Gå til innhold

Jeg har tatt et lån på rundt 25 000, som jeg har brukt til reiser og forskjellig.

Anbefalte innlegg

Gjerne dumt å ikke spare opp penger på forhånd. Har at lån på 25 000 som jeg har tatt til to ferier jeg har vært på. En i fjor og en i år på avbetaling. Men håper på å klare å betale ned hele beløpet ganske så kjappt. Er det noen andre som har høyere lån? Eller har tatt lån til "sånne dumheter" som jeg har tatt lån til? 

Årsaken til at jeg måtte ta lån til det var at jeg ville oppleve litt nå, istedet for å vente. Men jeg satser på å forsøke å få betalt det ned så fort som mulig. 

Anonymous poster hash: ef421...df3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hat mange "dumme" lån, men har alltid passet på at jeg grantert har mulighet til å betale de ned. Jeg tar f.eks. ikke opp et stort lån hvis jeg går på en arbeidskontrakt som går ut om 4 uker.

Edit: Og du er i godt selskap i følge statistisk sentralbyrå og en haug av andre undersøkelser. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hvis bilen konker eller TV-en ryker er det ofte verdt å bruke noen hundrelapper ekstra på et lån eller finansiering enn å måtte klare seg flere måneder uten.

Alt avhenger av at man har kontroll og mulighet til å betale tilbake. Noen kredittkort har f.eks. betalingsforsinkelse hvor det ikke koster noe hvis man betaler ned innen så-så mange måneder.

Men hvis man bare låner og låner uten å tenke på nedbetaling, inntekter etc. så får man problemer.

Lenke til kommentar

Hvis bilen konker eller TV-en ryker er det ofte verdt å bruke noen hundrelapper ekstra på et lån eller finansiering enn å måtte klare seg flere måneder uten.

Alt avhenger av at man har kontroll og mulighet til å betale tilbake. Noen kredittkort har f.eks. betalingsforsinkelse hvor det ikke koster noe hvis man betaler ned innen så-så mange måneder.

Men hvis man bare låner og låner uten å tenke på nedbetaling, inntekter etc. så får man problemer.

Eller bare gjøre det smarte, og bruke pengene man ellers ville brukt på renter til å sette av på sparekonto til man har en solid buffer.

Jeg har nok på sparekonto til at jeg kan ta ut 25000 uten å blunke hvis jeg skulle trenge det, og det er deilig. Skjønner meg ikke på alle som lever fra lønning til lønning og kaster bort masse penger på unødvendige renter.

Lenke til kommentar

Alt avhenger av at man har kontroll og mulighet til å betale tilbake.

Eller bare gjøre det smarte, og bruke pengene man ellers ville brukt på renter til å sette av på sparekonto til man har en solid buffer.

Helt enig. Har man råd til de ekstra hundrelappene for lån, så har man det også i forkant. DA er det kontroll og man kaster ikke penger ut av ruta unødvendig.

Lenke til kommentar

Veldig mange som ikke er så smarte nei, mange som tenker at kredittkort er en erstatning for buffer.

Selv har jeg rundt 10x din buffer på sparekontoen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...