Merko Skrevet 6. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2020 Cowboystrekk skrev (2 timer siden): Trolig Hynix AFR ja. De makser som regel ut på 3533 om du er heldig, hørt om noen som har greid 3600 og. Prøv dramcalc fast preset på Hynix AFR, husk å merke av for 2 ranker, ikke 1. Prøv 3533 fast preset, om det ikke går prøv 3533 safe, om det går kan du prøve å stramme opp noen timing og nærme deg fast preset. Si ifra hvordan det går så kan vi hjelpe deg Du kan og prøve 3600 med safe timings fra 3533, kanskje du er heldig? Slik du tenker? Nå har jeg kun endret på Memory Type, Memory Rank og satt Frequency MT\s til 3533. Skal jeg plotte alle disse verdiene inn i Ryzen Master, så reboote? Dersom ting går at skogen, hva må jeg gjøre da? Bare factory resette i BIOS? Hvilke problemer vil jeg evt oppleve, bare blåskjerm? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) 1 hour ago, Merko said: Slik du tenker? Nå har jeg kun endret på Memory Type, Memory Rank og satt Frequency MT\s til 3533. Skal jeg plotte alle disse verdiene inn i Ryzen Master, så reboote? Dersom ting går at skogen, hva må jeg gjøre da? Bare factory resette i BIOS? Hvilke problemer vil jeg evt oppleve, bare blåskjerm? - Du kan oppleve at maskinen ikke liker verdiene og rebooter flere ganger (før windows) og resetter alt til default selv. Ingen problem og i grunn bare kjekt. - Du kan oppleve blåskjerm under boot, da går du bare inn i bios på neste boot og resetter timingsene - Vil ikke maskinen boote forbi post (henger på en post code i starten av boot) kjører du "Clear CMOS" rutinen for ditt hovedkort (noen har en knapp, andre en jumper) - Du kan oppleve blåskjerm under last/benching/spilling, da justerer du bare verdiene/volt ettersom. - Du kan få feilmelding under last/benching/spilling, da justerer du også bare. Så lenge du ikke pusher volt og temp hinsides (langt over 1.4-5v med ekstreme temps på DDR4) skal det ikke oppstå noen skade. Jeg pushet min ganske hardt (innenfor safe'ish området) og verste jeg opplevde var det ovenfor. HWInfo64 er fin for å se temp på minnebrikkene i Windows. Det varierer noe med brikker men du bør ikke ligge særlig over 50C under benching/spilling da en del minnebrikker da vil begynne å gi feil (ikke ødelegges). Her er også Membench testen i DRAM Calculator som Cowboystrekk har nevnt fin for å se om du får errors på minnetransaksjoner. Endret 6. oktober 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 6. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) Merko skrev (1 time siden): Slik du tenker? Nå har jeg kun endret på Memory Type, Memory Rank og satt Frequency MT\s til 3533. Skal jeg plotte alle disse verdiene inn i Ryzen Master, så reboote? Dersom ting går at skogen, hva må jeg gjøre da? Bare factory resette i BIOS? Hvilke problemer vil jeg evt oppleve, bare blåskjerm? Mulig du må finne reset switch på HK. Hva slags CPU og HK har du? Finn rett chipset på hovedkortet og velg Zen 1 om du har Ryzen 1X00, Zen+ om du har Ryzen 2X00 eller Zen 2 om du har 3X00. Endret 6. oktober 2020 av Cowboystrekk 1 Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 6. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2020 Merko skrev (11 timer siden): Dersom ting går at skogen, hva må jeg gjøre da? Bare factory resette i BIOS? Hvilke problemer vil jeg evt oppleve, bare blåskjerm? Om hk ikke har en knapp kan du bruke et skrujern eller lignende, google "reset cmos pins" så finner du det. Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 6. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2020 I den grad det finnes golden samples av 3900x så tror jeg at jeg har en golden turd, 4200mhz kræsjer CTR 🤣 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) Er nok ikke så ille. Er nok flere som ikke får klokket 3900X så langt allcore. CTR fungerer heller ikke optimalt med enkelte kort. Endret 6. oktober 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 7. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2020 11 hours ago, Nwader said: I den grad det finnes golden samples av 3900x så tror jeg at jeg har en golden turd, 4200mhz kræsjer CTR 🤣 Jeg har ikke brydd meg så hardt med å overklokke min, men heller undervolte, for å få ned temperaturen. Jeg har to profiler for min 3900X: 4.0 Ghz all core på 1.125v 4.2 Ghz all core på 1.25v 1 Lenke til kommentar
torsteinvh Skrevet 7. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2020 Nwader skrev (12 timer siden): Om hk ikke har en knapp kan du bruke et skrujern eller lignende, google "reset cmos pins" så finner du det. I stedet for skrutrekker så kan man ta en power- eller resetswitch fra et gammelt kabinett og sette på cmos jumperen. Knappen kan man så trekke ut ved en PCI slot eller noe. Mye mer hendig enn å fikle med en skrutrekker 1 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2020 (endret) Det viktigste er dog at strømledingen skal være ute av PCen og du skal ha tømt kondensatorer (hold power inne med ledningen ute til alt lys blir borte) osv. for strøm før du kortslutter CMOS pinnene (både for knapp, jumper og skrutrekker). EDIT: Ellers desto viktigere å tenke på hvor man henter bios oppdateringene sine fra nå.https://www.digi.no/artikler/hacker-gruppe-har-tatt-i-bruk-uefi-basert-skadevare-i-angrep/500477https://securelist.com/mosaicregressor/98849/ Endret 7. oktober 2020 av Theo343 1 Lenke til kommentar
The_Viper Skrevet 7. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2020 Theo343 skrev (2 timer siden): Det viktigste er dog at strømledingen skal være ute av PCen og du skal ha tømt kondensatorer (hold power inne med ledningen ute til alt lys blir borte) osv. for strøm før du kortslutter CMOS pinnene (både for knapp, jumper og skrutrekker). EDIT: Ellers desto viktigere å tenke på hvor man henter bios oppdateringene sine fra nå.https://www.digi.no/artikler/hacker-gruppe-har-tatt-i-bruk-uefi-basert-skadevare-i-angrep/500477https://securelist.com/mosaicregressor/98849/ Hehe, jeg har ikke trekt ut strømmen før jeg resatte. Går fint uten hos meg. Men er dog litt skummelt med tanke på at jeg kan komme borti noe. Bruker en liten tapetkniv 😛 Lenke til kommentar
Jojoman Skrevet 7. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2020 Siden det virker som mange har god peiling på minne her så slenger jeg meg på med et kjapt spørsmål. Trenger nytt minne til min PC med 3700X CPU. Er disse bra? https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-RGB-DDR4-3600-C16-DC-16GB/2580501 Er det eventuelt noen bedre alternativer i samme prisklasse (under 2000) eller noen billigere alternativer som vil gi meg omtrent tilsvarende ytelse. (Må ha RGB fordi jeg er fra bygda). Lenke til kommentar
-=HellBound=- Skrevet 7. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2020 Det blir sending i morgen klokken 18 -> https://www.youtube.com/user/AMD Gleder meg se hva de har fått til med Zen 3. 2 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 7. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2020 Jojoman skrev (1 minutt siden): Siden det virker som mange har god peiling på minne her så slenger jeg meg på med et kjapt spørsmål. Trenger nytt minne til min PC med 3700X CPU. Er disse bra? https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-RGB-DDR4-3600-C16-DC-16GB/2580501 Er det eventuelt noen bedre alternativer i samme prisklasse (under 2000) eller noen billigere alternativer som vil gi meg omtrent tilsvarende ytelse. (Må ha RGB fordi jeg er fra bygda). Dette er et av de beste settene du kan velge. Gå for det du. 1 1 Lenke til kommentar
The_Viper Skrevet 7. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2020 Jojoman skrev (49 minutter siden): Siden det virker som mange har god peiling på minne her så slenger jeg meg på med et kjapt spørsmål. Trenger nytt minne til min PC med 3700X CPU. Er disse bra? https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-RGB-DDR4-3600-C16-DC-16GB/2580501 Er det eventuelt noen bedre alternativer i samme prisklasse (under 2000) eller noen billigere alternativer som vil gi meg omtrent tilsvarende ytelse. (Må ha RGB fordi jeg er fra bygda). Disse er helt rå. Holder fortsatt på litt finpuss på mine. Men her er resultatet så langt. 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2020 4 minutes ago, The_Viper said: Disse er helt rå. Holder fortsatt på litt finpuss på mine. Men her er resultatet så langt. Han snakker om 3600c16 og du har 3600c15? Har selv 3600c15, og de er MEGET godt binnet. 1 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 7. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2020 The_Viper skrev (6 minutter siden): Disse er helt rå. Holder fortsatt på litt finpuss på mine. Men her er resultatet så langt. Veldig bra tall dette, men får du ikke til mer enn 3600? 3800 går vell hos rundt 1/3. 3733 pleier å gå hos nesten alle, enkelte DR-kit kan dog slite. Lenke til kommentar
The_Viper Skrevet 7. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2020 Nizzen skrev (1 minutt siden): Han snakker om 3600c16 og du har 3600c15? Har selv 3600c15, og de er MEGET godt binnet. Ahh, da beklager jeg dette. Var litt rask i avtrekkeren der ser jeg nå. Men du har disse:https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3600-C15-DC-SR-16GB/2579097 Er også noe billigere, men ikke på lager atm, men de som ble linket skal også være B-Die i følge "B-Die Finder". Lenke til kommentar
The_Viper Skrevet 7. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2020 (endret) Cowboystrekk skrev (3 minutter siden): Veldig bra tall dette, men får du ikke til mer enn 3600? 3800 går vell hos rundt 1/3. 3733 pleier å gå hos nesten alle, enkelte DR-kit kan dog slite. Jo, har fått de på 3800, men har ikke orket å prøve meg der enda. Har slitt nok med alle strøm innstillingene på 3600 😛 Men hvis du har noen tips prøver jeg de gjerne. Har hørt om stille slappe timings og sette SOC på 1,2 og CCD,IOD på 1,1 og sjekke om det poster. Evt prøve 3733 på samme vis. Endret 7. oktober 2020 av The_Viper Skrivefeil Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 7. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2020 3733 er MYE lettere å greie enn 3800. Jeg får 3800 98% stabilt, men må øke SOC, VDDG etc vell mye. På 3733 kan jeg ha 1.05 på SOC og 0.95 på VDDG. Må opp minst 0.1 på begge på 3800 og selv da får jeg en sjelden spontan reboot. Du kan prøve å boote med timingsene du har nå, men ville først hatt CL på 15, tRC 44, tRFC 260, SCLene på 4, tRDWR på 9, tRP på 12 og tRCDRD på 15. Tipper det kan gå, så kan du prøve å stille ned en og en. 1 Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 7. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2020 On 9/29/2020 at 6:29 PM, -=HellBound=- said: Da er 1usimus sin clocktuner released, kan lastes ned her ---> https://www.guru3d.com/files-details/clocktuner-for-ryzen-download.html Noen som kan lage en egen tråd for denne og forklare litt hva man skal / bør / ikke bør gjøre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå