Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
48 minutes ago, Cowboystrekk said:

Brukprisene på CPUer er vell bare relevante for de som enten kjøper high end og brenner av mye eller de som bytter særs ofte som f.eks Nizzen ;) Hender jeg har samme pcen i 5 år, blir ikke rare kostnaden i året siden jeg max bruker 3k på CPU når jeg kjøper 😛

Samme som jeg.. bytter hk og cpu etter fire fem år.. før 2010 kunne jeg bytte hvert andre år. Skjermkort blir byttet ganske ofte da.. har hatt maxvell, Pascal og Turing men blir ikke noe ampere på meg 🤔 

Lenke til kommentar

Demo på komplett. Borte nå, var bare en på lager. Er bare et B550 igjen, men er 100kr rabatt på det, så veldig lite spennende.

Kan være jeg ombestemmer meg, så ikke utenkelig at det kommer tilbake på oversikten. Jeg MÅ ikke ha ultrahighend-kort, nemlig, og føler jo egentlig at et X570 Carbon Pro e.l. sannsynligvis er godt nok. Jeg synes å se at mange kjefter på Gigabyte ut fra Newegg-reviews, så styrer vel klar av de (selv om jeg fant en og annen god deal). Ser en fyr i Drammen selger et sånt X570 Carbon på finn, har sendt han en melding. Spørsmålet er jo om, si, 2000 for et brukt sånt er en bedre deal enn 3750 for et "nytt" Crosshair, med litt bedre features, og hvertfall alt av tilbehør (det sto så i annonsen til komplett, hender de selger uten noen ting).

Lenke til kommentar
4 hours ago, FranZe said:

Men fikk en løsning på den viften over minnet

Det vifteoppsettet der er vel ikke det smarteste, fordi CPU vifta og den lille RAM vifta vil jobbe mot hverandre. Var jeg deg ville jeg tatt bort den lille vifta. Skal man ha vifte over RAM brikkene, så må du enten ha en CPU vifte som blåser rett ned eller en AIO/vannblokk. Ergo ikke en tårnkjøler som du har der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er viktig for meg er at jeg evt. får tak i et X570 kort som:
- Har 3 stk. M.2  (pga. 3xSX8200Pro. Må gjerne deaktivere SATA kanaler men ikke PCIE)
- Er god på minneklokk (pga. ryzen sweetspot)
- Minimum 6x USB i bakpanel (bruker mye av dette, også til øretelefoner nå, Xbos wireless, VR etc)
- Helst ikke ha chipset vifte (Kan til nøds aksepteres om den er top notch på alle områder)
- Gjerne litt overkill på VRM og lav vdroop.
- Får bra med bios oppdateringer og- dualbios
- God nok plass med Noctua D15 til Grafikkort i øverste spor. (men mulig jeg går AIO samtidig)

Må gjerne også ha:
- Enkelt tilgang til M.2 sporene men ser ut som X570 i stor grad har heldekkende shields :/.
- Knapp for enkel Clear CMOS på bakpane (så man slipper kortslutte jumperer på hovedkortet selv)
- 1 USB-C header til frontpanel med god ladekapasitet
- Best mulig onboard lyd for musikklytting med 32 Ohm øretelefoner (ikke strømkrevende)
- SATA vinklet, men ikke noe must
- Gjerne at chipset ikke havner rett under GPU men der har man kanskje ikke så mye valg.
- Fan headers som ikke havner under Noctua D15 (vanskelig tilgjengelig ved ettermontering)

Behøver ikke ha:
- Onboard Wifi
- 6-8 SATA (Holder lenge med 4)
- Dual NIC eller over 1Gbit (Har ikke behov for mer enn god 1Gbit hjemme).
- Egen støtte for Custom Vannkjøling
- Andre type eksterne tilkoblinger
- RGB dilldall
- God plass til lydkort. Jeg bruker ikke lenger Sonar STX PCIE kortet så lenge hovedkortet har bra lyd med lite støy.

Hvilke hovedkort tilfredstiller dette? Ser dessverre ut som ASUS kun har 2xM.2 på sine hovedkort og da må jeg evt til med en PCIE M.2 adapter som ødelegger luftflyt?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Det som er viktig for meg er at jeg evt. får tak i et X570 kort som:
- Har 3 stk. M.2 uten (pga. 3xSX8200Pro. Må gjerne deaktivere SATA kanaler men ikke PCIE)
- Er god på minneklokk (pga. ryzen sweetspot)
- Minimum 6x USB i bakpanel (bruker mye av dette, også til øretelefoner nå, Xbos wireless, VR etc)
- Helst ikke ha chipset vifte
- Får bra med bios oppdateringer.
- Dualbios
- God nok plass med Noctua D15 til Grafikkort i øverste spor. (men mulig jeg går AIO samtidig)

Må gjerne også ha:
- Enkelt tilgang til M.2 sporene men ser ut som X570 i stor grad har heldekkende shields :/.
- Knapp for enkel Clear CMOS på bakpane (så man slipper kortslutte jumperer på hovedkortet selv)
- 1 USB-C header til frontpanel med god ladekapasitet
- Best mulig onboard lyd for musikklytting med 32 Ohm øretelefoner (ikke strømkrevende)
- SATA vinklet, men ikke noe must

Behøver ikke ha:
- Onboard Wifi
- 6-8 SATA (Holder lenge med 4)
- Dual NIC eller over 1Gbit (Har ikke behov for mer enn god 1Gbit hjemme).
- Andre type eksterne tilkoblinger
- RGB dilldall

Jeg er mer eller mindre i samme båt som deg. Tenker å bruke ca 2500,- på hk, men mulig det er for lite?

Tror det blir evt en 5900x på meg, så det hadde vært greit å ha HK, RAM og kjøler klart til denne.

Lenke til kommentar

Dubious skrev (1 time siden):

Hva er det Komplett bruker kortene som demo for?
Tipper det er noen som har sendt det tilbake

Det er ofte det. Men jeg har kjøpt masse demoprodukter, og som regel vært fornøyd. En og anna gang du får en GPU med hinsides coilwhine, eller et HK hvor det mangler litt tilbehør, men det er ikke det verste som fins. Det kunne være litt pes å kjøpe demo-harddisker den gangen komplett hadde mange av dem (noen år siden), siden det var en god sjanse for at de kom DOA - men da leverte man den bare tilbake, og fikk en helt ny istedet. Greie hundrelapper spart.

En kamerat mener dog Strix B550-F ser bra ut, og det synes ved første øyekast å passe minimumskravene mine, og.

Tror aldri jeg har vært så vinglete på kjøp av HW. Som regel har jeg peilet meg inn på 1-2 kort som har vært litt bedre enn alle andre ut fra mine kriterier. Kindof har jeg funnet et sånt her, og, men MSI Godlike er for dyrt. Enkelt og greit.

Hvis noen av dere som siklet på Hero-kortet er interessert og bor i nærheten av Oslo, kan dere jo bare sende meg en melding. Gjør meg ingenting å avtale noe med en forumbruker, om jeg ender opp med et annet kort.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

MSI X570 Godlike og Gigabyte X570 Aorus Xtreme er det eneste som treffer lista di.

Dual BIOS er det bare to alternativer for: Gigabyte sine High-end kort (her bør du egentlig bare skru av funksjonen), og MSI X570 Godlike.

For ingen vifte på chipset er det tre alternativer: MSI X570 Godlike, ASUS Crosshair VIII Dark Hero, og Gigabyte X570 Aorus Xtreme.

Hvis du klarer deg uten dual BIOS, og kan leve med en god vifteløsning på chipset har både MSI sitt X570 Unify og X570 Ace resten av lista under "må ha" og "gjerne ha" dekket. X570 Ace har Intel + Realtek, mens Unify har bare Realtek. ASUS sine kort må du få en M.2-adapter til om du skal ha 3x M.2-disker, men det meste ellers er oppfylt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Dubious said:

Hva er det Komplett bruker kortene som demo for?
Tipper det er noen som har sendt det tilbake

Det er nok et åpent kjøp, eller en som ikke fikk til å rigge det opp etter sine behov vil jeg tro ja. Innimellom så møter du nok på problemprodukter også, men det kan man jo gjøre selv om man kjøper ting nytt.

Demo høres sikkert så mye bedre ut i ørene hos folk enn B-vare, returnert vare eller hva de ellers måtte ha navngitt det? Uansett du får et rabattert produkt med samme lengde kjøpslovsrettigheter og det kan være kosmetiske skrammer på det eller noe sånn. Men det burde de vel oppgi i annonsen så folk ikke blir snytt?

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (3 minutter siden):

Må man ha flere m.2 , så putter man i en m.2 adapter i pci-e x 4 slotten. BOOM, flere m.2 slotter :D

2 er nok for meg, men nå var jo kravet her at det skulle være 3 uten at det tok opp PCIE spor, og med alle kravene så er det kun Xtreme som har "alt"

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...