Lassern Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Støvsamler V Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Hei, Lassern. Et utrolig delikat bilde av to legendariske kameraer fra 1970-tallet *, 42 mm objektiv med 6 linser, F./1.7 og AE eksponeringsautomatikk + mye mer. Olympus produserte rangefinderkameraer med en kvalitet som knapt eller med beskjeden margin ble overgått bare av Leica. Det finnes knapt noe kamera i kompaktklassen i dag med tilsvarende ytelse som disse kameraene, men din egen Sigma DP3 Merill med Foveon-sensor har vel kvaliteter som heller ikke er vanlig når det gjelder kompakte kameraer ... ? M v h Albert. Lenke til kommentar
Trond Olav Løkken Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Meget smakfull presentasjon, oppstilt på dette underlaget. Jeg synes det oser sjel av disse, og Olympus utmerket seg vel en tanke blant de vanlige merkene, slik de også senere skulle komme til å gjøre med OM-1 etc. Bare lyden av sistnevnte, gjorde meg litt avensjuk når min bror fotograferte. For min Nikon FE hadde åpenbart ikke minidempere for speilet, som alltid landet på plass med et primitivt umusikalsk klask. Flotte greier, Lassern! Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Stilig par du viser oss her! Bra kameraer disse rangefinderne... Skal forøvrig bli artig å se hvordan den nye digitale utgaven av PEN-F er... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1704863&do=findComment&comment=23025433 PS! Har jo noen av sådanne, jeg også. F.eks. disse, for spesielt interesserte: http://www.tek.no/bildekritikk/bilde/aret-var-1969-olympus-35-sp/996347 http://www.tek.no/bildekritikk/bilde/aret-var-1969-olympus-35-sp/1330102 Lenke til kommentar
Gjest member-296438 Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Feil merke....men ellers var det nok en strålende dokumentasjon av støvsamlere:-) Lenke til kommentar
Lassern Skrevet 3. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2016 Hei, Lassern. Et utrolig delikat bilde av to legendariske kameraer fra 1970-tallet *, 42 mm objektiv med 6 linser, F./1.7 og AE eksponeringsautomatikk + mye mer. Olympus produserte rangefinderkameraer med en kvalitet som knapt eller med beskjeden margin ble overgått bare av Leica. Det finnes knapt noe kamera i kompaktklassen i dag med tilsvarende ytelse som disse kameraene, men din egen Sigma DP3 Merill med Foveon-sensor har vel kvaliteter som heller ikke er vanlig når det gjelder kompakte kameraer ... ? M v h Albert. Tusen takk for flott tilbakemelding, Albert. Det oser kvalitet av disse karene. Jeg må arrestere deg litt på linseantall. Bokstaven foran Zuiko angir antall elementer hos Olympus (som du sikkert visste). Her F og G altså 6 og 7 elementer. Kremoptikk begge to. I forhold til 50'n på min DP3 Merrill blir de allikevel enkle. Den har 10 elementer i 8 grupper med SLD-glass og et støpt asfærisk glasselement. Og det med beskjedne 2,8 som største åpning. Spørs om du finner bedre optikk til denne prisen...og da får du et kamera på kjøpet Lenke til kommentar
Lassern Skrevet 3. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2016 Meget smakfull presentasjon, oppstilt på dette underlaget. Jeg synes det oser sjel av disse, og Olympus utmerket seg vel en tanke blant de vanlige merkene, slik de også senere skulle komme til å gjøre med OM-1 etc. Bare lyden av sistnevnte, gjorde meg litt avensjuk når min bror fotograferte. For min Nikon FE hadde åpenbart ikke minidempere for speilet, som alltid landet på plass med et primitivt umusikalsk klask. Flotte greier, Lassern! Tusen takk, Trond Olav. Jeg er jo veldig glad i Olympus, som var mitt merke helt til jeg gikk digitalt. Lyden av OM-1 med urverkslukker og dempet speil er uforglemmelig, men OM-2 var enda stillere og bedre dempet. Så bra at Olympus mente den manuelle speiloppfellingen var unødvendig, og sløyfet den på 2er'n. Kan fort hende det dukker opp noe OM med støv på om dere ikke går lei denne serien. Lenke til kommentar
Lassern Skrevet 3. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2016 Feil merke....men ellers var det nok en strålende dokumentasjon av støvsamlere:-) Men Pentaxen, da! Så mye som Pentax har lært av Olympus, også si sånt Tusen takk for hyggelig kommentar. Jeg har stor respekt for Pentax og er spent på fullformaten. Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Olympus-kameraene du viser produserte ypperlige bilder. Flott bilde du produserer her også. Mvh Ragnar Lenke til kommentar
Lassern Skrevet 4. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2016 Olympus-kameraene du viser produserte ypperlige bilder. Flott bilde du produserer her også. Mvh Ragnar Tusen takk, Ragnar Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Vet ikke hvor mange kameraer jeg har hatt, men borte er de. Tror ikke jeg har hatt Olympus noen gang. Mener å huske noe sånt som Yasica også. Men Fuji og diverse Pentax før jeg endte opp med Canon hvor jeg blir for å slippe å bytte ut optikken også. Starta med 300 før 300D, 350D, 400D, 40 D, 50D, 7D. 5D mrk.ll og nå 70D. Sitter igjen med de 4 siste. Greit med 3 ut på tur og et i reserve hjemme. Roar Lenke til kommentar
Lassern Skrevet 4. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2016 Vet ikke hvor mange kameraer jeg har hatt, men borte er de. Tror ikke jeg har hatt Olympus noen gang. Mener å huske noe sånt som Yasica også. Men Fuji og diverse Pentax før jeg endte opp med Canon hvor jeg blir for å slippe å bytte ut optikken også. Starta med 300 før 300D, 350D, 400D, 40 D, 50D, 7D. 5D mrk.ll og nå 70D. Sitter igjen med de 4 siste. Greit med 3 ut på tur og et i reserve hjemme. Roar Fire fine verktøy du sitter igjen med da. Man blir jo merketro når alle har sin egen bajonett. Det kan bli dårlig butikk å skifte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg