Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merknad på EU kontroll


Anbefalte innlegg

Hadde bilen min nylig på EU kontroll, og fikk en 2'er feil. Men, jeg skjønner ikke helt marknaden, og føler det står skrevet utrolig mye vanskeligere enn det bør være. Jeg kjører en Audi A6 2006 modell.

 

Kontrollpunkt,

Bærearmer og opphengsarmer

 

Merknad, posisjon, kommentar,

komponent ikke tilstrekkelig festet til understell eller aksel, Fremre, høyre, venstre, fremre foringer i travers foran.

 

Hva i huleste betyr dette? Først trodde jeg det var snakk om styre armene (audi har vel to oppe, og en under?) men snakket med noen bekjente, som mente det kanskje ikke var det likevel? Han som tok EU kontroll er ikke tilbake før om noen dager, og det irriterer meg at "kun han" visste svaret på dette.

 

Det kommer en liten dunke lyd når jeg kjører på ujevn vei, eller over enkelte humper/hull, så jeg regner med det er dette som må fikses. Jeg forstår styrearmene, dersom det er problemet, men mener han egentlig noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener nok at du har noen dårlige foringer i forstillinga. Derfor får du også en dunkelyd ;) . Ønsker du å lett finne ut feilen, løsne hjulmuttere, jekk opp bilen med en garasjejekk, ta av dekk og se hvor du har slark i forstillinga på den ;) .

 

Aldri hørt om, haha, men så er jeg ikke mekaniker heller da! Finnes det noe bilde/video som viser "hva" jeg skal se etter for å se feilen? såpass må jeg jo kunne klare! Evt. hva heter foringer på engelsk? eller betegnelsen for dette? så skal jeg vel klare å søke meg frem!

Endret av Rebecca92
Lenke til kommentar

 

Mener nok at du har noen dårlige foringer i forstillinga. Derfor får du også en dunkelyd ;) . Ønsker du å lett finne ut feilen, løsne hjulmuttere, jekk opp bilen med en garasjejekk, ta av dekk og se hvor du har slark i forstillinga på den ;) .

 

Aldri hørt om, haha, men så er jeg ikke mekaniker heller da! Finnes det noe bilde/video som viser "hva" jeg skal se etter for å se feilen? såpass må jeg jo kunne klare!

 

Nei, du kan ikke se om en foring er dårlig. Og hvorfor skulle du ønske å se det i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

 

 

Mener nok at du har noen dårlige foringer i forstillinga. Derfor får du også en dunkelyd ;) . Ønsker du å lett finne ut feilen, løsne hjulmuttere, jekk opp bilen med en garasjejekk, ta av dekk og se hvor du har slark i forstillinga på den ;) .

 

Aldri hørt om, haha, men så er jeg ikke mekaniker heller da! Finnes det noe bilde/video som viser "hva" jeg skal se etter for å se feilen? såpass må jeg jo kunne klare!

 

Nei, du kan ikke se om en foring er dårlig. Og hvorfor skulle du ønske å se det i utgangspunktet?

 

 

Måten jeg leste og forstod det på, hørtes det ut som at det var mulig. Lærer i hvert fall ingenting av å si "oki" for å så glemme det.

Lenke til kommentar
 

Aldri hørt om, haha, men så er jeg ikke mekaniker heller da! Finnes det noe bilde/video som viser "hva" jeg skal se etter for å se feilen? såpass må jeg jo kunne klare! Evt. hva heter foringer på engelsk? eller betegnelsen for dette? så skal jeg vel klare å søke meg frem!

 

Foringer heter "bushings" på engelsk, det finnes sikkert noen videoer på Youtube som viser hvordan du sjekker om disse har slark på bilen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Mener nok at du har noen dårlige foringer i forstillinga. Derfor får du også en dunkelyd ;) . Ønsker du å lett finne ut feilen, løsne hjulmuttere, jekk opp bilen med en garasjejekk, ta av dekk og se hvor du har slark i forstillinga på den ;) .

 

Aldri hørt om, haha, men så er jeg ikke mekaniker heller da! Finnes det noe bilde/video som viser "hva" jeg skal se etter for å se feilen? såpass må jeg jo kunne klare!

 

Nei, du kan ikke se om en foring er dårlig. Og hvorfor skulle du ønske å se det i utgangspunktet?

 

Er noen ganger det er ganske åpenbart at en foring er slitt. Andre ganger kan man se det ved å bruke en latmann eller tilsvarende eller hendene. Man merker det fort da om noe er dårlig. Er det dårlig på den ene siden så bytter man samme på andre side

Lenke til kommentar

enkelt å finne ut om foringene i bærearmene er dårlig. 

 

Heis opp bilen på bukk sånn at hjula er frie. 

 

Så tar du tak i dekket med begge hendene og rikser fram og tilbake. 

Da kjenner du fort om det er mer "slark" i noen av hjula kontra andre. 

Lenke til kommentar

du har 8 bærearmer på bilen din. med tilsammen 16 foringer/kuleledd. kuleledd ytterst (nermest hjulene) og foringer innerst.

nedre fremre, nedre bakre, øvre fremre og øvre bakre på begge sider.

 

Control-Arm-Kit-All.jpg

 

Trodde dette bærearmsettet gikk fram til -2004. 

Dette var jo helt på tur.. brukte bærearmer fortere enn bremser på både a6 og a4 fra 1997-2004. 

Skal være mye bedre på 2004->

Lenke til kommentar

 

du har 8 bærearmer på bilen din. med tilsammen 16 foringer/kuleledd. kuleledd ytterst (nermest hjulene) og foringer innerst.

nedre fremre, nedre bakre, øvre fremre og øvre bakre på begge sider.

 

Control-Arm-Kit-All.jpg

 

Trodde dette bærearmsettet gikk fram til -2004. 

Dette var jo helt på tur.. brukte bærearmer fortere enn bremser på både a6 og a4 fra 1997-2004. 

Skal være mye bedre på 2004->

 

 

på A6 fram til 2011 mod

Lenke til kommentar

Etter det nye direktivet ble innført er det store endringer på mangel lappen som bileierene får utlevert.  Hvor jeg jobber er det vanlig at vi bruker sprayboks med lakk for å merke av hvilken del som er defekt, da dette gjør det enklere for kunden eller andre verksteder å se hvilken del vi har påpekt uten å måtte begynne å leite.

 

 

komponent ikke tilstrekkelig festet til understell eller aksel, Fremre, høyre, venstre, fremre foringer i travers foran.

 

Rød: Dette er en standar kommentar som kontrolløren ikke kan påvirke og kan være veldig forivrende i enkelte tilfeller.


Blå: Dette er kontrolløren sine egne ord på hvor feilen er.

 

De fremste foringene på traversen er defekt. Det gjelder venstre og høyre side. ( Slik jeg tolker det )
Sender du meg regnr så kan jeg hente opp tegninger til deg og delenummer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...