Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Alternativ til badromspray

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fuktig mikrofiberklut duger til det meste av reingjøring på bad, uten vaskemidler. Kan også brukes med vaskemidler, som gjerne kan være flytende, men ikke på spray/pumpeflaske.

Problemet med sprayvaskemidlene er at de lager små dråper som man puster inn. Samme eller tilsvarende vaskemiddel som ikke sprayes og forstøves er mindre skadelig når du ikke puster det inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker Jif Oxygel. Den er genial, og enkel i bruk. Hvis dusjen skulle være veldig grisete og normalt vanskelig å rengjøre, så tar jeg å bruker ren oxygel, og påfører med en klut, og fukter det skitne området. Så lar jeg det stå i noen minutter, før jeg bruker kluten igjen og vasker av, og så med vann til det er fint. Skiten løsner enkelt og greit.

Ellers trenger man bare litt i  en bøte med godt lunket vann. Så kan man vaske det meste med klut.

Endret av PROuser
Lenke til kommentar

Dersom du er bevist på allergi og miljøproblematikken så er det beste å bruke reint vatn og microfiberklut. Brukar du den på rett måte så blir det reinare enn ved å bruke tradisjonelle vaskemiddler.

I tillegg til bruk av microfiber så kan du også vurdere å gå til innkjøp av ei slik maskin som vasker med damp. Damp som held 100+ grader er svært effektivt til å ta livet av bakteriane.

Ellers så har Svinks rett i at dersom du også kjem langt ved å begrense bruken av vaskemiddler som du sprayer pga dråpeproblematikken.

Skal du bruke f.eks. klor til desinfisering så er det betre å ha ei klorblanding som du fukter kluten i, enn å ha det på ei sprayflaske som du sprayer på då dette fører til at du puster inn klorholdige dråper.

Ellers er det mange som sverger til "naturlige" vaskemiddler, der dei baserer reinholdet på at dei bytter ut vanlige vaskemiddler og kjemikalier med meir naturlege variantar. Då ofte eigenblanda vaskemiddler basert på eddik og sitron. Enkelte brukar også peppermyntedråpar, eller liknande eteriske oljer for gi vaskemiddelet ei behagelig lukt.

Ein bonus med slike vaskemiddler er at det er nesten gratis samanlikna med dei dyre universalsprayane som du får kjøpt på butikken.

Lenke til kommentar

Dersom du er bevist på allergi og miljøproblematikken så er det beste å bruke reint vatn og microfiberklut. Brukar du den på rett måte så blir det reinare enn ved å bruke tradisjonelle vaskemiddler.

Har du noe bakteriemålinger som beviser det?

Kan sikkert klare å finne nokre meir offsielle testar med bakteriemåling. Men eit raskt søk gir treff som:

http://www.nrk.no/livsstil/_-to-vaskemidler-er-nok-1.12319476

http://www.klikk.no/bolig/vedlikehold/article556620.ece

http://www.dinside.no/933285/velg-glassklut-om-du-vil-unngaa-riper

Edit:

Årsaken til at microfiber er effektivt er at det er friksjonen som tar livet av bakteriane, så ofte er mekanisk friksjon langt meir effektivt enn å bruke kjemiske stoffer til å drepe bakteriane.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Jeg bruker Jif Oxygel. Den er genial, og enkel i bruk. Hvis dusjen skulle være veldig grisete og normalt vanskelig å rengjøre, så tar jeg å bruker ren oxygel, og påfører med en klut, og fukter det skitne området. Så lar jeg det stå i noen minutter, før jeg bruker kluten igjen og vasker av, og så med vann til det er fint. Skiten løsner enkelt og greit.

Ellers trenger man bare litt i  en bøte med godt lunket vann. Så kan man vaske det meste med klut.

Hvor får du kjøpt den?

Lenke til kommentar

I tillegg til bruk av microfiber så kan du også vurdere å gå til innkjøp av ei slik maskin som vasker med damp. Damp som held 100+ grader er svært effektivt til å ta livet av bakteriane.

Ellers så har Svinks rett i at dersom du også kjem langt ved å begrense bruken av vaskemiddler som du sprayer pga dråpeproblematikken.

Skal du bruke f.eks. klor til desinfisering så er det betre å ha ei klorblanding som du fukter kluten i, enn å ha det på ei sprayflaske som du sprayer på då dette fører til at du puster inn klorholdige dråper.

Ellers er det mange som sverger til "naturlige" vaskemiddler, der dei baserer reinholdet på at dei bytter ut vanlige vaskemiddler og kjemikalier med meir naturlege variantar. Då ofte eigenblanda vaskemiddler basert på eddik og sitron. Enkelte brukar også peppermyntedråpar, eller liknande eteriske oljer for gi vaskemiddelet ei behagelig lukt.

Ein bonus med slike vaskemiddler er at det er nesten gratis samanlikna med dei dyre universalsprayane som du får kjøpt på butikken.

Har du noe oppskrifter/blandingsforhold på disse egneblanede vaskemidlene?

Lenke til kommentar

Har du noe oppskrifter/blandingsforhold på disse egneblanede vaskemidlene?

Nei.

Då må du nesten google. Men typisk er det av typen 1 del edikk pluss 2 delar vatn. Ofte også med litt sitronjuice.

Anbefaler å google "lag dine egne vaskemiddler" eller noke slikt og deretter prøve deg fram.

Lenke til kommentar

Hvor får du kjøpt den?

Du får kjøpt på felleskjøpet, staples, gustav pedersen, og andre for storhusholdning.

En enklere versjon fåes på dagilgvare forretninger, i mindre flaske og litt uttynnet. Men funker det og. Trykker du på linken/navnet på vasemiddelet, kommer du inn på felleskjøpet sin side med pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...