Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dieselforbud i Oslo og refusjon av årsavgift


Lynnedslaget

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke juss. Du har ikke noe rettslig krav. Du kan mene regelverket er uheldig, men staten har rett til å ilegge ulogiske skatter som er dårlig begrunnet.

En ting er dårlig begrunnede skatter og avgifter. Noe annet er bruksforbud på det man har betalt mer eller mindre begrunnede avgifter for å få bruke.

 

Problemstillingen dreier seg om lovligheten av å avkreve avgift for bruk av en ting, for deretter å forby bruk av tingen det har blitt krevd avgift for. Regelverket må undersøkes, og det er vel jus?

 

"Jeg skulle ønske at det var slik eller slikt", det kommer man veil ikke så langt med. Eier man en registrert bil så må man betale årsavgift ut i fra de rettsreglene som gjelder.

Man betaler avgift for å bruke en ting. Om man ikke får bruke tingen man har betalt avgift for å bruke, så må man få tilbake avgiften.

Lenke til kommentar

Man betaler avgift for å bruke en ting. Om man ikke får bruke tingen man har betalt avgift for å bruke, så må man få tilbake avgiften.

Men du FÅR bruke tingen. Eller for å si det med teskje; du får bruke den alle andre steder enn i Oslo og Bergen, og mesteparten av året der også.

 

Den instansen (Oslo Kommune) som nekter deg å kjøre i Oslo (enkelte dager) er ikke samme instans (Staten, representert av Skatteetaten) som innkrever avgiften, og derfor er denne argumentasjonen omtrent like dødfødt som å prøve å klage til NRK (som krever inn kringkastingsavgift, altså avgift for å kunne bruke TV-apparatet) over at Canal Digital har kuttet TV Norge-sendingene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det følger av Stortingets vedtak om særskilt årsavgift på motorvogn § 1 at det for 2016 skal ilegges årsavgift med "3 135 for personbiler, varebiler, campingbiler, busser, kombinerte biler, lastebiler, samt trekkbiler med tillatt totalvekt fra og med 3 500 kg," og "3 655 for dieseldrevne motorvogner som nevnt i bokstav a som ikke har fabrikkmontert partikkelfilter".

 

Årsavgiften er en avgift på det å eie en registrert personbil. Hvorfor man ilegger en avgift har ingenting med hvilke vilkår avgiften ilegges på. Man kan derfor ikke kreve avgiften nedsatt fordi hensynene bak avgiften ikke slår til. Dersom Stortinget hadde ment at dette skulle være mulig hadde de tatt inn bestemmelser om gradering av avgiften i avgiftsvedtaket.

 

Stortinget har tatt inn en bestemmelse om gradering av årsavgift i vedtaket § 3. Halv avgift ilegges kjøretøy som blir registrert i løpet av annet halvår eller som blir vraket i løpet av første halvår. Null avgift ilegges kjøretøy som blir vraket innen betalingsfristen.

 

 

Etter årsavgiftsvedtaket § 6 kan Finansdepartementet sette ned årsavgiften "når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning". Myndigheten er delegert til Skattedirektoratet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, man betaler avgift fordi man eier bil. Det er ikke en veiavgift. Satsen for motorsykler er heller ikke halvparten av satsen for biler. Så i tillegg til at argumentet ditt ikke holder, så er premissene gale. Gratulerer.

Du tar også feil.

Man betaler årsavgift for å ha skilter på et kjøretøy man eier, ikke for å eie kjøretøyet.

Altså er det å ha kjøretøyet registrert man betaler for, ikke å eie det.

Endret av Snylter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...