Gå til innhold

Mistet stipendet inntil videre, hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 18 år som går et påbyggingsår på VG3. Jeg fikk en epost fra Lånekassen der det sto 

"Hei.

Vi har stoppet utbetalingen din midlertidig. Logg inn på Dine sider for mer informasjon. Har du byttet lærested eller utdanning, må du sende inn en ny søknad til oss."

Vennlig hilsen Lånekassen.

Grunnen til dette er at jeg har veldig mye fravær. Det har automatisk satt seg en ny søknad inn på mine sider, men forventet behandlingstid er 3. mars. Jeg bor i en studentleilighet 15 mil unna foreldrene mine, med kontrakt til juli. Husleia er på 4900kr i måneden, noe som stipendet dekket før denne måneden. Jeg har en deltidsjobb, men får verken nok jobb, eller godt nok betalt til å betale alle regningene, mat, osv.

Så hva faen gjør jeg nå? Er dette noe NAV kan hjelpe meg med? Jeg har ikke sagt noe til foreldrene mine, og er usikker på om jeg tør. 

Meget takknemlig for tips eller annen relevant informasjon. 

Mvh konkurs student.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så du er elev og ikke student. Det er, utover det grammatiske, en vesentlig forskjell: foreldrene dine har fostringsplikt etter barnelova § 66 jf. barnelova § 68 annet ledd. Med andre ord er det foreldrene dine, og ikke staten, som er ansvarlige for at du har det du trenger. Studenter er i utgangspunktet dårligere stilt, for hovedregelen er at NAV ikke gir støtte til noen som er under utdannelse (selv om det finnes unntak).

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Du snakker med utleier. Du snakker med de du får regninger fra. Du spør om du kan få utsette en måned, eller bare betale delvis en måned.

Men først og fremst må du finne ut av hvorfor Lånekassen har stanset studiestøtten din. Det hjelper lite om du får betalingslette hvis det som kommer 3. mars er et avslag på videre støtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...