FranzJosef Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Ser etter en sykkel til bruk om vinteren og i ruskevær (høst/vår med regn), dvs. kanskje 75% av året. Jeg har en lett hybrid uten skjermer til 10' og bruker nok den også til jobb på dager med tørre og isfrie veier. Siden det er såpass kort vei er hastighet fullstendig underprioritert på farkosten. Det som er viktig er: - skjermer for søle/sprut (antar jeg må sykle med et ytre skall-lag, men det er mye jobb å få av slik søle) - enklest mulig vedlikehold (er dårlig på å skru og mekke og det vil føre til at sykkelen droppes om den krever for mye), kan godt ha enklere gir Problemet med piggdekk er at jeg vil fort sykle mye i plussgrader på vinteren. Dette er i Moss og selv om denne vinteren har vært knallharde minus og mye is på vegen så blir nok det mest av 1-10 pluss og fuktige/sølete veger i løpet av vinteren. Da sliter man vel kanskje bare fort ut piggene? Siden jeg tross alt vil sykle ganske mye på sykkelen selv om det er veldig kort avstand er jeg ikke redd for å legge litt kroner i det. 5-10' kanskje? Vil absolutt ikke kaste bort penger på noe design-citybike-greier. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Sykkel med beltedrev og navgir gir deg veldig lavt vedlikeholdsbehov selv i salt og søleføre. Skjermer er et åpenbart krav, men er typisk standard på denne typen sykler. Eksempel: BMC ac02 IGH eller focus planet Ikke vær bekymret for piggdekkene, de holder i mange sesonger selv med mye bar asfalt. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 5. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2016 Var innom to sportsbutikker i går (GMAX og XXL, de virket til å ha bra peiling selv om disse har ikke de beste rykte). De mener at navgir ikke er noe å satse på, vedlikeholdsfritt ja, men det er helt det er noe som helst galt med det. Da koster delene flere tusen og det tar veldig arbeidstid å sette sammen sånt. Ofte mer enn en ny sykkel. Dessuten var de svært skeptiske til hvordan dette ville fungere i kulde, det vil fort være veldig tregt. De mente faktisk at det beste var et helt åpent girsystem, en må bare ta jobben med å rengjøre og vedlikeholde det og når det går i stykker så er det ikke en formue å få det byttet. I så fall er jeg over på en mer "vanlig" sykkel med: - skjermer - hydraulisk skivebrems Spm er om jeg skal ha en offroader (26"?, 29"?) eller en hybrid til vinterbruk. Tenker å ha sommerdekk bak, to komplette hjul foran (sommer/vinter) som jeg bytter på gjennom vinteren etter føret. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 5. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2016 http://www.syklistene.no/syklopedia/vintersykling/hva-slags-sykkel/ SLF anbefaler her navgir, dette er spesielt at mange så direkte advarer mot navgir mens mange anbefaler det. Det er kjekt å anbefale noe man ikke har prøvd selv. Og dem som jobber på verksted får jo inn sykler som skal fikses og ser problemet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Var innom to sportsbutikker i går (GMAX og XXL, de virket til å ha bra peiling selv om disse har ikke de beste rykte). De mener at navgir ikke er noe å satse på, vedlikeholdsfritt ja, men det er helt det er noe som helst galt med det. Da koster delene flere tusen og det tar veldig arbeidstid å sette sammen sånt. Ofte mer enn en ny sykkel. Dessuten var de svært skeptiske til hvordan dette ville fungere i kulde, det vil fort være veldig tregt. De mente faktisk at det beste var et helt åpent girsystem, en må bare ta jobben med å rengjøre og vedlikeholde det og når det går i stykker så er det ikke en formue å få det byttet. I så fall er jeg over på en mer "vanlig" sykkel med: - skjermer - hydraulisk skivebrems Spm er om jeg skal ha en offroader (26"?, 29"?) eller en hybrid til vinterbruk. Tenker å ha sommerdekk bak, to komplette hjul foran (sommer/vinter) som jeg bytter på gjennom vinteren etter føret. Spurte du om de hadde sykler inne med navgir? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Tenker du hybrid, tenk heller på en cyclocross. Den kan gjøre alt det en hybrid kan, bare bedre. Lenke til kommentar
AntonSte Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Tenker du hybrid, tenk heller på en cyclocross. Den kan gjøre alt det en hybrid kan, bare bedre.Cyclocross går kanskje litt over budsjettet dersom kjøper skal ha hydrauliske skivebremser og hjulsett som ikke veier to tonn Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) Du trenger bare skjermer til den du har. Piggdekk kan brukes året rundt, men låser du dekkene på tørr asfalt, så kan piggene få redusert levetid.. Du kan jo kjøpe et eget hjulsett som du kun har piggdekkene på... http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Hjulsett1/Hjul-hybrid Endret 6. februar 2016 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Cyclocross går kanskje litt over budsjettet dersom kjøper skal ha hydrauliske skivebremser og hjulsett som ikke veier to tonn Mekaniske skivebremser kan være vel så bra det, til den bruken det her er snakk om. Dessuten, mekaniske skivebremser er lettere å håndtere på egen hånd. Jeg har mekaniske skivebremser på min (BB7), og klarer meg utmerket med det. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) Du kan jo kjøpe et eget hjulsett som du kun har piggdekkene på... http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Hjulsett1/Hjul-hybrid Det hjulsettet er ikke et hjulsett for bruk med skivebremser. Edit: Og hjulsettet støtter toppen 9-delt bakgir. Endret 6. februar 2016 av stigfjel Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) Du kan jo kjøpe et eget hjulsett som du kun har piggdekkene på... http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Hjulsett1/Hjul-hybrid Det hjulsettet er ikke et hjulsett for bruk med skivebremser. Edit: Og hjulsettet støtter toppen 9-delt bakgir. Og det er du sikker på? Da får du gjøre Bikeshop oppmerksom på at det er feil i annonsen. Samt komme til meg og fjerne den 10-delte kassetten jeg har på mitt hjul. Den passer jo ikke. Endret 6. februar 2016 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Cyclocross går kanskje litt over budsjettet dersom kjøper skal ha hydrauliske skivebremser og hjulsett som ikke veier to tonn Mekaniske skivebremser kan være vel så bra det, til den bruken det her er snakk om. Dessuten, mekaniske skivebremser er lettere å håndtere på egen hånd. Jeg har mekaniske skivebremser på min (BB7), og klarer meg utmerket med det. Du burde prøve hydrauliske skivebremser.... Så får nok pipa en annen lyd... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Du burde prøve hydrauliske skivebremser.... Så får nok pipa en annen lyd... Jeg har det på raceren min, så jeg vet godt hva hydrauliske skivebremser er. Men jeg ser også fordeler med mekaniske skivebremser, da det er lett å vedlikeholde det på egen hånd. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) Ser etter en sykkel til bruk om vinteren og i ruskevær (høst/vår med regn), dvs. kanskje 75% av året. Jeg har en lett hybrid uten skjermer til 10' og bruker nok den også til jobb på dager med tørre og isfrie veier. Siden det er såpass kort vei er hastighet fullstendig underprioritert på farkosten. Det som er viktig er: - skjermer for søle/sprut (antar jeg må sykle med et ytre skall-lag, men det er mye jobb å få av slik søle) - enklest mulig vedlikehold (er dårlig på å skru og mekke og det vil føre til at sykkelen droppes om den krever for mye), kan godt ha enklere gir Problemet med piggdekk er at jeg vil fort sykle mye i plussgrader på vinteren. Dette er i Moss og selv om denne vinteren har vært knallharde minus og mye is på vegen så blir nok det mest av 1-10 pluss og fuktige/sølete veger i løpet av vinteren. Da sliter man vel kanskje bare fort ut piggene? Siden jeg tross alt vil sykle ganske mye på sykkelen selv om det er veldig kort avstand er jeg ikke redd for å legge litt kroner i det. 5-10' kanskje? Vil absolutt ikke kaste bort penger på noe design-citybike-greier. Jeg har en KOGA "touring" eller "trekking" sykkel og en mountainbike. Fordel med "touring" sykkel er at de kommer med alt inkludert og at de er solide i konstruksjonen (jeg kjøpte også sånne bager til den, som er praktisk for meg). De er kanskje ikke helt ideele på vinteren, men mountainbike med store piggdekk er. Ideel kombinasjon. Jeg syklet 7km til jobb hver dag i mange år. Prisen var litt mer enn det du ser for deg, men ikke mye. Den kostet rundt 1300 Euro, inkludert baggene jeg kjøpte separat. Mountainbike kjøpte jeg brukt av en bekjent. Måtte bare skifte dekkene (som var nedslitt). Ellers kan du jo bygge om en mountainbike til en city/trekking bike. En annen sykkelentusiast jeg jobbet med, han brukte sin trekking sykkel hele året uten problem. Endret 6. februar 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Du burde prøve hydrauliske skivebremser.... Så får nok pipa en annen lyd... Jeg har det på raceren min, så jeg vet godt hva hydrauliske skivebremser er. Men jeg ser også fordeler med mekaniske skivebremser, da det er lett å vedlikeholde det på egen hånd. Mekaniske bremser har mer vedlikehold enn hydrauliske bremser. Foruten å skifte bremseklosser, så er det ikke noe mer vedlikehold enn det. Om du får luft i de, så er det brukerfeil og ikke bremsenes skyld. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Mekaniske bremser har mer vedlikehold enn hydrauliske bremser. Foruten å skifte bremseklosser, så er det ikke noe mer vedlikehold enn det. Om du får luft i de, så er det brukerfeil og ikke bremsenes skyld. Hittil, etter over 12000 km på cyclocrossen, har jeg kun skiftet klosser. Og det går an å justere på begge sider, så de klossene jeg nå bruker har vart ganske lenge. Ja, hydrauliske skivebremser er veldig fint, men det drar opp prisen. Man kommer ganske langt med gode mekaniske bremser også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Mekaniske bremser har mer vedlikehold enn hydrauliske bremser. Foruten å skifte bremseklosser, så er det ikke noe mer vedlikehold enn det. Om du får luft i de, så er det brukerfeil og ikke bremsenes skyld. Hittil, etter over 12000 km på cyclocrossen, har jeg kun skiftet klosser. Og det går an å justere på begge sider, så de klossene jeg nå bruker har vart ganske lenge. Ja, hydrauliske skivebremser er veldig fint, men det drar opp prisen. Man kommer ganske langt med gode mekaniske bremser også. Klarte å finne EN kaliper med mekaniske bremser på Bikeshop... Den koster 625 kroner og legger seg midt i landet angående pris. Mekaniske bremser er på vei ut av markedet og det er direkte bakstreversk å foreslå noe som er på vei ut av markedet. http://bikeshop.no/Sykkel/Bremser/Bremser/Skivebremser/Shimano/Shimano-BR-CX77-Skivebremskaliper-Mekanisk-Cyclocross-Uten-Skive-AdapterEBRCX77MPR-p0000035591 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Klarte å finne EN kaliper med mekaniske bremser på Bikeshop... Den koster 625 kroner og legger seg midt i landet angående pris. Mekaniske bremser er på vei ut av markedet og det er direkte bakstreversk å foreslå noe som er på vei ut av markedet. http://bikeshop.no/Sykkel/Bremser/Bremser/Skivebremser/Shimano/Shimano-BR-CX77-Skivebremskaliper-Mekanisk-Cyclocross-Uten-Skive-AdapterEBRCX77MPR-p0000035591 Ja, hydrauliske bremser er veldig fint. Som sagt har jeg det på raceren, og det fungerer godt. Det jeg har som ankepunkt er at den dagen man må gjøre mer enn å skifte klosser, så blir det straks mer komplisert. Selvfølgelig, kommer sykkelen med hydrauliske bremser skifter man ikke det ut med mekaniske. Dessuten, man skal fortsatt litt opp i pris før man ser hydrauliske bremser på racere og cyclocross. I de lavere prissegmentene, ~10000 kr er det fortsatt en del mekanisk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) Må får hydrauliske bremser på HT til 5000 kroner. At man må opp i pris før man får hydrauliske bremser på en CX eller racer sykkel, er tidenes dårligste unnskyldning for å tviholde på en døende art av bremser... Dessuten er det IKKE det TS trenger. Han trenger bare skjermer til sin Hybrid og piggdekk. Det er en grunn til at ikke CX er så fantastisk som noen fortvilet prøver å argumentere for. Argumenter som i beste fall er uvitenhet, mens i verste fall er rett og slett løgn. Kognitiv dissonans på sitt beste. https://www.xxl.no/merida-big-seven-striker-16-terrengsykkel/p/1118743_1_style Endret 7. februar 2016 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Chip Salte Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Hvis du kan/vil sette på skjermer og eventuellt et bagasjebrett selv, skulle det være mange hybridsykler å velge mellom på det norske markedet. Hvilken som er "best" er vanskelig å si noe om siden komponentkvalitetet er i de fleste tilfeller god nok uansett, og 99% av aluminiumsrammene er problemfrie uavhengig av merke. Hvis du har penger å rutte med så kan vel kanskje en Skepphults være "eksotiskt" nok? http://www.skeppshult.se/sv/cyklarna/herr/ Jeg TROR ikke du trenger å frykte navgir for mye så lenge det ikke er av den dyreste sorten. Shimano Alivio eller nexus navgir er faktiskt helt greie saker og man kan lett skifte ut navet uten at det blir allt for dyrt. Bare hold deg unna Rohloff - det er nå min mening. Ikke det at jeg mener at Rohloff er dårlig heller, men at det blir dyrt HVIS noe skulle gå galt (noe det skjeldent gjør). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå