Gå til innhold

Motorvei oppkjøring - kjøre forbi et must?


Anbefalte innlegg

Noe jeg har lurt litt på. På kjøreskole så føler jeg at det er et press om å alltid holde fartsgrensen (dersom det er 100, skal du alltid kjøre i 100 - selvfølgelig om forholda tilsier det) og dersom man ser farten foran gå under 100 så skal du kjøre forbi og holde 100. Jeg føler rett og slett et press om å kjøre forbi selv om jeg føler meg komfortabel å følge strømmen i høyre felt. Er det slik på oppkjøringen at du må kjøre forbi dersom det er tre-fire lastebiler foran deg som maks går i 90 "sinker deg"? Jeg har full forståelse at det omhandler flyt i trafikken, men altså.. er dette et krav?

 

La oss ta for oss en situasjon:

Jeg kommer i 100 på en to felts motorvei, og kjører naturligvis i høyre felt.

Jeg ser en lastebil fremfor meg, og hadde det vært med trafikkskolen måtte jeg ha lagt meg ut i venstre for å så kjøre forbi lastebilen slik at jeg heletiden ikke kjører under fartsgrensen. 

 

Er det slik på oppkjøringen? Trekker det ned dersom du ligger bak en lastebil i 80-90 km mens fartsgrensa er typ 100 eller 110? Det har seg slik at det som oftest er mye trafikk og mange som kjører forbi der jeg bor uansett tid på døgnet. Hadde det ikke vært trafikk hadde jeg selvsagt kjørt forbi siden da er det ikke folk som kommer i 120 og presser meg fremover samt at når høyre felt er rimelig stappa og jeg skal svinge inn et sted.. og fortsatt er i venstre felt siden jeg ikke får lagt meg inn i høyre felt pga en enorm konvoy med lastebiler som ligger i 90 så er ikke det en deilig følelse. Derfor jeg ikke liker å kjøre så fort og heller ikke kjøre forbi når det er trafikk. Jeg føler rett og slett et press om å kjøre over fartsgrensa for å ikke skape milevis med kø selv om jeg da kjører i fartsgrensa. 

 

Spørsmålet har vel blitt repetert x-antall ganger ovenfor, men spørsmålet er da - trekker det deg ned dersom du ligger 80-90 bak en lastebil eller annen "sinke trafikk" for den saks skyld når du er på oppkjøring når den egentlige fartsgrensa er 100 eller 110.

 

.. er forøvrig dårlig på å bedømme farten til personen som kommer mot meg (bakfra) samt avstanden noe som gjør meg litt pinglete for å legge meg inn i venstre felt. Vil jo ikke forstyrre personen bak eller skape en farlig situasjon. 

Endret av nujuruzatmailziru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det slik på oppkjøringen? Trekker det ned dersom du ligger bak en lastebil i 80-90 km mens fartsgrensa er typ 100 eller 110?

Ja, så lenge det er klart i venstre felt og du ikke skal svinge av motorveien ganske snart.

 

.. er forøvrig dårlig på å bedømme farten til personen som kommer mot meg (bakfra) samt avstanden noe som gjør meg litt pinglete for å legge meg inn i venstre felt.

Dette er noe som kommer med erfaring, så jeg anbefaler deg å oppsøke disse situasjonene så mange ganger du kan før førerprøven.
Lenke til kommentar

 

Er det slik på oppkjøringen? Trekker det ned dersom du ligger bak en lastebil i 80-90 km mens fartsgrensa er typ 100 eller 110?

Ja, så lenge det er klart i venstre felt og du ikke skal svinge av motorveien ganske snart.

 

.. er forøvrig dårlig på å bedømme farten til personen som kommer mot meg (bakfra) samt avstanden noe som gjør meg litt pinglete for å legge meg inn i venstre felt.

Dette er noe som kommer med erfaring, så jeg anbefaler deg å oppsøke disse situasjonene så mange ganger du kan før førerprøven.

 

 

Takk til begge for svar. Men antar sensor sier at du skal kjøre av på avkjøring nr 46 bare for å ta et eksempel. Og dersom det kommer et skilt om at du skal svinge av om 500 meter og høyre felt er full av lastebiler (skjer ofte..) så er det litt vanskelig og kan skape en farlig situasjon. Dersom man ikke vet hvor denne avkjøringen er. Uhm?

Lenke til kommentar

Skal du av om 500m så ikke kjør forbi, men si gjerne dette til sensor at du velger å bli værende i feltet fordi du snart skal kjøre av. Husk at du skal vise at du er trygg på å kjøre også, ikke bare kjøre trygt. Om du ikke tør kjøre forbi lastebiler på motorveien viser du at du ikke er trygg. Den vanligste feilen å stryke for er å kjøre for rolig og forsiktig...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man stryker heller ikke av å miste en avkjørsel så lenge man kjører trygt. Klart at hvis tabben fullstendig ødelegger opplegget til sensor, så han ikke får testet deg, kan det være et problem. Men det ordner seg som regel.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dere misforstod meg angående avkjøringsnummer. Dersom jeg ikke er kjent og tilfeldigvis ligger bak en som kjører i 90km i 100 sonen i høyre felt og legger meg ut for å kjøre forbi - og ser når jeg ligger i venstre felt at det er avkjøring om 500 meter til det avkjøringsnummreet sensor ga meg så kan det jo være litt frustrerende dersom det er en haug med lastebiler som kjører tett inntil hverandre fremover helt til avkjøringen. Kan jo ikke bare presse meg inn i mellom lastebiler.. da skaper man vel en rimelig farlig situasjon. Vet det skiltes 1km før også, men bare for å sette det litt på spissen. 

Lenke til kommentar

Litt på sidelinja, men det er ikke den første trege bilen som lager kø, men den bak som ikke kjører forbi.

En gammel feilaktig myte...selvfølgelig er det sinka helt firan som lager køen!

 

Forbikjøringer innebærer økt risiko siden man må benytte feltet til motgående trafikk, ingen skal måtte tvinges til å kjøre forbi.

 

Myten har oppstått pga bil nr 2 (og 3,4 osv.) Ofte ligger for tett på bilen foran (i frustrasjon) og dermed vanskeliggjør forbikjøringer for de som vil komme seg forbi sinka.

Lenke til kommentar

 

Litt på sidelinja, men det er ikke den første trege bilen som lager kø, men den bak som ikke kjører forbi.

Myten har oppstått pga bil nr 2 (og 3,4 osv.) Ofte ligger for tett på bilen foran (i frustrasjon) og dermed vanskeliggjør forbikjøringer for de som vil komme seg forbi sinka.

 

I rest my case...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Forbikjøringer innebærer økt risiko siden man må benytte feltet til motgående trafikk, ingen skal måtte tvinges til å kjøre forbi.

Tråden gjelder kjøring på motorvei, der flere felt går i samme retning og motgående trafikk ikke finnes, og utnyttelse av feltene der fartsgrensen er høyere enn 90 (begrensningen for lastebiler).

Lenke til kommentar

 

Forbikjøringer innebærer økt risiko siden man må benytte feltet til motgående trafikk, ingen skal måtte tvinges til å kjøre forbi.

 

Tråden gjelder kjøring på motorvei, der flere felt går i samme retning og motgående trafikk ikke finnes, og utnyttelse av feltene der fartsgrensen er høyere enn 90 (begrensningen for lastebiler).

 

ja, men som du ser så responderer jeg på Leo_'s "Litt på sidelinja" innlegg.

Lenke til kommentar

Poenget mitt mener jeg er innlysende - At alle trenger å kunne gjøre feltskifte og kjøre forbi, for ikke å lage kø. Synes du det var vanskelig å tolke ut fra teksten min, skal jeg vurdere å skrive det på nytt for deg i enda klarere ord.

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Kan nevne at jeg strøyk på min første oppkjøring for mange år siden. Årsaken var at jeg et lite stykke (en slak oppoverbakke) hadde for lav fart på motorvei/E6.

 

Så min anbefaling her vil være å holde fartsgrensen og å passe på at du regulerer pådrag etter terrenget. 

 

Når det gjelder å ligge i venstrefelt og "din avkjøring" plutselig kommer, så husk at det er lov å kjøre feil på oppkjøring. Ikke begynn å bremse mye i venstrefelt og legg deg inn tilbake igjen.

 

Men igjen, en forbikjøring skal ikke ta lang tid. Du skal ha litt uflaks om denne situasjonen kommer. Hvis det skjer, så opplys sensor. Si det du tenker.

Lenke til kommentar

 

Litt på sidelinja, men det er ikke den første trege bilen som lager kø, men den bak som ikke kjører forbi.

En gammel feilaktig myte...selvfølgelig er det sinka helt firan som lager køen!

 

Forbikjøringer innebærer økt risiko siden man må benytte feltet til motgående trafikk, ingen skal måtte tvinges til å kjøre forbi.

 

Myten har oppstått pga bil nr 2 (og 3,4 osv.) Ofte ligger for tett på bilen foran (i frustrasjon) og dermed vanskeliggjør forbikjøringer for de som vil komme seg forbi sinka.

 

Dere har begge feil

100% av skylden ligger til den som bygger/planlegger veien med 1 felt i hver retning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...