Tsukeo Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Hei, jeg skal ta Informatikk med Informasjonsbehandling til høsten (trolig) hos NTNU og lurte på om noen vet om det gir meg nok kompetanse til å kunne ta en master i Informatikk hos NTNU? Om ikke: hvilke andre fag må jeg ta? Om jeg kommer inn på faget, skal jeg ta matematikk og statistikk som valgfag i 4. og 5. året, kan dette være nok? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Hei, jeg skal ta Informatikk med Informasjonsbehandling til høsten (trolig) hos NTNU og lurte på om noen vet om det gir meg nok kompetanse til å kunne ta en master i Informatikk hos NTNU? Om ikke: hvilke andre fag må jeg ta? Om jeg kommer inn på faget, skal jeg ta matematikk og statistikk som valgfag i 4. og 5. året, kan dette være nok? Takk på forhånd. Informasjonsbehandling er et studium som stammer fra HiST, mens master i informatikk stammer fra gamle NTNU. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med IME-fakultetet for å høre om førstnevnte studium kvalifiserer til opptak til master i informatikk. Lenke til kommentar
signii Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Informatikklinjene på NTNU Kalvskinnet kvalifiserer ikke direkte til Master i Informatikk ved NTNU Gløshaugen. Opptakskravet for å komme inn på en informatikkmaster er en Bachelor i Informatikk fra NTNU Gløshaugen, eller en hovedprofil med informatikkemner. Det vil si at du må ha 80 studiepoeng i IT-emner, som tilsvarer de man finner i den fra Gløshaugen. Spesifikke emner finner du i bunn på denne siden, under "Opptak". Så det enkle og korte svaret er nei, du er ikke kvalifisert til å ta en Master i Informatikk ved å ta en Bachelor i Informasjonsbehandling på Kalvskinnet. Det er ikke matematikken det står på, men IT-emnene dessverre. Dersom du ønsker å ta en Master i Informatikk, men vil gå på Kalvskinnet, ville jeg ha tatt kontakt med for eksempel studieveileder og fått vite hvilke konkrete fag du må ta for å komme inn. Kontaktinfo finner du her. Alternativt kan du ta et år på Kalvskinnet, og søke deg inn på bacheloren på Gløshaugen etter et år, dersom det er karakterene det står på Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 4. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2016 (endret) Er det noen andre Master-grader jeg kan ta da med denne utdanningen? Jeg er ikke særlig interessert i de to fagene som kommer opp under 'Videre studier' på informasjonen til dette studiet? Kan jeg ta Master studier ved en annen skole? Jeg er veldig interessert i å forsette med programmering og lignende. Master-fagene in question: https://www.ntnu.no/studier/itmaiktsa https://www.ntnu.no/studier/oamlt PS. Jeg tar dette studiet hovedsaklig fordi jeg har ikke veldig lyst til å flytte fra der jeg bor, og vil jobbe med data og fordi jeg har ikke gode nok karakterer for å komme inn på data ingeriør studier, men vurderer likevel å ta ingeriør utdanning etter endt Bachelor. Endret 4. februar 2016 av Tsukeo Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 (endret) Nei signii, det er ikke fult så enkelt. Man må inn og se på hver og en av de aktuelle NTNU-emnene som nevnes spesifikt, og vurdere hvorvidt de er oppfylt, sånn som man måtte gjort det med en vilket som helst annen informatikklinje som ikke på forhånd er forhåndskvalifisert. Gjør man det, så finner man nok overlapp til at det bør være uproblematisk å søke seg inn, og matematikk/statistikk er det største hinderet - og det eneste reele hinderet. Studieplanen er såpass fastlåst at det er nesten umulig å havne på under 100sp som kan godkjennes som informatikk-emner. Etter en kjapp titt på de aktuelle emnene som nevnes og må dekkes, så ser det ut som at stort sett bare algoritmer og datastrukturer mangler helt. Det kan hende at det er en fordel med mer litt mer objektorientert programmering og databaser enn det som er minimum i ITBAINFO, men er man motivert og interessert, så har man muligheten til å dekke opp det underveis - gjennom bonusemne-ordningen. Å dekke opp for manglende matematikk er hakket værre. (Holder det med 7.5sp matte / 7.5sp statistikk på masternivå i informatikk? Jeg er meget skeptisk.) Hver firkant tilsvarer 5sp. Om man ikke teller med de web-relaterte emnene så står man igjen med i overkant av 100sp. Helt innenfor det som bør kunne godkjennes som søknadsgrunnlag på en master i informatikk. Jeg havnet selv på denne linja litt tilfeldig - av mangel på bedre alternativer. Den har egentlig litt feil fokus og alt for fastlåst studieplan, om målet er å fortsette videre etterpå med en master i informatikk. Men som en "midt-på-treet" linje i informatikk med den fleksibiliteten man får av at den er 100% nettbasert og finansiert på vanlig måte sånn at man slipper å betale stort mer enn semesteravgiften, så er den et knallfint alternativ. Om målet mitt var en master, så hadde jeg gått rett til informatikklinja på gløshaugen. Men det forutsetter jo at man faktisk er istand til å komme inn der og at det passer å flytte til Trondheim... ("litt" forskjell i inntakskrav, 48.9/47.7 vs 40.7/alle) Ikke se for hardt på de masterprogrammene som nevnes direkte. De er valgt fordi det var de aktuelle alternativene som HIST selv tilbød. Vil du, så bør det ikke være noe i veien for å søke videre til en master i informatikk, det bør jo være overkommelig å dekke opp det som mangler - om du etterhvert finner ut at du vil gå videre. Tipset om å ta kontakt med studieveileder støttes, forøvrig. Endret 4. februar 2016 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Du kan alltids satse på å skifte over til NTNU informatikk linjen. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 … (Holder det med 7.5sp matte / 7.5sp statistikk på masternivå i informatikk? Jeg er meget skeptisk.) … Bachelorstudiet i informatikk har ett obligatorisk emne i diskret matematikk (7,5 studiepoeng). I tillegg kommer et brukerkurs, som ikke formelt teller som matematikk fordi det er for lavt nivå. Noen av fordypningene på master i informatikk krever imidlertid mer matematikk (30 studiepoeng), som må fullføres før man kan tas opp. Ønsker man å drive med programmering, bør man virkelig vurdere mer matematikk enn 7,5 studiepoeng – selv om det ikke nødvendigvis kreves. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 4. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2016 Jeg er mer enn interessert og villig til å ta mer matematikk, sånn at jeg forhåpentligvis kan jobbe med programmering senere i livet. Den store drømmen er jo spillprogrammering, men grunnet dårlige muligheter i Norge, tror jeg heller at jeg jobber med det på fritiden eller som en hobby. Det er da vel mulig å ta et realfagsforkurs og kanskje være nok kvalifisert til det? Tenkte kanskje også at jeg kunne ta Bachelor i Informatikk og deretter ta en ingeriør-utdanning. Jeg vil ta Bachelor'en sånn at jeg faktisk kan ta meg en jobb mens jeg kanskje studerer ingeriør. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 (endret) Horrorbyte: er klar over det, og prøvde å få fram det ovenfor, at man må satse litt over minimumskravene for å egentlig ha nok matte. Jeg har 45sp så langt, og enda har jeg igjen tre emner før jeg har minimumet som jeg kan være fornøyd med av mattebakgrunn før jeg går videre... Forkurs blir helt feil retning. Typisk ingeniørmatte er rett vei å gå, og det er uproblematisk å få gjort unna det etter bachelorprogrammet. Et år der du plukker et par utvalgte nyttige matteemner hvert semester har mye mer for seg enn et ganske bortkastet forkurs. (Gitt at du allerede er kvalifisert til å kunne søke på den ingeniørlinja du er interessert i?) Endret 4. februar 2016 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Visum Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Jeg er mer enn interessert og villig til å ta mer matematikk, sånn at jeg forhåpentligvis kan jobbe med programmering senere i livet. Den store drømmen er jo spillprogrammering, men grunnet dårlige muligheter i Norge, tror jeg heller at jeg jobber med det på fritiden eller som en hobby. Det er da vel mulig å ta et realfagsforkurs og kanskje være nok kvalifisert til det? Tenkte kanskje også at jeg kunne ta Bachelor i Informatikk og deretter ta en ingeriør-utdanning. Jeg vil ta Bachelor'en sånn at jeg faktisk kan ta meg en jobb mens jeg kanskje studerer ingeriør. Hvorfor vil du ta ingeniørutdanning? Er det fordi du vil være ingeniør, isåfall vil jeg gjerne fortelle deg at hvem som helst i Norge kan kalle seg for ingeniør. Da denne tittelen ikke er beskyttet. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 4. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2016 (endret) Jeg er ikke kvalifisert til ingeriør-studier, jeg krever R2 i tillegg til det jeg har allerede har. Men når de sier på nettstedet at du har valgfrie fag: kan man velge mer enn et valgfritt fag? Fordi på tredje semester er jeg interessert i både matematikk og Linux, tror du det er mulig? Jeg er mer enn interessert og villig til å ta mer matematikk, sånn at jeg forhåpentligvis kan jobbe med programmering senere i livet. Den store drømmen er jo spillprogrammering, men grunnet dårlige muligheter i Norge, tror jeg heller at jeg jobber med det på fritiden eller som en hobby. Det er da vel mulig å ta et realfagsforkurs og kanskje være nok kvalifisert til det? Tenkte kanskje også at jeg kunne ta Bachelor i Informatikk og deretter ta en ingeriør-utdanning. Jeg vil ta Bachelor'en sånn at jeg faktisk kan ta meg en jobb mens jeg kanskje studerer ingeriør. Hvorfor vil du ta ingeniørutdanning? Er det fordi du vil være ingeniør, isåfall vil jeg gjerne fortelle deg at hvem som helst i Norge kan kalle seg for ingeniør. Da denne tittelen ikke er beskyttet. Jeg vil bli programmør, hvilken type spiller ikke så stor rolle: hardware, spillprogrammør, backend, frontend osv.Tenkte bare at ingeriør er en av de få utdanningene i Norge hvor jeg kan bli akkurat det. Endret 4. februar 2016 av Tsukeo Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Angående valgfag: nei, du kan bare velge et av alternativene - men om du holder normal progresjon så får du anledning til å ta bonusemner, og da er det mulig å få tatt valgfag som bonsumne. ( Mer info her: https://www.ntnu.no/iie/bonusemner ) Den strakeste veien til jobb som programmør bør jo være en grei bachelorlinje i informatikk fra en høyskole, trenger ikke gjøre det stort mer komplisert enn det. Å skulle stresse med forkurs, "ingeniørlinje" eller master *etter* at du allerede er kvalifisert til å få jobb som det du ønsker høres litt... unødvendig ut. Finner du ut at studiene gir mersmak, så er jo det fint - men du trenger ikke å planlegge så langt fram enda. Mulighetene er der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå