jon gjer Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Win10 og hjemmegruppe Jeg har en ‘hjemmegruppe’ av maskiner hvor de 3-4 mest aktive er oppdatert til Win10 (3 fra Win8, en fra Win7). Jeg har fra langt tilbake forholdt meg til ‘workgroup-navn’ og hadde før Win10 begynt å opprette workgroup på enkeltmaskiner uten å se betydningen for funksjon med hensyn til bruk av felles printer og nettilknyttede lagringsenheter. Så kom innlogg med ‘Microsoft Account’ der en får samme brukernavn for innlogg på alle Win10-enheter og ser at maskiner deretter overtar egenskaper fra hverandre med hensyn til skjermbakgrunn og til dels skjermoppløsning. Før Win10 kunne en fra hver enkelt maskin finne ‘homegroup-passordet’. Det så også ut til å være slik med ‘tidlige Win10’. Nå får jeg ikke dette til og den ene maskinen refererer til en annen for slikt passord mens denne igjen henviser til maskin nr 3. Jeg er egentlig ikke helt sikker på om jeg vil bruke hjemmegruppe. Jeg har store lagre av foto på maskin og NAS-enheter og ser at ‘twonky-visning’ som ligger i Win10 ikke er noe tess. Jeg er da noe skremt av at Win10 vil organisere billedsamlingen for meg. Det synes vanskelig å finne god orientering om hjemmegruppe i Win10-hjelp i operativsystemet. I ‘tek-gruppen’ måtte jeg tilbake til 2009 for å finne en tråd. Noen i forumet som har gode råd? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Ser at Fred Langa skriver om dette problemet slik under overskriften "Adding a Win10 PC results in networking issues" : "Networking issues can be hard to resolve because of a serious shortcoming in all current versions of Windows: the user interfaces for networking settings. For reasons known only to Microsoft, not all networking settings are accessible via the Windows networking applets and dialog boxes. What’s more, some settings are even beyond the reach of Windows’ built-in networking wizards and Microsoft’s own online fix-its! " Så følger en lang og detaljert prosedyre for å fikse det ved slette alle drivere og instillinger og bygge det opp på nytt. Lenke til kommentar
jon gjer Skrevet 8. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2016 Personlig konsekvens blir å lære mer om de apper som tilhører NAS-enhetene, hos meg QNAP og Western Digital. I hovedsak klarer jeg å lagre og redigere Office-filer på enhetene. Ved flytting av flere filer har det kommet gjentatte meldinger med advarsel om bruk av filer fra Internet og mindre grei utførelse av filstatistikk. Min gamle Photoshop er ikke så nettvennlig, Filbehandleren ThumbsPlus (fra cerious.com) rekker delvis ut over NAS-stasjonene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå