Gå til innhold

Harddisk ødelagt?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle til å sette i den svære brede ledningen (veit ikke hva den heter.. sånn 72 pins ledn?) inn i harddisken min.. så kjente jeg plutslig bare at noe knakk.. jeg sjekket og det så ikke verre ut.. en "pin" hadde knukket av... er det noe mulighet til å få årnet dette? eller er harddisken min TOTALVRAK? Det lå veldig mye av affeksjonsverdi på den...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den brede kabelen heter flatkabel eller IDE-kabel.

På eget ansvar: prøv å fest en liten metallpinne (binders f.eks.) inne i den hullet som tilsvarer den brukne pinnen. Vet ikke, men det kan meget mulig ødelegge harddisk/hovedkort værre enn det var fra før.

Kjenner du noen som kan sveise så smått, kan du kanskje få de til å prøve?

Kanskje kan du bytte ut printplaten med en fra en frisk harddisk (er strøm/idekontakt en del av printplaten?)

Ibas tar sikkert på seg oppdraget hvis du har penger.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-25 00:12, kobbevik skrev:

Jeg skulle til å sette i den svære brede ledningen (veit ikke hva den heter.. sånn 72 pins ledn?) inn i harddisken min.. så kjente jeg plutslig bare at noe knakk.. jeg sjekket og det så ikke verre ut.. en "pin" hadde knukket av... er det noe mulighet til å få årnet dette? eller er harddisken min TOTALVRAK? Det lå veldig mye av affeksjonsverdi på den...

*lol* Var en kar her som ba deg sveise den på :grin: Anyway, den må loddes på.. Hvis du ikke kan dette selv så få noen du kjenner eller et verksted til å ordne dette. Skal sant sies, kreves STOR kompetanse for å lodde på slike kort, for varmt og kortet blir ødelagt. Må ha temperatur regulert loddebolt og man kan maks være borti 5 sekunder av gangen. Loddepunktene er like små som knappenåls hoder. Alle pinnene må nok av for å skifte en, så på en hd her..

best du snakker med et elektronikk verksted..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...