Gå til innhold

Sykkel til jobb - minimalt vedlikehold, kun 3,5 km hver vei


FranzJosef

Anbefalte innlegg

På min hybrid jeg bruker per nå er det felgbremser. Den er snart 6 år gammel og kostet ca 10 000. Den føles veldig lett (skal være ca 9 kg), har Ultegra gir og karbon gaffel. Skal vel sånn sett være en ganske så grei sykkel.

 

Hvor mye jobb er det å endre til skivebremser på den? Ganske kostbart? Må ha nytt bakhjul med ny krans i tillegg til nytt forhjul. Er kanskje ikke verdt det? Ellers er jeg helt prima fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, man må nok gjøre en god del. Rammen bør vel være tilrettelagt for skivebremser, den er vel neppe det hvis det er en felgbrems-ramme? Kaliperen må jo festes et sted, og den skal sitte godt. I tillegg er rammer for skivebremser forsterket ift. de med felgbremser. Og man må selvfølgelig skifte hjulsett. Bremseskiver koster også litt. Jeg er egentlig litt usikker på om det i det hele tatt er verdt det. Altså, du kan jo flytte kassetten over til nytt hjulsett, men klart, kassetter slites jo etter hvert de og. Kjede og kassett kan på en måte sees på som slitedeler, og koster ikke all verdens. Selv en Shimano Ultegra 11-delt kassett ligger bare på litt i overkant av 500 kr. 10-delt eller mindre er billigere. Kjede ligger på rundt 200-250 kr, også det er 11-delt, opp til Ultegra-kvalitet. 10-delt og mindre, av "lavere" kvalitet er enda rimeligere. Så det er ikke den helt store kostnaden.

 

Til piggdekk vil jeg virkelig anbefale Schwalbe Marathon Winter, som jeg bruker på cyclocrossen. Disse dekkene gir greit med feste på hardpakket snø og is. Og de beskytter godt mot punktering. Snør det mye blir det vanskelig nesten uansett hva slags dekk man bruker. Men disse dekkene gir også lav rullemotstand, så når det er bart er det faktisk liten forskjell mellom disse og standard hybriddekk for vår/sommer/høst. Bare pass på at du tar det rolig de første 50-100 km, ikke skrenser, tråkker hardt i oppoverbakker slik at du spinner. Dette for at piggene skal få satt seg skikkelig. Når det er bart kjører jeg trykket opp til ca 5 bar, da får jeg lav rullemotstand og fart tilnærmet sommerdekk. Er det mye snø og is senker jeg trykket til ca 3 bar, og får dermed bedre feste.

Lenke til kommentar

Endte opp med denne. Har ikke syklet på terrengsykkel på 10-15 år. Det er noe helt annet, mange som sier det er omtrent samme og går omtrent like fort. Det er jeg helt uenig i. Etter å ha syklet noen dager på en fjærlett hybrid som er så nærme en racer som en får de, så var det en enorm overgang. Men håpet er at jeg får det igjen på de verste uværsdagene. Dessuten så holder jeg absolutt muligheten åpen for å bruke hybrid til vinterbruk likevel, så kan denne evt bli et alternativ til annet bruk.

 

https://www.gsport.no/produkt/173156/diamant-range-40-sykkel

Lenke til kommentar

Husker jeg syklet på terrengsykkelen jeg hadde før, etter et par mnd og mange km på cyclocrossen (som har tilnærmet landeveis-geometri) som jeg kjøpte i juli 2014. Det var helt forferdelig, og det viste seg å bli siste gang jeg syklet på terrengsykkel. Kvittet meg med skrotet i fjor, og nå er det kun bukkestyre som gjelder for min del.

Lenke til kommentar

 Feil oppsett av sittestilling ?

Eller kanskje den oppreiste sittestillingen på MTB ikke var noe for deg ?

Var nok heller det siste, setet var justert. For etter å ha blitt vant til sittestillingen på cyclocrossen, som også er ca sånn jeg sitter på raceren, så ble det ubehagelig å sitte såpass oppreist. Faktisk følte jeg stikk i skulderen bare etter et fåtall km, mens jeg på racer/cyclocross kan sykle mil på mil uten å merke noe annet enn å bli vanlig sliten, alt etter hvor lang turen er.

Lenke til kommentar

 

 

Du burde prøve hydrauliske skivebremser.... Så får nok pipa en annen lyd...

Jeg har det på raceren min, så jeg vet godt hva hydrauliske skivebremser er. Men jeg ser også fordeler med mekaniske skivebremser, da det er lett å vedlikeholde det på egen hånd.

 

Mekaniske bremser har mer vedlikehold enn hydrauliske bremser. Foruten å skifte bremseklosser, så er det ikke noe mer vedlikehold enn det. Om du får luft i de, så er det brukerfeil og ikke bremsenes skyld.

 

 

Mekaniske bremer er langt dyrere å bytte og vedlikeholde enn skivebremser. Skivebremser kan være irriterende, men hvis de er konstruert på en skikkelig måte, så er det enkle å vedlikeholde. De nye forbedrede mekaniske bremsene virker langt mer driftsikre enn både de gamle og hydrauliske bremser ved kjernen av hjulet.

 

Ps. En annen fordel med touringsykkel er sittestillingen. Med bredt styre sitter man litt mer "Harley-aktig" og behageligere på tykt polstret sete.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Mekaniske bremer er langt dyrere å bytte og vedlikeholde enn skivebremser. Skivebremser kan være irriterende, men hvis de er konstruert på en skikkelig måte, så er det enkle å vedlikeholde. De nye forbedrede mekaniske bremsene virker langt mer driftsikre enn både de gamle og hydrauliske bremser ved kjernen av hjulet.

 

Ps. En annen fordel med touringsykkel er sittestillingen. Med bredt styre sitter man litt mer "Harley-aktig" og behageligere på tykt polstret sete.

Akkurat her var det kun skivebremser som var temaet. De kan både være mekaniske (med waier) og hydrauliske (bremsevæske). Andre typer bremser, som V-bremser, felgbremser etc var ikke aktuelt akkurat her.

 

Ang. sittestilling er jeg ganske uenig, sitter veldig godt både på begge mine sykler (se over). Og i trafikken er bredt styre en virkelig ulempe. Siden jeg har bukkestyre på mine sykler smetter jeg forbi nesten hvor det skal være, mens "traktorene" må stampe, bremse, stoppe. Helt genialt i trafikerte strøk. Og når jeg er ute på langtur blir det mindre luftmotstand. Nå kunne jeg aldri tenke meg å sykle på en sykkel med bredt styre, det var helt forferdelig sist gang jeg gjore det, som nevnt over.

Lenke til kommentar

 

Mekaniske bremer er langt dyrere å bytte og vedlikeholde enn skivebremser. Skivebremser kan være irriterende, men hvis de er konstruert på en skikkelig måte, så er det enkle å vedlikeholde. De nye forbedrede mekaniske bremsene virker langt mer driftsikre enn både de gamle og hydrauliske bremser ved kjernen av hjulet.

 

Ps. En annen fordel med touringsykkel er sittestillingen. Med bredt styre sitter man litt mer "Harley-aktig" og behageligere på tykt polstret sete.

Akkurat her var det kun skivebremser som var temaet. De kan både være mekaniske (med waier) og hydrauliske (bremsevæske). Andre typer bremser, som V-bremser, felgbremser etc var ikke aktuelt akkurat her.

 

Ang. sittestilling er jeg ganske uenig, sitter veldig godt både på begge mine sykler (se over). Og i trafikken er bredt styre en virkelig ulempe. Siden jeg har bukkestyre på mine sykler smetter jeg forbi nesten hvor det skal være, mens "traktorene" må stampe, bremse, stoppe. Helt genialt i trafikerte strøk. Og når jeg er ute på langtur blir det mindre luftmotstand. Nå kunne jeg aldri tenke meg å sykle på en sykkel med bredt styre, det var helt forferdelig sist gang jeg gjore det, som nevnt over.

 

 

Best å ikke syke i trafikken mener nå jeg da. Jeg har normalt heller ikke altfor mye hastverk med å komme på jobb og jeg later ikke som jeg er i tour de france hver gang jeg sykler til jobb.

 

Til mer sportslig bruk (f.eks triatlon) er selvfølgelig det du beskriver det man heller ønsker.

Lenke til kommentar

Best å ikke syke i trafikken mener nå jeg da. Jeg har normalt heller ikke altfor mye hastverk med å komme på jobb og jeg later ikke som jeg er i tour de france hver gang jeg sykler til jobb.

 

Til mer sportslig bruk (f.eks triatlon) er selvfølgelig det du beskriver det man heller ønsker.

Jeg har over en mil til jobb, hver vei, og skal jeg sykle til/fra jobb uten å bruke en evighet er det hastighet som gjelder. Og da er en god, rask sykkel vel så effektiv i bruk som det å ta kollektivtransport, i en del tilfeller enda mer effektiv. I dag var det visst full stans på T-banen, men siden jeg bruker sykkelen angikk ikke det meg i det hele tatt. Kommer rundt i hele Oslo og omegn og har så å si like stor bevegelsesfrihet som om jeg skulle kjørt bil. Og det går fort, får også trimmen på kjøpet, så det er bare velstand. Kjøpte cyclocrossen juli 2014, og den har allerede gått langt over 12000 km. Bare i fjor ble det over 13000 km totalt.

Lenke til kommentar

 

Best å ikke syke i trafikken mener nå jeg da. Jeg har normalt heller ikke altfor mye hastverk med å komme på jobb og jeg later ikke som jeg er i tour de france hver gang jeg sykler til jobb.

 

Til mer sportslig bruk (f.eks triatlon) er selvfølgelig det du beskriver det man heller ønsker.

Jeg har over en mil til jobb, hver vei, og skal jeg sykle til/fra jobb uten å bruke en evighet er det hastighet som gjelder. Og da er en god, rask sykkel vel så effektiv i bruk som det å ta kollektivtransport, i en del tilfeller enda mer effektiv. I dag var det visst full stans på T-banen, men siden jeg bruker sykkelen angikk ikke det meg i det hele tatt. Kommer rundt i hele Oslo og omegn og har så å si like stor bevegelsesfrihet som om jeg skulle kjørt bil. Og det går fort, får også trimmen på kjøpet, så det er bare velstand. Kjøpte cyclocrossen juli 2014, og den har allerede gått langt over 12000 km. Bare i fjor ble det over 13000 km totalt.

 

 

Veldig bra det. Men det avhenger jo om man har mulighet til å dusje når man kommer til jobb. Ikke alle som har mulighet til det.

Lenke til kommentar

Veldig bra det. Men det avhenger jo om man har mulighet til å dusje når man kommer til jobb. Ikke alle som har mulighet til det.

Ja, å dusje når man kommer på jobben er en forutsetning når man holder det tempoet der. 12-13 km går unna på under halvtimen på normalt føre, og da er man som oftest varm når man er fremme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...