skjer er et pluss som faktisk er ganske sjeldent, samme med kabelføring gjennom fot for mer orden. Og så kan en jo få dem i 16:10 :) Det er jeg veldig glad for hvertfall, selv om jeg både spiller og ser på 16:9 content ofte. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...