Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Det er akkurat det han forklarer her jeg mente. Det viser at fps er ok, men at du får mer stutter ol. Og med min 4 kjerne CPU så er det nok enda verre. Det er svært merkbart når du spiller, selv om fps i seg selv er helt ok. Så derfor lukker jeg alltid stream ol om jeg skal spille. Fordi ofte så får jeg en og annen stutter i spillet. Trenger ikke være ofte, avhenger litt av spillet (I GTA V så kan jeg fryse i 5 sekunder, men som sagt er nok ikke det pga CPU).

Så ifølge Linus sin video, viser det ikke at et 8 kjerne setup som Ryzen vil kunne kjøre spillet mer jevnt og stutterfritt enn en 4 kjerne Intel CPU om du har mye på gang samtidig? For meg virker det som om det er verdt det med Ryzen for slike tilfeller. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig å lese om de som ikke hadde kjøpt Ryzen uansett sitter å sier det er et dårlig kjøp hehehe... 7700K for 3800kr eller 6900k, ka hadde du tatt for samme pris. Er det du får for 1700 med oc. Om ikke 10-12 mindre fps i 1080p er det viktigste...

Hvis du kun spiller spill, browser internet og gjør vanlige "workstation" oppgaver av typen PCMark ol måler, så finnes det jo en CPU som er best. Og det er hverken 1800X eller 6900K. Det finnes ulik bruk, og det finnes CPUer til ulik bruk.

Må jeg kjøpe en 1800X til tek.no og GTA 5, fordi den er klart best i Excel benchmarks? Det må være lov å påpeke at selv om Ryzen er utrolig bra og i nesten alle tilfeller er mye bedre kjøp en CPUer som 6900K, så finnes det og et stort marked som har et bruksmønster hvor 7700K faktisk vinner.

Det er åpenbart at du kan gjøre mye mer med en Ryzen chip fremfor en 7700K, men hva om du ikke gjør noe mer :( ?

Lenke til kommentar

Haha, stemmer det. Har faktisk en PC med i3. Like rask som en i7 som jeg nevnte tidligere (hvertfall med et 960 :p). Hvis det ikke blir så mye Civilization da. Så når jeg sier jeg tror ikke Ryzen hadde passet så godt for meg så kommer det fra en som virkelig ikke bruker så mye kjerner. Så det betyr virkelig ikke at jeg mener Ryzen er dårlig. Samtidig så lukker jeg jo twitch streams av en grunn da. Så om jeg hadde hatt 8 kjerner ville jeg gjerne aldri gjort det? Og da ville jeg som Anonimofied aldri ville gått tilbake til 4 igjen. Du er definitivt mer fri til å gjøre hva du vil når du vil når du vet at du har så mange kjerner til å gjøre jobben uten at det påvirker andre oppgaver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men herregud da. Jeg er skuffet av resultatene ut fra det AMD lovet oss i presentasjonen. Nå må du slutte å kverulere og anta ting ut av luften. Som at jeg er megaskuffet over AMD. Jeg er faktisk generelt sett henrykt, og kommer til å gå til innkjøp av en 1800X, da Intel kan drite og dra med 10K for en åttekjerner. Men gudskjelov om jeg kan uttrykke den minste skuffelse...da må en eller annen ferdigrunka AMD-fanboy komme inn og sette meg på plass for et problem som aldri egentlig var et problem!

Jeg tar bare utgangspunkt i det du sier, ikke noe anna.

Du må gjerne fortsette å slenge rundt deg med uttrykk og være passiv aggressiv, men ALLE produsenter lover mer enn de kan holde så man kan ikke akkurat arrestere AMD for at de gjorde det, jeg tror vel egentlig at du er mer ute etter å ha noe å hakke på, men hva vet vel jeg, jeg er jo bare en retard uansett.

Ingen ved sine fulle fem tror ett sekund på slike lovnader ifra produsenter.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Er det noen grunn til at komplett fortsatt har Ubekreftet 2.Mars på sine CPUer? Nå venter jeg uansett på HK, men synes det er rart at den varelinjen ikke har gått i grønt ila dagen?

Ser de har skrevet på facebook i dag, håper de begynner sende i morgen... : 

Hei Marius, 

Ryzen har ikke kommet enda, men vi forventer dem inn til lager i løpet av dagen, og vil sende ut så raskt som mulig når vi får dem.

Lenke til kommentar

Er det noen grunn til at komplett fortsatt har Ubekreftet 2.Mars på sine CPUer? Nå venter jeg uansett på HK, men synes det er rart at den varelinjen ikke har gått i grønt ila dagen?

Hvis du ikkje bestillte første dagen, så er det ikkje sikkert du får ved første sending. Komplett.no solgte over 100stk 1800x på noen timer etter forhåndsbestillinga begynte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Ryzen R5 forandrer jo ikke på så fryktelig mye? Vil jo ha de samme utfordringene i henhold til IPC og enkelttrådytelse i spill. Vil jo naturligvis koste mindre men ryktes jo å ca samme pris som i5-7600K og du sitter jo i nøyaktig den samme situasjonen. Du har en prosessor med langt større overklokkingspotensiale, høyere ytelse per kjerne / høyere IPC og vil dermed yte bedre i mer eller mindre samtlige spill som ikke skalerer effektivt over mange kjerner som stortsett bare er Battlefield 1 per dags dato.

1800X har to kjerner klokket til 4 GHz, hvorav de resterende sitter på lavere klokkehastigheter (2 GHz), under load (2000 MHz var det jeg tror det var). Med prosessorer med færre kjerner, vil en ikke se den samme trenden. Det er av samme grunn at selv ved samme rapporterte turbofrekvenser, så har prosessorer med flere kjerner ofte lavere single core enn prosessorer med færre kjerner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...