Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver vil bytte om på arbeidsuka til min samboer på grunn av skuddår.

Windoge

Anbefalte innlegg

Min samboer fikk i dag vite at på grunn av skuddår, så ønsker arbeidsgiver å bytte om på når hun jobber fast helg.

Har det noe å gjøre med at det er en uke forskjell på det året? 

Problemet er at det skaper svært masse problemer. Da må hun jobbe de samme helgene som det jeg gjør, og da har har hun normalt barna hjemme. Det andre er at biologisk barnefar til det ene barnet jobber fast de helgene hun må bytte til.

Finnes det en grei løsning på dette, slik at hun kan beholde den helgeturnusen hun har i dag?

Endret av Windoge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller kan det være fordi turnus er lagt opp etter ukenummer(slik jeg har det)? 2015 sluttet med ukenummer på oddetall, og 2016 startet med det samme. Dermed måtte jeg bytte fra frihelg i partallsuker til oddetallsuker.

Mulig det er det samme. Hva er poenget i praksis?

Lenke til kommentar

Eller kan det være fordi turnus er lagt opp etter ukenummer(slik jeg har det)? 2015 sluttet med ukenummer på oddetall, og 2016 startet med det samme. Dermed måtte jeg bytte fra frihelg i partallsuker til oddetallsuker.

Mulig det er det samme. Hva er poenget i praksis?

For meg hadde det ingen praktisk betydning da vi jobber en turnus som er lik hver andre uke. Forskjellen ble at i 2015 hadde jeg frihelger i oddetallsuker, nå har jeg fri partallsukene. Men jeg går fortsatt samme turnus jeg alltid har gjort, der annenhver uke er lik.

Slik:

Oddetallsuker: jobb fem dager, arbeidshelg

Partallsuker: Jobb tre dager, frihelg

Lenke til kommentar

Det følger av arbeidsmiljøloven § 10-3 at arbeidsplanen skal drøftes med de tillitsvalgte senest to uker før den iverksettes. Det er altså tillitsvalgtapparatet i bedriften din (verneombud, fagforening mv) som har påvirkningsmulighet her.

Ut over dette er det eventuelt muligheten til å søke om fleksitidsordning eller redusert arbeidstid etter arbeidsmiljøloven § 10-2 begrunnet i sosiale hensyn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...