Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble til hjemmenettverket når jeg er "ute"

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg har fiber fra altibox. Bruker hjemmesentralen og det trådløse på den. Har også en tplink p5 satt opp som AP, har også ac68u satt opp som det samme.

Da er det satt opp slik: hjemmesentral-->ac68u-->tplink

Spørsmålet her er da: Hvis jeg bytter plassering på ac68u og tplinken kan jeg da på ett vis sette opp ac68u'en slik at jeg kan koble meg på internett via hjemmenettverket når jeg ikke er hjemme? 

Har Merlin-build på Asus'en.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett litt på nettet angående openvpn og etter det jeg fikk ut av det skulle det være mulig, men hvordan det praktiseres er jeg usikker på. Jeg må bruke hjemmesentralen og det er den som kommer først i rekken og står som første router

Lenke til kommentar

Her er det spørsmål om hvordan hjemmesentralen er satt opp/konfigurert. Er den i rutermodus så må den konfigureres enten til å være VPN, kjøre i brumodus (brigde) eller NAT mot Asus. Om hjemmesentralen settes opp med VPN må Asusen settes i bromodus. I de to andre alternativene kan Asus fungere som ruter.

Trolig er det enkleste å kjøre VPN på hjemmesentral (om mulig) og så bruke Asusen som kun AP og switch.

Generelt bør man aldri sette opp et hjemmenettverk med ruter på ruter, det blir problemer, redusert ytelse etc. Personlig liker jeg best å kjøre leverandørens løsning (modemruter) i bromodus, da funksjonalitet og brukervennlighet i oppsett ofte er langt bedre på tredjepart utstyr.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg har fiber fra altibox. Bruker hjemmesentralen og det trådløse på den. Har også en tplink p5 satt opp som AP, har også ac68u satt opp som det samme.

Da er det satt opp slik: hjemmesentral-->ac68u-->tplink

Spørsmålet her er da: Hvis jeg bytter plassering på ac68u og tplinken kan jeg da på ett vis sette opp ac68u'en slik at jeg kan koble meg på internett via hjemmenettverket når jeg ikke er hjemme? 

Har Merlin-build på Asus'en.  

Hei FranZe.

Mitt forslag er (dersom du har forståelse for forkjellen på ektern og intern IP) at du tar kontakt med altibox og ber dem om å sette sentralen i Bridge mode. Da kan du konfigurere de to andre routerne dine slik du ønsker. Jeg anbefalr i tillegg å bruke AC68U som første ledde etter sentralen, da den er veldig enkel å sette opp.

Du velger selv hvilken interne IP adresse du vil ha i din serie. Da kan du sette opp natting som gjør at du styrer alle forepørsler som kommer fra internett, gjennom routeren og videre til den enheten du vil skal håndtere trafikken ved hjelp av porter.

Uansett hvilken du bruker først, husk at kun en av dem skal ha aktivert DHCP server. Det vil si at ut fra den IP (range) du velger, vil de andre enhetene du kobler til det interen nettverket, bli tildelt IP fra denne routeren. Mye brukt range er 192.168.1.1 - 192.168.1.254 eller 10.0.0.1 - 10.0.0.254

På denne måten er det bare routterens begrensning på hvor mange proter den kan håndtere og fordele til det interne nettet. Asus AC68U har også innebygget VPN som det her er nevnt, men jeg ville ikke fokusert på VPN før du har kontroll på de andre portene dine.

Håper ikke jeg krysser andre på denne tråden med samme svar.

Lykke til.

Mvh. Dobe

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Med Altibox setter man selv bridge mode fra "mine sider".

Men: Hva mener du med å "koble meg på internett via hjemmenettverket når jeg ikke er hjemme"? Når du er utenfor rekkevidde fra dine APer, vil du ikke kunne koble deg til nettverket hjemme uansett, med mindre du kommer FRA internett og inn til hjemmet.

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt :)

Ser ut som om jeg blir nødt til å kutte ut hjemmesentralen, sette den i bro modus og bruke Asus'en som router om dette skal fungere. Det er pga dekningsområdet jeg ikke vil gjøre dette, foreløbig i alle fall. Da blir jeg nødt til å ha en erstatter for hjemmesentralen.

med mindre du kommer FRA internett og inn til hjemmet.

Jepp. Var kanskje ikke så god forklaring jeg kom med, men at jeg har nettforbindelse der jeg befinner må jo være en selvfølge :)

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

For å teste ut dette satt jeg hjemmesentralen i bro modus. Er det da bare å aktivere openvpn på asus routeren? La alt stå på default settings (generelt) og sette brukernavn og passord?

Må jo nesten få testet det her :)

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

For å teste ut dette satt jeg hjemmesentralen i bro modus. Er det da bare å aktivere openvpn på asus routeren? La alt stå på default settings (generelt) og sette brukernavn og passord?

Kan hende du må laste inn Merlin Build, jeg fikk noen feilmeldinger på min N-66U med nyeste firmware, skiftet til Merlin og alt fungerte :)
Lenke til kommentar

Hvilken hastighet er mulig å oppnå med noe slikt? Har 100/100 linje, i andre enden er det rundt 80/15. Tok en speedtest måling i andre enden og endte på 8-9/8-9. Får en ikke høyere enn dette? Når sant skal sies er det helt sikkert ikke rett satt opp, da har jeg i alle fall hatt riktig flax :) Er det kryptering som kan senke farten? Synes jeg leste noe om det ett sted...

Kan hende du må laste inn Merlin Build, jeg fikk noen feilmeldinger på min N-66U med nyeste firmware, skiftet til Merlin og alt fungerte :)

Hvilken hastighet får/fikk du?

Regner med at den dårlige hastigheten kommer av opplastnings hastigheten som kun er 80/15<--

For det må vel både hentes og bringes regner jeg med? 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Du kan kjøre VPN serveren til OpenVPN hvor enn du ønsker på nettverket ditt.

Eneste regelen du må huske på er at om du ikke kjører den på endepunktet / Routeren mot nettet, så må du port forwarde porten til OpenVPN for at det skal funke.

Lenke til kommentar

Du kan sette hjemmesentralen i bro modus, eller legge inn ip til asus'en i dmz. Evt legge opp routing til asus'en på de portene du vil ha forwardet - allt gjør du fra dine sider hos altibox.

Deretter trenger du bare programere asus'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...