Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Klasse B, kartkjøring

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer kartkjøring? altså trinn 4.1.3 i klasse B opplæring. Er det slik på de flest kjøreskoler at man får et par destinasjoner også skal man se på kart, skrive ned et par stikkord på veg.nr/navn for å finne frem på egenhånd? Eller er det bare at f.eks kjørelærer sier at vi skal til en destinasjon, og han sier at du skal følge det og det skiltet osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg hadde kartkjøring fikk jeg et ark dagen før med destinasjoner, og instruksjoner til de forskjellige stedene. À la "du skal til sted x, men du skal ikke bruke fylkesvei y. Videre skal du raskeste vei til tettstedet z". Altså krevde det litt planlegging og vurdering, som jeg gjorde kvelden før. Lagde meg også et lite notatark med stikkord - fikk forøvrig kjeft av kjørelæreren for å sjekke dette arket mens jeg var på et langt rett strekk i 80-sone (var bare meg og kjørelæreren). "Det der er like ille som å bruke mobilen mens du kjører" var beskjeden, som jeg forsåvidt er enig i.

Lenke til kommentar

Slik vi gjorde det så var vi en gjeng med elever og lærere som møttes på kontoret med et stort kart på et bord. Deretter fikk vi ite at vi skulle planlegge en rute som gikk innom noen steder. Vi skrev ned stikkord på et ark som forklarte hvilke veier vil skulle kjøre på, mot den og den veien, sted osv. Kjørelærer fikk da dette notatet og lese opp fra det dersom vi trengte det.

Lenke til kommentar

Da jeg kjørte opp for 5 år siden så var det fra oslo til charlottenberg i sverige  der så ga kjørelareren langt f i kart og vi brukte gps.

Han sa at ingen bruker kart og at det er bortkastet å lære seg om man ikke lever i 1980 tallet

jeg var 100 % enig med han

Endret av Mr Pepe
Lenke til kommentar

Kort sagt 1+ 3 timer kjøring til planlagte steder, hvor første timen går ut på å planlegge kjøringen. Du får gitt forskjellige punkter, også skal du velge "raskeste" rute. Personlig synes jeg hele kartkjøringen er noe tull. Før da folk faktisk kjørte etter kart, var ikke dette pensum. Men NÅ, hvor de fleste har GPS, skal de plutselig lære å kjøre etter kart?! For et system.... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...