Gå til innhold

"nedsample" et bilde?

Anbefalte innlegg

Hei,

Når jeg leser feks sammenligninger mellom hvordan Nikon D810 er med tanke på iso-"støy" i forhold til feks D750 så mener jeg at jeg leste av D810 viser noe mere støy på høyere iso, men når bildet "nedsamples" tilsvarende D750 er det likt eller bedre?

Da lurer jeg på, hvordan "nedsampler" en et D810 bilde til å bli tilsvarende et D750?

Gjøres dette ved å beskjære det i etterkant i feks Lightroom, eller er det innstillinger som må gjøres på kameraet i forkant av at bildet taes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nedsampling er det som skjer når du eksporterer et bilde fra lightroom og du har bedt om at det er mindre i størrelse (f.eks. 2400x1600 pixels).

Når du ser originalen og det eksporterte bildet så inneholder de det samme motivet, men det ene er større.

Ved å nedsample et D810 til D750, så eksporterer du det med en størrelse på 6016 x 4016. Originalbildet må da ikke være beskjært.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke detaljkunskap om disse to kameraene, men om testen skal være rettferdig så mener jeg at tesbildene fra begge kameraene må skaleres til samme oppløsning.

-eller sagt på en annen måte: Se på bildene i samme størrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...