AnonymDiskusjon Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Gjerne dumt å ikke spare opp penger på forhånd. Har at lån på 25 000 som jeg har tatt til to ferier jeg har vært på. En i fjor og en i år på avbetaling. Men håper på å klare å betale ned hele beløpet ganske så kjappt. Er det noen andre som har høyere lån? Eller har tatt lån til "sånne dumheter" som jeg har tatt lån til? Årsaken til at jeg måtte ta lån til det var at jeg ville oppleve litt nå, istedet for å vente. Men jeg satser på å forsøke å få betalt det ned så fort som mulig. Anonymous poster hash: ef421...df3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 (endret) Har hat mange "dumme" lån, men har alltid passet på at jeg grantert har mulighet til å betale de ned. Jeg tar f.eks. ikke opp et stort lån hvis jeg går på en arbeidskontrakt som går ut om 4 uker. Edit: Og du er i godt selskap i følge statistisk sentralbyrå og en haug av andre undersøkelser. Endret 3. februar 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Nehhh, tar ikke opp lån, for å betale langt mer for opplevelsene enn jeg må. Dess mindre penger vil det bli igjen for opplevelsene senere, samt jeg klarer ikke å nyte det så godt når jeg vet jeg har vært økonomisk idiot Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Bør også legge til at jeg betaler det ned fort som f@£N! Å kun betale minstebeløpene hver måned er ren idioti. Noen av disse finansieringslånene (klarna) har jo effektiv rente på 48%. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 http://www.tv3.no/luksusfellen/soknadsskjema 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Tror neppe man kommer med der hvis alt man har er et forbrukslån på 25k. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Låner ikke slikt, tenker det er bedre å spare for da kan jeg bruke alle pengene på ferie uten å måtte gi masse penger til banken også. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Hvis bilen konker eller TV-en ryker er det ofte verdt å bruke noen hundrelapper ekstra på et lån eller finansiering enn å måtte klare seg flere måneder uten. Alt avhenger av at man har kontroll og mulighet til å betale tilbake. Noen kredittkort har f.eks. betalingsforsinkelse hvor det ikke koster noe hvis man betaler ned innen så-så mange måneder. Men hvis man bare låner og låner uten å tenke på nedbetaling, inntekter etc. så får man problemer. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Hvis bilen konker eller TV-en ryker er det ofte verdt å bruke noen hundrelapper ekstra på et lån eller finansiering enn å måtte klare seg flere måneder uten. Alt avhenger av at man har kontroll og mulighet til å betale tilbake. Noen kredittkort har f.eks. betalingsforsinkelse hvor det ikke koster noe hvis man betaler ned innen så-så mange måneder. Men hvis man bare låner og låner uten å tenke på nedbetaling, inntekter etc. så får man problemer. Eller bare gjøre det smarte, og bruke pengene man ellers ville brukt på renter til å sette av på sparekonto til man har en solid buffer. Jeg har nok på sparekonto til at jeg kan ta ut 25000 uten å blunke hvis jeg skulle trenge det, og det er deilig. Skjønner meg ikke på alle som lever fra lønning til lønning og kaster bort masse penger på unødvendige renter. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Det er så, men faktum er at ekstremt mange har ikke kontroll på penger. De bruker det de har. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Hvis bilen konker eller TV-en ryker er det ofte verdt å bruke noen hundrelapper ekstra på et lån eller finansiering enn å måtte klare seg flere måneder uten. Alt avhenger av at man har kontroll og mulighet til å betale tilbake. Eller bare gjøre det smarte, og bruke pengene man ellers ville brukt på renter til å sette av på sparekonto til man har en solid buffer. Helt enig. Har man råd til de ekstra hundrelappene for lån, så har man det også i forkant. DA er det kontroll og man kaster ikke penger ut av ruta unødvendig. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Eller bare gjøre det smarte, og bruke pengene man ellers ville brukt på renter til å sette av på sparekonto til man har en solid buffer.Veldig mange som ikke er så smarte nei, mange som tenker at kredittkort er en erstatning for buffer. Selv har jeg rundt 10x din buffer på sparekontoen Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 (endret) Selv har jeg rundt 10x din buffer på sparekontoen Som er lite smart økonomisk (btw: 25k uten å blunke tilsier ikke kun 25k som buffer skulle jeg tro, så summen han har, har han ikke nevnt) Endret 3. februar 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 (endret) 25000 er under 5% av min buffer. Edit: OK, ikke BARE buffer. Men 25000 er under 10% av det jeg har kjapt tilgjengelig. Resten er i fond. Endret 3. februar 2016 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Tok forøvrig ikke med fond jeg heller, fond teller ikke som buffer Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Hvorfor det egentlig? Fordi pengene mister verdi slik det er idag med renten, inflasjon og skatt. Det er vel sjeldent man trenger 250k sånn helt plutselig ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 joda, men er ikke så mange bedre alternativer. Aksjer går jo rett ned for tiden, å legge de under puta gir ingen renter... Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Men trenger du 250k til noe da?Joda, man må kanskje ha det, men sjeldent asap, så det er vel ikke store utfordringen å spare opp til det på forholdsvis kort tid.Selv har jeg satt buffer til 100k. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå