Gå til innhold

Vellykket hydrogen-fusjonskraftforsøk

Anbefalte innlegg

Stellaroidbrennkammeret i Greifswald i Tyskland klarte i går å fusjonere hydrogen kontrollere hydrogenplasma i omtrent ett sekund brøkdelen av et sekund. Innen 2025 tror forskerne de klarer å holde i gang prosessen i en halv time.

Les mer om forsøket og teknologien på http://www.cbc.ca/news/technology/nuclear-fusion-greifswald-1.3431541

Redigering: Rettet begrepene

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være negativ, men artikkelen sier at de klarte å lage plasma i brøkdelen av et sekund. For det første står det ikke noe om at de faktisk oppnådde fusjon; og antakelig var det ikke det de prøvde på i denne testen heller. For det andre står det at plasmaet eksisterte i brøkdelen av et sekund. Det står ikke noe om hvor stor denne brøkdelen var, men når det formuleres slik er det ofte snakk om en ganske liten prøkdel.

Endret av -trygve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prinsippet bak fusjon er å få to atomkjerner så nærmt hverandre at den sterke kjernekraften dominerer over Coloumb-frastøtningen. Har man valg fornuftige atomkjerner vil de da kunne slå seg sammen å bli til en tyngre atomkjerne. Problemet er bare det at den sterke kjernekraften har en rekkevidde på kun omlag 10-15m, og før man får protonene så tett blir Coloumbfrastøtningen ekstremt sterk siden den avhenger kvadratisk av avstanden. Derfor trenger man svært høy temperatur og/eller svært stort trykk for å få til fusjon. I solens indre er det svært stort trykk og også temmelig høy temperatur som skaper forhold for fusjon. Det høye trykket som finnes i solens indre virker fullstendig uoppnåelig for oss på jorden, så dermed kompenserer man i fusjonsforsøk med å øke temperaturen ytterligere.

Det at det er et plasma er først og fremst viktig fordi den elektriske ladningen til partiklene gjør at plasmaet kan kontrolleres med magnetfelter, noe som ikke er mulig med nøytral gass. Med de høye temperaturene som er nødvendig for fusjon vil atomene uansett ioniseres, så man hadde ikke unngått å få plasma om man så prøvde på det.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Vanskelig eller ei, det er visst viktig. Jeg vil anta at alle steg mot fusjon er relativt vanskelig, bare det å få til å ordne infrastruktur er et helvete.

Men jeg sier min mening bare, som er litt av hensikten med diskusjonsfora tror jeg, så få trygve svare deg når han får tid. Blir artig å se svaret hans :)

Lenke til kommentar

Hydrogenplasma er bare hydrogen fra noen få tusen grader (og opp) sånn at det blir ionisert. Hydrogenplasma er ikke spesielt vanskelig å få til, kanskje sammenlignbart med hvor vanskelig det er å slå på et lysstoffrør (ionisert argon og neon) men nå er neppe det hele hele historien i denne saken. Selv om dette sikkert er en veldig forenklet prøverunde. Jeg regner med at poenget med testen først og fremst var å klippe snorer og kaste glans over prosjektet. Oppstarten er nok bare en prøvevarming av hydrogenet for å se at maskinen klarer å fokusere det i stelleratoren og at det grunnleggende utstyret er i orden. Det ble garantert testet før Merkel kom på besøk. De spennende forsøkene kommer nok mye senere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg trodde bare dette var en variant av tokamak, men tar til meg rettelsen og retter innlegget.

Slik jeg har forstått det (jeg er ingen fysiker) er stelleratoren en "vridd" tokamak, vridd omtrent som et møbiusbånd. Poenget med dette er at i en tokamak er det lengre vei rundt ytterst enn innerst, dette betyr at magnetfeltene må krumme plasmastrømmen mer på innsiden enn på utsiden. I stellaratoren sørger vridningen for at alle deler av plasmastrømmen får like lang vei å gå for å komme rundt smultringen én gang. På grunn av denne vridningen er det mer komplekst å bygge en stellerator, men man kan visst få bedre kontroll over plasmastrømmen i en stellerator enn i en tokamak, noe som kan gi mulighet for høyere temperatur og derfor større effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...