flink_gutt Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 (endret) Edit: Diskusjonen er i ferd med å avsluttes, så noter innlegg nr #21 før du svarer. Burde det være forbudt ved lov å selge drops og karameller for billig? Jeg (16) spør seriøst, for siden jeg var 11-12 år har jeg hatt som mål å ikke spise mer enn 125 gram godteri pr måned, men målet kan bli satt på prøve med prisene på drops og karameller her vi nå har flyttet i utlandet ("gelegodteri" også, men akkurat det spiser jeg ikke om jeg så hadde fått det gratis). De er jo helt crazy når butikkene har godteritilbud, og det har de på et eller annet hver eneste uke! Forrige uke hadde butikken vår tilbud på 300 gram fruktkarameller (jordbær, solbær, sitron, appelsin, kiwi og mango, to typer i hver pose) til 12,64 kr (=4,21 kr/hg!). Denne uken koster 390 gram sjokoladekarameller 16,70 kr (=4,28 kr/hg) og 454 gram vaniljekarameller 17,75 kr (3,91 kr/hg!). Begge ukene har butikken hatt tilbud på tre poser drops (bringebær + sitron + eucalyptus, 140 gram pr pose) med "magebelte" rundt til 16,70 kr eller 3,98 kr/hg! (Bestevennen min her sier det "tilbudet" har butikken 12-18 uker i året og at planlegger man bare litt og har en smule lager i skapet behøver man aldri betale mer for de dropsene.) "Gelegodteri" kjøpt i virkelig store esker er enda billigere, bestevennen min fortalte at til jul hadde butikken her esker med 1,2 kg blandet slikt godteri (=så mye godteri jeg spiser på ti måneder...) til 35,86 kr eller 2,99 kr/hg og at man ganske ofte hadde de eskene til 41,77 kr eller 3,48 kr/hg! Og nå kom akkurat tilbudene for neste uke inn her: 840 gram fruktdrops for 23,97 kr eller 2,73 pr hg og 725 gram kaffekarameller for 22,91 kr eller 3,16 pr hg!!! I de to butikkene vi brukte i Norge husker jeg en slik dropspose jeg her altså kan få tre av til under 17 kr kostet 25-30 kr og "løsvektgodteri" kostet 14,90 og 15,90/hg. Når de hadde "tilbud" til jul og påske kostet "løsvektgodteri" 12,90, 10,90 eller 9,90/hg. Skulle man fått sjokoladekarameller 3,91 kr/hg i Norge, måtte man vel ikke kjøpt 390 gram, men 390 sekker? Butikken vår selger nok to store flotte salathoder for 12-13 kr, gulrot bedre enn i Norge til 19-20 kr for 2,5 kg, 30 egg 55-70 gram i toppkvalitet til ca 39 kr, kyllinglår 15-20 % billigere enn i Norge og frosset kjøttdeig 25-30 % billigere enn i Norge. Den selger imidlertid også melk for 17 kr/liter, vanlig hvitost for 110-120 kr/kg, servelatpålegg i hvert fall ikke billigere enn i Norge og syltetøy 35-50 % dyrere enn i Norge (for butikkens billigste omtrent samme pris for 600-750 gram her som for et kg i Norge). Burde en slik butikk ha lov å selge godteri så billig eller burde den hatt forbud mot å selge godteri under f eks 8-10 kr/hg? Butikkene her har jo alt et forbud mot å selge tobakk for billig. Det er ofte her båtene losser den tobakken slik at frakten bare blir større til nabolandet, men jeg har sett at der kostet den under 2/3 av her. Endret 23. februar 2016 av flink_gutt Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Butikkene burde da få bestemme prisene selv 7 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 4. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2016 Jamen, de får jo ikke det på tobakk, jfr det jeg sa? Hvorfor skulle det være annerledes for godteri? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Leste dessverre ikke alt du skrev. Men, godteri er ikke tobakk og motsatt. Enkelte ting blander staten seg inn i, men ikke alt. Det som ikke er direkte helseskadelig bryr de seg skjeldent om. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Eg har prøvd å lese innlegget ditt fleire gonger no, men misser alltid tråden før eg kjem halvvegs. Kva har butikken i utlandet med nokon ting å gjere? Kvifor er billege prisar ein prøvelse for målet ditt om å ete mindre enn 125 g snop i månaden? 3 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Eg har prøvd å lese innlegget ditt fleire gonger no, men misser alltid tråden før eg kjem halvvegs. Sliter med det jeg også... 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Noxhaven Skrevet 4. februar 2016 Populært innlegg Del Skrevet 4. februar 2016 Dag 38. Oljebarna har begynt å klage over at godteri er for billig. Det tyder på at de ikke lenger kan gå forbi et tilbud uten å handle. Slutt. Dag 57. De har mistet all viljestyrke. De søker hjelp. Det virker som om de ønsker at andre mennesker skal bli straffet grunnet deres egen svake vilje. Slutt. Dag 66. De har mistet forstanden. Siste observerte oljebarn sniffet hockeypulver av rumpa til en prostituert. Slutt. Dag 96. Det er en måned siden siste observasjon. Det ryktes om at alle enten har fått hjerteinfarkt eller flyttet til et sykehus ved svinesund. Slutt. 11 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Nei til mer unødvendig overformynderi! Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 (endret) Vel, vi har vel allerede en sukkeravgift her i landet. Spørsmålet er selvsagt om den er høy nok, med tanke på alle helseutgiftene som sukkerspisingen fører til. Jeg tror nok at å betale litt mer for godteri kan være en god ting, men muligens er det andre virkemidler som er best for å oppnå dette målet (som å skru opp sukkeravgiften). P.S. Kursiv er mer egnet til å understreke viktige ord i en tekst, enn det fet type er. Endret 5. februar 2016 av Aiven 2 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 5. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2016 (En praktisk merknad: Jeg måtte logge av kl 19:52 norsk tid og rakk derfor akkurat ikke å svare på #4 i går. Jeg registrerte innlegg #5-8 i dag ca kl 0600 norsk tid, men hadde da ikke noen muligheter for å svare på en fornuftig måte. Innlegg ble da lagret og svaret er skrevet off-line etter det og så lagt ut straks jeg igjen hadde tid og praktisk /mulighet for å koble meg på et nett for noe annet enn skoleoppgaver. Innlegg #9 har jeg litt kommentarer til og kommer jeg tilbake til straks jeg har praktisk mulighet for å logge på neste gang men det blir lite trolig før på mandag eller tirsdag.) Dette ble en lærerik tråd for meg, men det var visst om andre ting enn det jeg ønsket å lære og hadde spurt om jeg lærte absolutt mest. akila. aller først: Hvorfor svarer du egentlig på et innlegg når du ikke er nødt og ikke har lest innlegget? Du kan jo ikke vite ha den andre ønsker svar på uten det? Er det å svare for å svare viktigere enn å svare på det andre har spurt om et svar på? ) Så sier du at "godteri er ikke tobakk og motsatt." Nei, selvfølgelig ikke, men hva har det egentlig med denne saken å gjøre? Ser jo du sier at "det som ikke er direkte helseskadelig bryr de seg skjeldent om", men klarer ikke å følge den logikken helt. Verken bensin eller alkohol er nemlig heller "direkte helseskadelig" (sier en del voksne i hvert fall) dersom det brukes med måte, men man får ikke selge noen av delene for billig likevel, verken er vi bor nå eller i Norge. Skal du argumentere med vanedannelse på tobakk, så er altså godteri (sukker) også vanedannende akkurat som nikotin. Jeg spurte for så vidt heller ikke om myndighene brydde seg om dette, men om de burde bry seg om det. soleis, innlegget mitt var på skjermen (min skjerm) 27 linjer og det samme var den på et A4-ark. Dersom man "misser (alltid) tråden" igjen og igjen før man har lest halvveis i en slik tekst, altså etter maks 13 linjer vil jeg påstå det skyldes ett av to 1. Den som spør har ikke begrep om hverken grammatikk, tegnsetting, staving eller formulering. 2. Den som leser kan enten ikke lese eller er fullstendig ukonsentreret. Jeg vet at jeg har begrep om både grammatikk, tegnsetting og staving. Ikke feilfrit, men i hvert fall ikke dårligere enn gjennomsnittet. Jeg vet også at selv om jeg ikke skriver setninger på maks fem ord, er bare et par par setninger i første innlegget mitt lengre enn det Finn-Erik Vinje kaller "leservennlige setninger" og jeg har ikke registert spørsmål om noe uklart formulert. Da blir det jo veldig lett å tenke at grunnen til at folk mister tråden er 2, altså kan ikke lese eller er ukonsentrert. Ingen av de delene kan jeg gjøre noe med og ikke ser jeg på det som min oppgave å gjøre noe med slikt heller. For å kommenere dine to konkrete spørsmål: Det første er klart og tydelig besvart i innlegg #1, avsnitt #1 og har du falt ut så fort er jeg alvorlig bekymret om viktigere ting enn godteripriser. Til det andre: At lavere priser = mer som tilsier kjøp, alt annet like, trodde jeg var noe en gjennomsnittsutrustet 13-åring visste. At noen har som mål å ikke spise mer enn xxxxx av noe forteller vel ikke akkurat at de avskyr dette de ønsker å spise mer av? Tenk da videre selv hvilke mulige tolkninger som finnes før du påstår du minster tråden og ikke slipper den! L4r5, jeg er helt enig med deg i at unødvendig overformynderi ikke er er av det gode, men er dette mer unødvendig enn når man ikke selger f eks alkohol, melk eller bensin for billig? Noxhaven, hva er du egentlig du prøver å fortelle meg med diktet ditt (regner med det er ditt siden du ikke har satt kilde? Diktet er selvfølgelig tvetydig som alle OK dikt beregnet for aldersgruppe over tiåringer skal være. Jeg skal absolutt ikke kritisere for akkurat det,men skal minne deg om ... ord om at det som er dunkelt sagt er også dunkelt tenkt. Kan/vil man ikke presisere hva man prøver å fortelle med et tvetydig dikt når man får direkte spørsmål peker det også i retning av "det dunkelt tenkte" - om man ikke er for feig til å vedstå seg sine meninger i klartekst da... Noen kommetarer til diktet ditt har jeg likevel, Noxhaven (og kommentarene er altså til Noxhaven siden det er han som har skrevet): Jeg har aldri hørt noe om at "oljebarna" (som i Norge jo må være alle født etter 1969, jfr....) har begynt å klage på at godteri er for billig, så en kilde for riktigheten av den påstanden er du snill dersom det er dette du mener å fortelle. Om det er utelukkende meg du tenker på selv om du bruker flertall (=enten elendig språk og formuleringsevne eller behov for å opptre som kameleon) så bare en opplysning: Jeg har ikke klaget på at det er for billig, jeg har spurt om det bør få være lov å være så billig. Klarer du ikke å skille mellom de to begrepene er jeg ikke imponert over dine kunnskaper i norsk. Jeg har heller ikke sagt et ord om at det er for billig i Norge, og det er vel der "oljebarn" som kan norsk bor, i hvert fall om du mener mange flere enn meg? Så sier du videre at "det tyder på at de ikke lenger kan gå forbi et tilbud uten å handle." Vel, for min del i hvert fall er den konklusjonen ikke riktig, overhodet ikke. Jeg mener tobakk og alkohol også er altfor billig selv i Norge og at man så raskt som mulig burde femdoble prisene på begge deler slik at de som bruker det, men jeg kan veldig godt gå forbi et tilbud uten å handle for det. (Selvfølgelig kan du nå påstå at jeg som 16-åring ikke har lov å kjøpe noen av delene, men dersom du tror det mangler muligheteter for 16-åringer som vil til å skaffe seg begge deler likevel synes jeg du er forferdelig naiv. At de mulighene står i kø vet selv jeg som ikke er interessert i noen av delene, og jeg er overbevist om at 16-åringer som er interessert vet en del mer om mulighetene enn meg!) "Vers" 2: Med "de" antar jeg du mener disse "oljebarna" dine, og i den grad du da tenker på meg: Nei, jeg har nok ikke mistet all viljestyrke, samme hva du mener det tyder på. Jeg har sagt at mål og viljestyrke hos meg kan bli satt på prøve, noe som overhodet ikke er det samme som at noen av delene er gått tapt - for da var det ingen prøve å sette den viljestyrken på mer. Det var dette å skille mellom hva den andre skriver og det man selv ønsker den andre skal ha skrevet da... Siste "strofen" i vers 2 forstår jeg heller ikke det plukk av i denne sammenhengen. Andre blir ikke straffet selv om det blir en minstepris på ting. For det ene har jeg ikke hørt politiet er begynt å bry seg om slikt og de er de som straffer og for det andre: Hva med å føre tanken videre? Mener f eks du, Noxhaven, at alle som drikker alkohol i Norge straffer de som ikke drikker den når de verken har viljestyrke nok til å la alkoholen være i fred eller til å foreslå femdobling av prisen på den slik at ekstrautgiftene samfunnet påføres av dem som drikker alkohol dekkes, men i stedet overlater også overlater regningen til dem som ikke drikker alkohol? Det blir faktisk pressis samme tankegangen i begge tilfeller og er noen ikke enig vil jeg påstå han eller hun enten er bevisst dobbeltmoralsk eller har veldig vanskelig for å se sammenhenger de ikke ønsker å se. Og så? Hvorfor skulle disse "oljebarna" være på et sykehus ved Svinesund? For det ene har jeg altså ikke hørt om noen av disse "oljebarna" som klager seg på billig godteri i Norge og for det andre kan jeg knapt se at Svinesund var riktig sted for dem (eller meg)? Mener duå antyde noe om billig godteri kan jeg altså si at godteri ikke er helt crazy billig på Svinesund. Sjekk litt priser en gang til, regn litt og se.... (Og da skulle jeg jo ha det mye bedre på et sykehus her hvor prisene er halvparten av det jeg har hørt de er på Svinesund også, ikke sant?) Nei, Noxhaven, tenk litt før du liker den nye Ibsen, om ikke målet ditt i motsetning til ham kun er å skrive for slike som ikke tenker seg om to ganger selv før de "må" åpne munnen. Siden jeg velger å følge Aklias sitat (hvorfor har du ikke kilde?) om å "keep an open mind – but not so open that your brain falls out" i slike tilfeller tar jeg da konsekvensen videre og lar være å svare for å unngå å miste egen hjerne. Kommer det derimot et seriøst og relevant svar i løpet av et en ukes tid eller to skal jeg også så langt jeg kan kommentere seriøst, og relevant selv om det knapt skjer første dagen. Det siste er ikke pga vond vilje, men pga at jeg har ikke så mye tid satt av til å bruke på diskusjon.no. Hva jeg har lært av tråden? At OT-baren ikke er sted for noe for innlegg som er ment så mye som 1 % seriøst og at verken evnen til å konsentrere seg bare en liten smule eller viljen til å tenke lengre enn egen nese later til å råde grunnen der.. Akkurat den lærdommen tar jeg naturligvis konsekvensen av videre og jeg beklager at jeg forstyrret noen der med et innlegg seriøst ment, selv om det var klart nok sagt fra om dette i andre setning. Jeg sjekker naturligvis videre for om det kommer noe svar relevant og ment seriøst i forhold til det emnet jeg la på bordet i #1 eller de konkrete spørsmål jeg har stilt i dette innlegget. for jeg tar jo som før voksne jeg diskuterer med seriøst inntil jeg vet at det bare er datoen deres i passet som sier de er voksne. Svarer dem gjør jeg imidlertid bare på det jeg mener fortjener et svar. Svar fortjener etter mitt syn ingen kommentar dersom det forteller at vedkommende ikke har lest - grundig og konsentrert om nødvendig, selv om det ikke burde være nødvendig her - før vedkommende svarer og/eller tar opp noe annet enn emnet i #1 eller konkrete spørsmål jeg har stilt i dette innlegget. Og til sist: Dette innlegget er temmelig nøyaktig 4/3 A4-side slik jeg skrev i skolen i Norge. Det er en mengde tekst selv en åttendeklassing med evner på 90 % av gjennomsnittet uten særlige problemer forventes å kunne lese om han/hun gidder og jeg har sjekket grundig at jeg ikke har skrevet spesielt vanskelig. Mister likevel noen noen tråden innen de er 50 eller 75 % gjennom det og deretter ikke setter fingeren på presis hvilken setning og hvilken formulering som fikk dem til å miste tråden + har sjekket grundig at dette som fikk dem til å miste tråden ikke er sagt noe om før de kommer dit er min påstand at konsentrasjonen er på 12-årsnivået. Det er i tilfelle deres sak å gjøre noe med, ikke min. Å mene noe annet mener jeg er å fortelle at man selv har tapt all viljestyrke - til å ta et ansvar for egen lesing. Alle kan selvfølgelig misforstå noe, men det er stor forskjell på misforståelse og resultat av likegyldig lesing og egen dovenskap. (Aiven, jeg har notert ditt PS, men se øverst ) 1 Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Dette er jo kjedeligere å lese enn Gule Sider.... alt for mye unødvendig informasjon i tekstene dine. Nei, det burde ikke bli flere forbud mot ting i Norge. Om du virkelig vil så klarer du å holde deg unna godteri, kjøp frukt i stedet. 7 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Sukker er mer skadelig enn øl Det er bevist at Øl er godt for kroppen, i små mengder vel og merke Sukker/godteri er ikke bra uansett mengder Skulle ønske det ble forbudt med tilbud på godteri og at det ble forbudt å ha godteriet nærme kassen Potetgull er som regel ikke ved kassen så godteriet hadde passet ypperlig der Jeg er svak for godteri, men kjøper aldri fullpris Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 I det du går inn i en butikk burde alle lover og regler frafalles, det burde være som en suveren stat i seg selv der alt er lov, til og med mord. Priser og åpningstider får butikken selvsagt bestemme helt selv, bortsett fra tobakk der må man ha 30% avgift Lenke til kommentar
Visningsnavnet er i bruk Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Dette var et merkelig forslag, hvis folk vil kutte ned på søtsakene så får de gjøre det fordi de har lyst til det selv, ikke fordi det er for dyrt. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 *snip* Jeg må i alle fall si at til å være 16 år, skriver du usedvanlig godt. Og tenker usedvanlig klart. Du må nok regne med å få noen verbale grisetaklinger her inne, når du kommer med forslag som går ut på reguleringer. Motstanden mot dette er nemlig utbredt. Sitter blant annet endel folk her uten jobb, som hadde vært verdensmestere og styrtrike, om det ikke var for "den forbanna staten, som gjør alt så vanskelig hele tida". De trenger noe å skylde på, fordi de ikke har lykkes i livet. Dette er lite å bry seg om – ikke gi deg. (Aiven, jeg har notert ditt PS, men se øverst ) Skjønner 2 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 Ser det er kommet en del innlegg, men jeg tar aiven nå først i et eget innlegg siden jeg "skylder" ham et innlegg fra sist + har mest å si der + siden man jo for all del ikke må lage innlegg så lange at de blir kjedeligere enn gule sider. Så kan jo alle de som ikke har brukernavnet aiven bare la være å lese der for å slippe å kjede seg verre enn ved å lese gule sider (som ellers ikke er så kjedelig om man ikke da absolutt vil selv det skal være 100 % kjedelig...) og hoppe videre til neste innlegg. Leser noen likevel og så bare antyder kjedelighet eller unødvendge opplysninger i dette innlegget etterpå gidder jeg ikke bruke tid på svare, for da har de selv fortalt alt jeg (ikke) trenger å vite for å finne ut at jeg har møtt en slik jeg mener livet er for kort til å kaste bort tid på. Men aiven, hva i all verden, skriver jeg "usedvanlig godt"?? Jeg som skriver slik at folk som kaller seg voksne mister tråden igjen og igjen før de har lest 13 linjer og skriver så det er kjedeligere å lese enn gule sider"?? Da er det kanskje et ørlite håp for meg i skoleavisen på den nye skolen likevel? (For øvrig en skoleavis noen her sikkert ikke hadde orket å lese, den kan jo også ha to tettskrevne sider tekst uten både bokstaver størrelse 123 punkt som forsiden på VG eller Dagbladet og uten ett eneste bilde. Det er nemlig en hel del elever på den nye skolen min som så abslutt ikke er hjernedøde, enkelte der har faktisk så høyt turtall på hjernen sin at jeg er sikker på de kunne klistret halve lærerværelset på den gamle skolen min i Norge rett til veggen straks de ville!) Det du kaller "verbale grisetaklinger" (har ikke særlig mye forstand på fotball, men tror jeg vet hva du mener, for man kan av og til se litt slikt i basketball også) kjenner jeg godt fra skolen. Gikk tross alt i en klasse med enda flere halv- og helbedøvde hjerner enn man i gjennomsnitt finner i norske ungdomsskoler, og i 10. klasse var det heller ikke akkurat læreren som hadde den minst bedøvde hjernen. Hun var helt sikkert sjefen for dovenpelsgruppen på lærerværelset, så etter et halvår med altfor mange timer sammen med henne har jeg i hvert fall lært litt om hvordan dovenpelser (ikke) tenker før de åpner munnen - og sett det gjelder voksne dovenpelser også! Jeg har også hørt noen slike "verdensmestere" som du snakker om som har den helt perfekte løsningen på ethvert problem, var nemlig proppfullt av dem på en kiosk hvor jeg jevnlig var innom for å kjøpe et par frimerker til mor og far. De maste også hver gang jeg stakk hodet inn der om disse forb.... politikerne og den forb.. staten som ødela absolutt alt for folk, mens de dunket i bordet så kaffekrusene deres klirret. Jeg tenkte alltid da på hvorfor i all verden de ikke bare pakket koffertene, tok bussen som kjørte 100 meter borte + en ny buss der den stanset videre til flyplassen og så skaffet seg enveisbillett til et bedre sted i verden der staten og politikerne ikke ødela alt? (En dag spurte jeg en av dem om det også, og da fikk jeg vite at for det første hadde ikke 14-åringer forstand på noe som helst og for det andre var jeg uforskammet så det holdt i tillegg, så meg var det i hvert fall ikke noe håp for..) Da jeg snakket om dette hjemme fortalte mor at noen mennesker bare måtte finne noen eller noe å klage på, ellers ble deres egen dag fullstendig ødelagt. Far la til at ca halvparten av "ekspertene" på den kiosken kunne takke "den forb... staten" og de reglene politikerne i Norge hadde satt for at de kunne sitte der uten å sulte i hjel, men tvert imot ha råd til kaffekoppen sin og tobakken sin (jeg hadde lagt merke til at de fleste av dem røykte - noen så grundig at man burde puttet både dem og klærne deres ned i vaskemaskinen på 60 grader og maksium tid - mens de aller fleste fornuftige voksne ikke gjorde det). Så neida, aiven, selv om jeg bare er 16 har jeg lært litt etterhvert om når jeg skal lukke ørene for det noen sier og bare tenke at "hva hjelper det vel om du sier du tror, når ditt liv slår i hjel dine ord". Jeg har også lest de de ti bud til unge menn som vil frem i verden, men jeg er ikke så hjernedød at jeg ikke kan se ironien. ("Det første bud er ganske lett, de som er flest har alltid rett. Tenk nøye ut hva du skal mene, det kan bli dyrt å stå alene!") Har nemlig lest både loven i byen Jante ("du skal ikke tro du er noe", osv) slik at jeg vet hvordan hjernedøde prøver å gjøre andre like hjernedøde også. Så har jeg også lest Peer Gynt og litt om viljestyrke der ("tenke, det ønske det, ville det med, men gjøre det - nei det makter jeg ikke!"). Det er nemlig mer å lære av å lese slikt enn av å lese dikt som i innlegg nr #5 her, hvor man kan arrestere forfatteren for helt tydelige feil alt i første linje. Dersom man da slår hjernen på når man leser dem, vel å merke, ikke sluker rått alt som er skrevet bare fordi det står på trykk og man liker det, slik en del i OT-baren tydeligvis gjør. Selv har jeg visst aldri vært av dem som bare teller mengden som er enige med meg, jeg har alltid vudert tyngden i begrunnelsene for meningene deres også. Sikkert derfor jeg aldri har hatt særlig mange venner,men allltid hatt gode venner og ikke vrøvekoppvenner som snur ryggen til straks jeg ikke synger presis samme sangen som dem. Bare så jeg har fått sagt det også: Jeg synes absolutt ikke myndighetene skal begynne å blande seg inn i absolutt alt slik de gjør i Nord-Korea og gjorde i Sovjet eller Øst-Tyskland, og jeg synes nok politikerne blander seg litt i meste laget inn i ting i Norge (men dessverre i feil ting mange ganger, mer hva som passer politikerne selv best enn dem som har valgt dem best). Jeg synes også politikere en del ganger bruker penger - andres penger også - på akkurat samme måte som fulle sjøfolk når de har landlov. Samtidig forstår jeg jo godt at dersom politikere skal kunne bestemme fornuftige ting som koster penger må de også først ha noen penger å bruke til dem. Da må det være mye bedre at politikerne skaffer seg de pengene med litt "sin tax" (som man på engelsk kaller slikt her vi nå bor) på tobakk, alkohol, godteri, pengespill osv. Alt dette er jo ting som folk absolutt ikke trenger for å ha et helt OK liv, så hvorfor ikke heller hente skatt til det politikerne trenger penger til der enn ved å ha inntektsskatt på inntekter folk trenger for ha et OK liv, eller MVA-skatt på varer folk trenger for å ha et OK liv? Det man i hvert fall må sørge for er å ha så mye "sin tax" på ting folk absolutt ikke trenger, men bare tar skade av å bruke for mye av at de som vil/"må" bruke noe de absolutt ikke trenger betaler regningen for ekstrautgiftene sine. Det er av den grunn jeg både synes sukkeravgiften du fortalte om er helt genial og at alkoholavgiftene i Norge burde bli fire-fem ganger høyere enn de er i dag. (Leste nemlig et sted at alkoholen kostet samfunnet i Norge minst fire ganger mer enn man fikk i avgifter. Dette var ikke skrevet av noen som absolutt skulle og måtte ha forbud mot alkohol, det var skrevet av leger, helseansatte og folk ved (tror jeg) Universitetet i Bergen. Derfor tror jeg på tallene selv om man også der sa at det var vanskelig å finne tallene helt nøyaktig, noe jeg godt forstår. Står jo ikke skrevet utenpå alle regninger at "dette er altså ekstra utgift pga alkoholforbruket til ....." Prisen på tobakk og snus kunne man sikkert også godt tredoblet. Så kunne man jo brukt de penge man da fikk inn f eks til å sette MVA-en ned til ingenting/nesten ingenting på slike varer som folk må ha for å overleve uten helseskader i lengden, f eks grovt mel, basis frukt/grønnsaker, erter/linser og kanskje også fisk, egg, og helt standard melk og ost? Kanskje også enten god vei eller (enda bedre) billig og god buss mellom der folk bor og der de arbeider? Ikke fordi det i og for seg absolutt er nødvendig, for folk kan bo der de arbeider også. Samtidig, når det er politikerne som har "lagt til rette for" som de sier at folk skal bo 20 og ikke to km fra der de arbeider må de jo også ta konsekvensen av at folk ikke bare flytter seg mellom de to stedene gjennom løse luften. Sukkeravgiften synes jeg faktisk er så genial norsk "oppfinnelse" at jeg skal lage et brev til "Finansdepartementet" her vi bor nå og fortelle om den. Regjeringen her forteller nemlig akkurat nå om hvorfor man absolutt enten må øke "MVA"-skatten her en prosent (men den blir altså fremdeles under 25 norske prosenter!), legge den på flere ting enn før eller øke inntektsskatten en prosent slik at man kan gjøre barneskolene bedre og sykehusene større slik at ventelistene blir mindre. Lager man en "drops- og karamellskatt" her på f eks 4,50-5 kr/hg får man helt sikkert like mye inntekter og i tillegg får man også litt færre som trenger de sykehusene pga sukkerslag. Da får folk ikke karameller og drops til 3 kr/hg mer om ikke butikkene vil begynne å dele ut slikt og gi folk penger i tillegg for å ta imot det, men om man betaler 8-9 kr/hg for dette synes jeg det er helt i orden, og særlig om man da slipper mer "MVA-skatt" eller skatt på inntekt folk trenger. (Og vil myndigheene absolutt folk skal kunne kose seg litt med drops og karameller uten å betale noen "drops- og karamellskatt" kan man jo bare si at "du kan legge ved selvavgivelsen din kvitteringer for f eks inntil 1 kg drops og karameller pr person du har ansvar for pr år, så skal du få fratrekk i inntektsskatten din for like mye som godteriskatten du betalte for dem".) Man kunne sikket doblet sukkeravgiften i Norge også slik at godteriet i butikkene ville koste 16-17 kr/hg + det godteriet kostet å lage/transportere ut + det butikkene ville ha i fortjeneste, men her har jeg ikke noen tall å begrunne med. er jeg egentlig ikke så veldig opptatt av problemet, både fordi man alt har en "sukkeravgift" som ordner i hvert fall det verste i Norge, og fordi det er ikke i Norge vi bor nå og derfor er det ikke mitt ansvar akkurat nå hva man gjør der. 1 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 DerpBoy: Jeg må minne deg om at jeg aldri lovet noen å gi verken deg eller andre noe show, men det jeg lurer temmelig mye på: Dersom noe er kjedelig og frivillig, hvorfor i all verden må man da først bruke tid på det og så etterpå fortelle all verden hvor kjedelig dette er? Det er en del ting jeg også synes er uendelig kjedelig, bl a "voksne" med oppførsel som om de kommer rett fra apekattburet i en dyrehage/er rømt gjennom et hull i gjerdet i barnehagen eller folk som snakker fotball. Jeg løper ikke av den grunn rundt og forteller enhver som f eks selger en "morsom" russeeavis som forteller om forstand lavere enn man bør ha når man er seks år og begynner på skolen eller som jeg hører snakke fotball om hvor uendelig banslige de er er hvor uendelig kjedelig de snakker. Unntatt i gymtimer er det nemlig helt frivillig om man vil snakke om eller ikke snakke om fotball og det er også helt frivillig om man f eks vil kjøpe/lese en en russeavis eller si nei takk til selgeren og anse avisen som luft. Velger man å la seg kjede frivillig ligger skylden for det 102 % hos ham man ser ved å se i et speil, ikke sant? Velger man etterpå å jamre seg forteller det bare noe om en selv, uenig i deg? For mye informasjon i tekstene, DerpBoy? Vel, svaret ditt viser overtydelig at du i hvert fall ikke har lest informasjonen, så hvordan i all verden kan du da uttale deg troverdig om det er for mye informasjon der eller ikke? Dubios, har du en kilde som beviser at øl i små mengder er godt for kroppen, eller forventer du virkelig jeg skal tro dette bare fordi du tror det selv og så sier det? Ønsker du forbud mot tilbud på godteri, Dubios - ellers en tanke jeg likte på en måte, men synes er litt for streng selv - tror jeg ikke du burde flytte hit vi bor i hvert fall! Derimot er ikke godteri ved kassen her, de fleste butikkene har det like etter at man er kommet inn i butikken, akkurat slik de har med brus, potetgull og annet søppel. Tror de vil man skal laste mest mulig slikt i handlekurven mens man ennå har veldig god plass i den... ikkespisgress, butikkene burde være totalt lovløs sone, bortsett fra at man må ha 30 % "MVA" eller noe slikt på tobakk? Hvorfor akkurat det? Fordi det er noe som plager deg eller noen du er glad i, og når bare du/de får litt hjelp så kan man blåse i alle andre? Ordet "superegoist" kommer ganske langt frem på tungen min i slike tilfeller... val1, "hvis folk vil kutte ned på søtsakene så får de gjøre det fordi de har lyst til det selv.."? Jaha, la oss følge den tanken litt lengre: Dersom folk vil kutte ned på bruken av narkotika/alkohol/tobakk/pengespill/bilbruk/osv får de gjøre det fordi de har lyst til det selv? Dersom folk trenger hjelp til skole/lege/veier å kjøre på uten å betale pr km kjørt/hjel fra politiet/sykehusbesøk/skaffe seg tak over hodet/skaffe seg nok mat til at de ikke sulter i hjel selv om de ikke kan arbeide eller ikke har arbeid akkurat da/osv får de sannelig ordne opp selv fordi de har lyst på alt dette? Kan du bekrefte at du mener alt dette også eller er bare folk som har et problem med søtsaker som bør ordne opp selv? Dersom du mener at det bare er de som må ordne opp selv, mens folk "naturligvis" må få gratis veier,lønn/sykepenger når de er syke, hjelp i stedet for å bare bli skutt dersom de får et alkoholproblem eller et problem med å tjene nok selv til å kunne spise seg mette osv vil jeg påstå du har dobbelt eller tredobbelt moralstandard ut fra hva som tjener deg best i øyeblikket. I så fall kan vi vel begynne å snakke om en del egoisme også? Jeg har altså stilt deg noen spørsmål nå, val1 - men 9,5 linje å lese uten å "miste tråden" er jo temmelig mye da... Undres derrfor på om det kommer noe svar fra deg - og det er altså deg og ikke andre jeg har spurt! Ellers sier jeg takk for diskusjonen så langt og konkluderer fremdeles som i #10 for egen del. Jeg gjør uttrykkelig oppmerksom på: Jeg kommer til å svare dem jeg konkret har spurt om noe dersom de svarer seriøst og ordentlig på det jeg har spurt om og i løpet av en uke. Jeg kommer ikke til å svare på andre innlegg og så langt det er mulig å unngå heller ikke lese dem, med mindre noen har veldig stort behov for å fortelle alle som gidder lese at "jeg har altfor liten viljestyrke til å klare å la være å mene noe selv om den andre ikke hører lengre" er derfor videre skriving fullstendig bortkastet. Om en ukes tid kommer jeg til å oppsummere utbyttet av diskusjonen for min egen del og hva jeg nå mener om saken. (Det blir sikkert kort oppsummering, for mye er sikkert allerede oppsummert i innlegg #10. Noen ordentlige svar på spørsmål jeg har stilt andre om deres egne innlegg + noen begrunnelser for hvorfor det jeg sier innlegg nr #10 og #1 er feil kan jo ennå endre på ting. Etter dette setter jeg saken som "løst" og legger tråden død for egen del. "Diskusjoner" skal nemlig ikke være som dårlige politikerdebatter med to sider skyttergraver og ingen ende på krigen før alle på ene siden ene er drept av andre siden. Vil noen absolutt bruke tråden slik for å slippe å opprette en egen tråd til det, så gjerne for meg, men det blir altså en skyttergravskrig uten meg til stede i noen av skyttergravene . 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Ungdommelig ild, gi meg litt á 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Google "øl er sunt" og du får opp drøssevis med artikler som sier at øl faktisk er sunt, i små mengder I alle butikker jeg har vært i så er godteriet alltid rett før kassen og potetgull bortgjømt i et hjørne Frukt er sjeldent før kassen og å ha frukt ved inngangen er uhedlig da alle går forbi og hoster.. Kiwi har frukt før kassen og Rema ved inngangen Obs har godteri og potetgull rett etter inngangen og da er det mye lettere å gå forbi enn når du kommer til kassa og det er kø rett ved siden av godteriet.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 (endret) flink_gutt hadde nok meldt seg inn i NS under krigen (som angiver) (aldri likt Joe Esposito , han var angiver/sladrehank for Elvis' manager Parker) "å ha frukt ved inngangen er uhedlig da alle går forbi og hoster" Men hva med alle dem som stikker de skitne henda sine i smågodtboksene....food for thought. Endret 16. februar 2016 av Slettet+9817324 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå