MT-Sci Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Hei Jeg var ute etter opplysning om å bli bilmekaniker. Jeg er ferdig og bestått videregående, der jeg har tatt veien om realfag. Men jeg vil bli bilmekaniker Skal jeg da ta videregående på nytt for å bli mekaniker? Finnes noen andre veier, da jeg kan bli bilmekaniker? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/praksiskandidat Lenke til kommentar
MT-Sci Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 Ja, men jeg har jo ingen erfaring. Eneste jeg har en vitnemål som sier jeg har bestått og fullført vgs. Lenke til kommentar
Melankii Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Ta de fagene som kreves som privatist, og deretter bli læring i to år -> Fagbrev Få jobb som mekaniker og jobbe i 5 år -> Fagbrev Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Litt verre og ta kjøretøylinja som privatist da den inkluderer praktiske oppgaver. Det beste vil nok å være og gå vg2 kjøretøy. Jeg har vært bilmekaniker i 3 år og aldri mer, men det er en annen sak. Lenke til kommentar
MT-Sci Skrevet 8. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2016 Så jeg trenger ikke å ta vg1? Er du sikker på det? Lenke til kommentar
lesles Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Så jeg trenger ikke å ta vg1? Er du sikker på det? Har du egentlig lov til å ta vgs på nytt, når du allerede har fullført den engang? Lenke til kommentar
Eventyrtid Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Så jeg trenger ikke å ta vg1? Er du sikker på det? Har du egentlig lov til å ta vgs på nytt, når du allerede har fullført den engang? Jeg tror han har lov, men han har ikke vel ikke rett på å komme inn. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Så jeg trenger ikke å ta vg1? Er du sikker på det? Har du egentlig lov til å ta vgs på nytt, når du allerede har fullført den engang? Jeg tror han har lov, men han har ikke vel ikke rett på å komme inn. Dvs. at kan han ta det privatist, men ikke har rett til å komme inn på offentlig skole. 1 Lenke til kommentar
Eventyrtid Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Jeg tror han har lov, men han har ikke vel ikke rett på å komme inn. Dvs. at kan han ta det privatist, men ikke har rett til å komme inn på offentlig skole. Ønsker du å ta et utdanningsprogram eller programområde om igjen, har du ikke krav på utvidet rett. Er det ledig plass, kan du få et tilbud. Kontakt inntakskontoret i ditt fylke. (https://utdanning.no) Lenke til kommentar
MT-Sci Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Nå kommer dere fram og tilbake til saken. Det jeg fikk vite om er at jeg ikke trengte å ta vg1, kunne hopp over til vg2. Hvis jeg gjør det, mister jeg ikke kompetanse fra vg1? Som regel, gidder jeg ikke ta det som privatist. Edit: Hvis jeg skal ringe inntakskontoret, så behover jeg ikke å poste et tråd, om å spørre noen som har noen ideer og erfaring rundt temaet. Noen er her for å kverulere saken.... Dette kan også være irriterende for meg og andre, som er ute etter de samme opplysningene. Endret 9. februar 2016 av MT-Sci Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Hele den formelle og praktiske delen av en bilmekaniker er jo VG1 TIP og VG2 Lette Kjøretøy (Tror jeg det heter.) Du kan nok ikke hoppe over VG1 TIP som gir den grunnleggende praktiske opplæringen i slike ting som dreiing, sveising, fresing, elektriske koblinger, teknisk tegning og teorien rundt. Det koster ganske mye å drive utdanning i VG1 TIP, pgs forholdsvis stort og dyrt utstyrsbehov, så hvis man skulle ha betalt så hadde det blitt dyrt. Hvis man har brukt opp "ungdommsretten" så må man vel rett og slett "søke land og strand" etter en ledig studieplass. Etter VG1 TIP så kan man faktisk en god del av det praktiske og man har en helt annen teknisk praktisk faglig plattform å stå på enn hvis man ikke har noen bakgrunn. Det er vel ingen regel som sier at man har rett til ny VG1 og VG2. Tror at NAV kanskje i noen tilfeller kan bidra med noe i retning av en slik 2 årig fagutdanning, hvis man er meldt arbeidsledig og hvis man er heldig. Rent samfunnsøkonomisk og slike ting så er det jo klart at det vil være lønnsomt og bra å få en som har gått allmennfag, over i en yrkesfaglig kompetanse som et alternativ til ledighet. http://www.vilbli.no/?Side=2.2&Program=V.TP&Kompetanse=V.TI3042 Endret 9. februar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå