AnonymDiskusjon Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Trenger ikke gå inn på detaljer, da saken er ganske kompleks. Så jeg tar det kort og greit. Privatperson Jeg har ca 3 000 000 i privat inkasso-gjeld. Jeg har i tillegg 300 000 i gjeld i Lånekassen, noe jeg ikke har misligholdt da jeg har klart å styre unna gjeld til staten. Jeg antar jeg får gjeldsordning om 1-2 år, da gjelden er for "ny" til å la seg innvilge til gjeldsordning pr dags dato. Jobb/inntekt Jeg har frem til i år arbeidet i deltidsstilling, med såpass lav lønn at jeg har sluppet unna alt av lønnstrekk og andre ubehageligheter. Jeg har en enkel livsstil med få utgifter - så selv med 13k utbetalt netto pr mnd har det gått veldig greit frem til nå. Kan nevne at jeg er i 30-åra. Ingen barn, ingen barnebidrag heldigvis. Nytt i 2016 Så kommer det nye. Pga mistrivsel på jobb valgte jeg rett før nyttår å si opp jobben. I verste fall havner jeg på sosialstøtte - men da får jeg faktisk MER enn 13k pr mnd. Så jeg var ikke så bekymra for det. Sååå .... skjedde det noe rart. For å ta et enkelt og greit - jeg har etablert firma, og dratt i land en kontrakt som gir meg minst 600 000 i året brutto de neste fem årene. Hvis jeg vil. Foreløbig har jeg kun enkeltmannsforetak, men for å skille privatøkonomi med firmaet, tenker jeg å endre firmaet til AS iløpet av året. Problemet Jeg skylder jo et hav av penger, og vil sannsynligvis få gjeldsordning. Som næringsdrivende kan de kun trekke 20% BRUTTO av det jeg får inn (?) Noe som tilsvarer 120 000 i året ved 600 000. Men; at jeg fakturerer ut 600 000 betyr vel ikke nødvendigvis at jeg har 600 000 i brutto-inntekt? For veldig mye av dette har jeg tenkt å beholde som kapital til videre investering i firmaet. Jeg ser for meg å ta ut ca 200 000 i lønn i året, og ha 400 000 ren kapital / videre investering i firmaet. Isåfall er grunnlaget/satsene for tvangstrekk 200 000. Men hvordan er det mulig å tvangstrekke meg, når det er jeg selv som utbetaler lønn - til meg selv. Jeg har ikke lyst å snylte noen, har heller ikke lyst å kaste ut penger - men jeg vil lage en "selvgående" bedrift innen 2-3 år med egenkapitalen i selskapet. Helt ærlig - jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vet bare at jeg kommer til å tjene ca 60 000 i måneden brutto i lang tid fremover. Mye av dette kan jeg bruke opp før jeg utbetaler lønn til meg selv i form av "firma-ting" som leie av kontor, bil, seminar-turer og den type teite ting. Men jeg vet ikke. Noen tips? Spør gjerne hvis det er noe som er uklart. Anonymous poster hash: 11dba...584 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Du kan organisere inntektene dine i AS slik du skisserer, enda bedre om AS-et formelt sett eies av andre, og slik holde inntektene utenfor kreditorers rekkevidde. Men tror du ikke det vil oppfattes som illojalt av kreditorene? Du viser med dette at du har betalingsevne, men mangler betalingsvilje. En gjeldsordning i slike tilfeller vil være misbruk av ordningen, og undergrave oppslutningen om den. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2016 Du kan organisere inntektene dine i AS slik du skisserer, enda bedre om AS-et formelt sett eies av andre, og slik holde inntektene utenfor kreditorers rekkevidde. Men tror du ikke det vil oppfattes som illojalt av kreditorene? Du viser med dette at du har betalingsevne, men mangler betalingsvilje. En gjeldsordning i slike tilfeller vil være misbruk av ordningen, og undergrave oppslutningen om den. Takk for svar. Jo, det vil nok oppfattes som illojalt. Samtidig så er det vel ingen andre enn skattevesenet og myndighetene som har innsyn i mine kontoer og lignende. Greit nok at noe av omsetningen og regnskapet for 2016 blir offentliggjort i 2017. Men går virkelig kreditorene inn å sjekker slike tall? Jeg vil jo være ansatt i eget AS, og ta ut lønn som en ordinær lønnsmottaker samtidig som jeg bygger en trygg arbeidsplass med å plassere kapital i firmaet til "tøffere tider". Men det er pussig hvor enkelt det er å lure unna inntekter på denne måten. I prinsippet kan jeg jo kjøpe en flunkende ny bil på firmaet, og bruke privat. Uten at noen kan ta fra meg noe som helst. Litt absurd på en måte, da det egentlig bare er kreativiteten som setter grenser for hva som er mulig. Jeg leste gjeldsordningsloven nå nettopp. Der står det i klartekst at dersom skylder bevist stiller seg vrang - kan gjeldsordningen bli utvidet til 8 år, men ikke lengre enn 10 år. For min del trenger jeg ingen fancy bil eller lure unna midler på den måten. Men jeg ser på det å ha kapital inne i firmaet som en sikkerhet, buffer og trygghet for meg som privatperson i tillegg til en sikker arbeidsplass. Selv om jeg har kontrakt for 5 år, kan jeg godt miste kontrakten dersom den blir sagt opp allerede i morgen. Da står jeg fullstendig uten inntekt. Greit å ha litt å gå på da. I teorien kan leie en fancy leilighet på firmaet, kjøpe en fancy bil på firmaet og ta ut 20 000 til forbruk hver måned, samt ha mobil, kjøpe laptop og reise hvor jeg vil - alt på firmaet. Uten at de kan trekke meg noe som helst for det, så lenge det er arbeidsrelatert. Dette må jo være et gigantisk smutthull som mange kan utnytte hvis de går inn for det? Jeg kan jo til og med flytte firmaet ut av Norge og drive det fra utlandet hvis jeg bare gidder. Anonymous poster hash: 11dba...584 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 I teorien kan leie en fancy leilighet på firmaet, kjøpe en fancy bil på firmaet og ta ut 20 000 til forbruk hver måned, samt ha mobil, kjøpe laptop og reise hvor jeg vil - alt på firmaet. Uten at de kan trekke meg noe som helst for det, så lenge det er arbeidsrelatert. Dette må jo være et gigantisk smutthull som mange kan utnytte hvis de går inn for det? Her tror jeg kanskje Krikkert kan komme med noe oppklarende(og nødvendig) informasjon etterhvert. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Wow, for en utspekulert tråd. Ganske morsomt at du sier du ikke vill snylte på noen men nevner både gjeldsordning og sosialstønad i samme innlegg. Og at du valgte å si opp jobben. Godt skatten vår går til noe fornuftig ser jeg.. 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 All inntekt i ditt enkeltpersonforetak er din inntekt. Man skiller ikke på penger du har lyst til at skal forbli i virksomheten og penger du tar ut til deg selv. Når det gjelder AS kan kreditor ta utlegg i aksjene dine (med mindre de reelt eies av noen andre, ikke bare formelt). Plutselig eier du ikke firmaet lenger, og firmaet kaster deg ut av den fancy leiligheten. I tillegg sier de deg opp. Alle dine krav på firmaet (alle kontantutbetalinger du får, uansett om det er lønn eller utbytte) kan også være gjenstand for utlegg. Merk at kreditorsvik er straffbart. 4 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Samtidig så er det vel ingen andre enn skattevesenet og myndighetene som har innsyn i mine kontoer og lignende. Men det er pussig hvor enkelt det er å lure unna inntekter på denne måten. I prinsippet kan jeg jo kjøpe en flunkende ny bil på firmaet, og bruke privat. Uten at noen kan ta fra meg noe som helst. Litt absurd på en måte, da det egentlig bare er kreativiteten som setter grenser for hva som er mulig. I teorien kan leie en fancy leilighet på firmaet, kjøpe en fancy bil på firmaet og ta ut 20 000 til forbruk hver måned, samt ha mobil, kjøpe laptop og reise hvor jeg vil - alt på firmaet. Uten at de kan trekke meg noe som helst for det, så lenge det er arbeidsrelatert Kredittsjekk er en ting. Lovene og oppfølgingen for hva som er arbeidsrelatert har blitt strengere. Min onkel fikk et ganske så høyt krav siden han brukte firmabil frem og tilbake til jobb der man egentlig skal bruke egen bil, han eier firmaet. Skjedde med en bekjent også, han er ansatt. Du kan ha hjemmekontor og betale leie gjennom firmaet, men det er begrensinger på hvor sinnsyk denne avtalen kan være. Du må nok ha veldig peiling hvis du skal klare å snike unna mer enn "småpenger" i forhold til gjelden din. Skatteetaten er veldig dyktige i jobben sin og du risikerer fengselsstraff. Grensen for fengsel i økonomiske forbrytelser er etter hva jeg vet relativt lave. 2 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Nå vet jeg at man ikke skal komme ene og alene med moralpreken her, men prøv å huske på at i andre enden av en gjeldsordning så er det somregel en eller flere uskyldige du svindler. 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Et par ting du må ta i betraktning. Inkassoselskaper har medarbeidere (ofte advokater) som klør i fingrene etter å få opphevet gjeldsordningen til folk, noe de kan gjøre underveis eller i etterperioden som er på to år. De kommer til å gå gjennom hver krone tilknyttet deg på en eller annen måte, og finner de uregelmessigheter så blir det fort problemer. Mister du ordningen får du aldri ny. Skulle du få gjeldsordning må du sende månedlig oversikt samt selvangivelse til de ansvarlige (vanligvis den største kreditors prosessfullmektig/inkassoselskap), så oversikt vil de jo få. Du vil naturligvis ikke kunne bygge deg formue under en gjeldsordning ved å beholde midler i selskapet. Ikke engang betale ned avdrag på egen bolig får man lov til. Det beste i din situasjon hadde nok vært å få innvilget gjeldsordning, og deretter startet opp virksomhet. Er du sikker på at gjelda er for ny? Så lenge minst halvparten er eldre enn 2 år er du i utgangspunktet innenfor kravet. Et annet problem er at du ikke vil få gjeldsordning så lenge du går på sosialen (ikke utnytter inntektspotensialet ditt), så det å si opp jobben var i så måte ikke noen fordel. For øvrig vil nok Lånekassen begjære at gjeldsordningen din blir 7 år i stedet for 5. Særlig om du har fullført utdannelsen. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Ikke engang betale ned avdrag på egen bolig får man lov til. Det er ikke sant https://www.politi.no/oslo/tjenester/gjeldsordning/under_gjeldsordningen/ Får man lavere boutgifter hvis man eier så er det ønskelig. De vil ikke tvinge deg til å selge leilighet/ hus hvis det medfører høyere utgifter. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 (endret) Tror ikke du vil ha gjeldsordning. Det er ikke det "get out of jail free" kortet du ser ut til å tro. Det er ikke bare en sletting av alle problemer. Du spekulerer i å snyte systemet, det er ikke så enkelt som du tror. Endret 4. februar 2016 av Bytex Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Det er ikke sant https://www.politi.no/oslo/tjenester/gjeldsordning/under_gjeldsordningen/ Får man lavere boutgifter hvis man eier så er det ønskelig. De vil ikke tvinge deg til å selge leilighet/ hus hvis det medfører høyere utgifter. Du misforstod hva jeg skrev. Jeg har aldri sagt man må selge leilighet/hus. Gjeldsordningsloven § 4-8 (1) bokstav a) "Dersom skyldneren skal beholde eiet bolig, skal fordringer sikret ved pant i boligen innenfor boligens omsetningsverdi med tillegg av 10 prosent, gis avtalt rente under gjeldsordningen. Det skal ikke betales avdrag i gjeldsordningsperioden, men hovedstolen består." 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Vel, det var egentlig ekstrainfo til TS Man kan tilogmed kjøpe bolig under gjeldsordningen. Det er anledning til å kjøpe bolig under gjeldsordningen. Forutsetningen er at boligen ikke overstiger husstandens rimelige behov og dette ikke svekker evnen til å oppfylle gjeldsordningen. Namsmannen anbefaler at det sendes et informasjonsbrev til kreditorene før et eventuelt boligkjøp. Ta kontakt med namsmannen for råd Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Vel, det var egentlig ekstrainfo til TS Man kan tilogmed kjøpe bolig under gjeldsordningen. Det er anledning til å kjøpe bolig under gjeldsordningen. Forutsetningen er at boligen ikke overstiger husstandens rimelige behov og dette ikke svekker evnen til å oppfylle gjeldsordningen. Namsmannen anbefaler at det sendes et informasjonsbrev til kreditorene før et eventuelt boligkjøp. Ta kontakt med namsmannen for råd En annen forutsetning er at man finner en bank som låner ut penger til folk med betalingsanmerkninger samt folk som ikke kan betale avdrag på x antall år. Eneste tenkelige mulighet er da Husbanken. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Det er sant og ingen bank med vettet i behold innvilger lån til folk i gjeldsordning. Men privat lån er jo en ting. Hva menes med at man ikke skal betale avdrag? Hvis man leier så må man betale husleie og avdrag på lån blir jo det samme. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Det er sant og ingen bank med vettet i behold innvilger lån til folk i gjeldsordning. Men privat lån er jo en ting. Hva menes med at man ikke skal betale avdrag? Hvis man leier så må man betale husleie og avdrag på lån blir jo det samme. Det menes at man bare kan betale rentene på boliglånet. Man må altså be banken om avdragsfrihet på lånet i de årene gjeldsordningen går over, noe banken ikke nødvendigvis går med på. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Nei, avdrag på lån er ikke det samme som husleie. Husleie er fullt ut en kostnad ved å bo. Avdrag er ikke en kostnad, det er formuebygging. Renter er en kostnad. Fra et kreditorperspektiv er det å bygge (brutto)formue ved å øke summen på bankkonto det samme som å bygge (netto)formue ved å redusere gjeld. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 (endret) Aha, da skjønner jeg. At avdrag på lån regnes som formuebygging er jo delvis logisk. Hvordan blir det med avdrag hvis markedet er nedovergående, tas det hensyn til? Edit; Glemte å si takk for info. Kjekkt å vite om de tingene. Takk takk Endret 4. februar 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Når det gjelder AS kan kreditor ta utlegg i aksjene dine (med mindre de reelt eies av noen andre, ikke bare formelt). I praksis kan det være vanskelig å dokumentere at du er eier av et selskap en annen formelt sett eier. Dette er en helt vanlig og effektiv måte å organisere seg på for å unngå kreditorer. Det er så enkelt som å la en annen eie aksjene i selskapet ditt, med muntlig avtale om at du er den reelle eieren. Utbytte utbetales til eieren, men finner veien til dine lommer. Det vil kreve etterforskning og store ressurser for å avdekke at du er den egentlige eieren. Selvfølgelig er dette illojalt og kan også være straffbart. Men personer som setter seg i høy inkassogjeld er kanskje ikke så opptatt av det i utgangspunktet. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 TS: Som mange andre har påpekt er dette en dårlig idé. Om du gjemmer unna midler i et AS som kompisen din går med på å "eie" (være registrert eier av, mens du egentlig er det) så kan dere begge straffes for det. Om kreditorene finner ut av det så oppheves gjeldsordningen. Det du ser for deg er for så vidt mulig, på ett eller annet tidspunkt er du "home free" (foreldelse av straffansvar, fristen for oppheving av gjeldsordningen er løpt ut), men da må du være veldig flink til å lyve og gjemme deg og midlene dine i ganske lang tid. Det er nok bedre å spille med åpne kort og være åpen om næringsvirksomheten. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå