Gå til innhold

Hvorfor er det skarpere farger og kontrast på PC spill en konsoll?

Anbefalte innlegg

Vi vet alle at en PC kan levere bedre grafikk i form av effekter og ytelse en konsoll. Men det er en ting jeg ikke helt skjønner. Og det er hvorfor er det klarere og sterkere farger? Samt sterkere kontrast. Hvit er skikkelig hvit.

Jeg har prøvd å google det uten å finne noe treff. Kan nevne at jeg opplever dette på 2 forskjellige TV's. Og en monitor. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplever det på monitor og på 2 forskjellige TV'r. Og da med korrekt bilde kalibrering. Det er ganske så stor forskjell. Jeg har ofte irritert meg over at endel PS4 spill er litt svarte. Crushed black er vel hva dem kaller det? 

EDIT: Er dette noe dere som har PC og PS4 ser også? Om dere har samme spill på begge maskinene og tester. Eller er det noe rot i oppsettet min en plass?

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Er det ved direkte sammenligning pc vs konsoll på hver og en av disse tv-ene/skjermene du opplever dette? Sånne forskjeller kan komme av feil definisjon av hva som er helt svart / helt hvitt mellom kilde og skjerm.

Reddit-tråd om dette på ps4, med instrukser om hvordan det stilles in: https://www.reddit.com/r/PS4/comments/1uvedr/psa_make_sure_you_have_the_correct_black_level_set/

Fargeverdier går vanligvis enten fra 0-255 eller 16-235, det sier seg selv at det kan gi synlige forskjeller om man ikke har dette stilt inn feil.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...