Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skjer i et avhør?


Holly1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avhør kan være allslags. Normalt sett blir du bedt om å møte på politikammeret hvor du snakker med en betjent på et normalt kontor hvor betjemt sitter å skriver inn på pc dine svar.

 

Eller du blir oppringt på tlf og tar tlf avhør.

 

Det er ganske så enkelt og rett fram. Spørsmål er selvfølgelig avhengig av hva det dreier seg om.

Normalt sett er det mye terping på klokkeslett.

 

Husk å vær tydelig på hva du sier og snakk sant. Er du usikker så trenger du ikke komme med info. Hvis du surrer ender det bare med at du blir ubehagelig grilla i en evt rettsak.

Lenke til kommentar

Avhør kan være allslags. Normalt sett blir du bedt om å møte på politikammeret hvor du snakker med en betjent på et normalt kontor hvor betjemt sitter å skriver inn på pc dine svar.

 

Eller du blir oppringt på tlf og tar tlf avhør.

 

Det er ganske så enkelt og rett fram. Spørsmål er selvfølgelig avhengig av hva det dreier seg om.

Normalt sett er det mye terping på klokkeslett.

 

Husk å vær tydelig på hva du sier og snakk sant. Er du usikker så trenger du ikke komme med info. Hvis du surrer ender det bare med at du blir ubehagelig grilla i en evt rettsak.

Takk for oppklarende svar. Så det kan bli ganske ubehagelig om man kun er vitne også? 

Lenke til kommentar

Ikke egentlig. Under avhører de greie. Jeg har da bare vært avhørt som vitne selv så for mistenkt kan jeg ikke svare. Det er ganske enkelt og greit og ikke stress over det. Bare husk å vær tydelig og kort i svar. Du trenger ikke utbroderinger.

 

Stresset kommer i rettsaken. Da vil advokater grille deg for å prøve å vri på ordene dine og bevisst lage misforståelser. En rettsak er en popularitetskonkuranse og jeg har ikke inntrykk av at advokater er særdeles intelligente så vær forberedt på repetering. Bare smil og vær grei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var i avhør pga en bilulykke jeg var i. Usikker på om jeg var siktet, men de hadde hvertfall tatt førekortet mitt tidligere. Var ikke noe problematisk, han stilte meg bare spørsmål som gjaldt saken og skrev ned disse. Vi lo litt, og hadde generelt en god tone. Før jeg gikk fikk jeg lese over alt som var skrevet fra avhøret, og måtte signere dette. :)



Anonymous poster hash: 0744e...6ba
Lenke til kommentar

På generell basis arbeider politiet i Norge for å skape eit godt klima under eit avhør. Det betyr at litt av jobben til betjenten blir å gjøre deg komfortabel med å fortelle om hendelsen.

Sånne avhør som ein ser på film og tv, spesielt frå USA, er uvanlig i Norge. Uansett om du er mistenkt/sikta, vitne eller fornærma er tonen nokså lik under avhøret. Naturlig nok vil det være meir ubehagelig om du er mistenkt/sikta, men det går meir på det at du opplever å måtte "forsvare deg" - som alltid føles ubehagelig uansett kven du pratar med.

Av forskjeller rundt vitne/mistenkt går det på rettigheter og plikter du har. Mistenkte har ingen plikt til å forklare seg for politiet eller for retten (sjølv om det ofte kan motarbeide hans/hennar sak).

 

Normalt blir du bedt om å møte på politistasjonen. Dersom du ikkje møter kan politiet etterlyse og pågripe deg for å bringe deg inn til avhør - du har møteplikt. Det einaste unntaket er dersom dykk avtalar avhøyr over telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...